"Oranje Handelsmissiefonds is mijn rode loper naar VS en Canada" | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

"Oranje Handelsmissiefonds is mijn rode loper naar VS en Canada"

Meer artikelen

De handgemaakte sieraden uit Nepal van A Beautiful Story vinden hun weg naar consumenten overal ter wereld. Cathelijne Lania bouwde in 15 jaar een sociale onderneming op die internationaal opereert. Nu wil ze uitbreiden naar de VS en Canada, met hulp van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en partners.

Aanstaande september bestaat A Beautiful Story 15 jaar. Destijds gaf Cathelijne haar baan als marketeer bij een groot concern op voor een onzeker bestaan als ondernemer in Nepal. Dat begon bij het reddingsplan voor een noodlijdend zilverfabriekje dat ze met lokale ambachtslieden bedacht.

In Nepal creëerde ze een sociale onderneming die internationaal ging opereren. Haar eerste klant was Nukuhiva, de winkel van programmamaker Floortje Dessing. De sieraden van A Beautiful Story liggen tegenwoordig in 800 winkels in 12 landen. Nederland en Duitsland zijn de belangrijkste afzetmarkten. Sinds begin 2021 is er in Duitsland een eigen vestiging. En nu is er de wens om uit te breiden naar de VS en Canada.

Prijzenpakket

Vorig jaar was A Beautiful Story een van de 10 winnaars van het jaarlijkse Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). De kanshebbers hiervoor zijn internationaal actieve ondernemers die zich inzetten voor innovatie, duurzaamheid en sociale doelen.

"Al zo'n 35 gesprekken gevoerd met ambassades, NBSO's en ondernemers"

Het prijzenpakket voor OHMF-winnaars bestaat uit 1 jaar professionele begeleiding bij de entree op een buitenlandse markt. Dat komt Cathelijne goed uit met het oog op de gewenste uitbreiding naar Noord-Amerika. De begeleiding komt van de OHMF-partners: RVO, het ministerie van Buitenlandse Zaken, ING, MKB-Nederland, evofenedex en EY.

Rode loper over de oceaan

De begeleiding begon bij RVO. Voor Cathelijne waren de business development coaches van RVO goud waard. Zij vertaalden haar ondernemersvragen naar een traject op maat. Cathelijne: "Sinds najaar 2020 hebben wij via hen al zo'n 35 gesprekken gevoerd, met ambassades, Netherlands Business Support Offices (NBSO's) en ondernemers. Zo vinden we klanten en kiezen we onze aanpak."

Voor het regelen van contracten en exportdocumenten gaat Cathelijne met evofenedex praten. Verder kan zij meedoen aan een handelsmissie. Er is dit najaar een handelsmissie naar de VS gepland, maar Cathelijne denkt dat de focus op 'tech' niet aansluit op hun plan. "Als het kan, kiezen wij waarschijnlijk voor een handelsbeurs. Al met al is het alsof OHMF een rode loper voor ons uitlegt over de Atlantische Oceaan!"

Hobbels op de weg

De weg naar succes is hobbelig, vertelt Cathelijne. "Nepal is een behoorlijk uitdagend land. Er zijn weinig materialen. De natuur en politiek zijn instabiel." Door de aardbeving in 2015 lag de productie lang stil. Verliezen waren er ook in 2017, na een te positieve inschatting van de groei op de Duitse markt.

"Net weer begonnen na productiestop door deltavariant"

Sinds 2019 zat het bedrijf flink in de lift, maar toen kwam corona. Het verlies door de lockdown van winkels is maar deels te compenseren door online verkoop. Tot slot kwam de deltavariant in Nepal. Cathelijne: "De sieradenmakers zijn nét weer aan het werk, na een maandenlange productiestop."

Trouw aan lokale partners en kernwaarden

Wat is de filosofie van A Beautiful Story? Cathelijne: "Wij werken vanuit kernwaarden: connection – dare to be – believe in magic – never give up. Dat vertaalt zich onder meer in een 'living wage+' – dus genoeg inkomen voor goede voeding, onderdak en onderwijs – voor onze 123 lokale sieradenmakers. En we blijven trouw aan de lokale partners waarmee we dit avontuur zijn aangegaan."

Welke dromen heeft ze nog? Cathelijne: "Mijn nieuwe droom is een kantoor in Manhattan. De vaart die we nu hebben in het Amerikaproject – dat had ons járen gekost zonder OHMF."

Meer weten over OHMF?

Dit najaar wordt bekend wanneer u zich kunt aanmelden voor de volgende OHMF-ronde. Houd onze media in de gaten en laat u inspireren door OHMF.

Wilt u ook #hetNetwerkEffect ervaren?

Neem dan contact op met RVO. Wij helpen u graag verder en zorgen voor de juiste contacten in Nederland of bij ons buitenlandnetwerk.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.