Sanitronics: "Ik sluit online deals met Saoedi-Arabië, maar doe liever persoonlijk zaken" | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Sanitronics: "Ik sluit online deals met Saoedi-Arabië, maar doe liever persoonlijk zaken"

Meer artikelen

Sanitronics maakt, verkoopt en installeert wereldwijd zelfreinigende toiletten. In tegenstelling tot veel andere internationaal opererende bedrijven, is Sanitronics sterk gegroeid sinds de coronapandemie de kop op stak. Niet vreemd, aangezien hygiëne allesbepalend is bij de bestrijding van het virus.

Net als mede-ondernemers is het bedrijf overgestapt van face-to-face zakendoen naar digitaal netwerken. Online deals sluiten lukt, maar fijn en efficiënt is het niet wat CEO Coen van Houwelingen betreft. "Even aan elkaar snuffelen is er niet meer bij."

Zelfreinigende toiletten

Sanitronics heeft technologisch gezien wereldwijd misschien wel de beste kaarten in handen. Het bedrijf heeft inmiddels verschillende prototypes van zelfreinigende toiletten ontwikkeld. Coen: "We ontwikkelen toilethuisjes op straat, maar ook inbouwtoiletten bij grote horecaketens. Je hoeft in onze toiletten niets aan te raken, alles werkt met sensoren. De schuifdeur gaat automatisch open en dicht. Na het verlaten van het toilet gaat de deur automatisch 20 seconden op slot. Op dat moment wordt de grond gespoeld; het vuil dat op de grond ligt wordt afgevoerd. 

Vervolgens draait de achterwand 180 graden en komt een tweede toiletpot tevoorschijn, die al gereinigd is. Aan de achterzijde wordt op dat moment de gebruikte toiletpot met een hogedrukspuit automatisch gereinigd en gedroogd. De vloer is na reiniging direct droog, net als de toiletpot. Dat laatste was nog de grootste uitdaging: niets ergers dan zitten op een natte wc-bril."

Internationaal ondernemen in tijden van corona

Coen nam het bedrijf over van zijn vader toen hij zelf 24 jaar was en het bedrijf nog redelijk in de kinderschoenen stond. Coen, die zich liever Chief Toilet Officer noemt dan CEO, is inmiddels 27 jaar en heeft veel meters kunnen maken. Internationale meters wel te verstaan. Coen: "Onze markt strekt zich uit van het Midden-Oosten en Europa tot Noord-Amerika en Oceanië. Alle grootschalige beheerders van openbare toiletten in die regio’s zijn in feite een prospect voor ons bedrijf."

"Online een relatie opbouwen is lastig. Als ik écht iets voor elkaar wil krijgen moet ik erheen gaan."

Net als bij andere internationaal actieve ondernemers, heeft COVID-19 een enorme impact op de manier van internationaal zakendoen voor Coen. "Normaal gesproken zoekt een potentiële zakenpartner mij op in Nederland, of ik hem in zijn land. Samen koffie drinken, elkaar in de ogen kijken en aan elkaar snuffelen voordat je samen in zee gaat, is over het algemeen heel belangrijk. Online een relatie opbouwen is lastig. Als ik écht iets voor elkaar wil krijgen, moet ik over het algemeen naar iemand toe om die persoon face-to-face te spreken. En dat kan momenteel in veel gevallen niet.

Social selling legt geen windeieren

Als zakenpartners uit IJsland of Saoedi-Arabië naar Nederland komen, is duidelijk dat ze oprechte interesse hebben in ons product. We geven hen dan alle aandacht, waardoor we in korte tijd een vertrouwensband opbouwen. Afnemers zijn bovendien direct overtuigd wanneer ze ons product zien. Op afstand is dat niet het geval. Je ziet maar de helft en je kunt sowieso niet alles tonen. Bovendien ben je het eerste uur vooral bezig met het optimaliseren van de techniek van je video-call voordat iedereen überhaupt beeld en geluid heeft. Digitaal netwerken is voor ons duidelijk minder effectief dan face-to-face ontmoetingen.

Gelukkig hebben we ondanks de coronapandemie nog altijd veel markten om uit te kiezen. We hebben het geluk van een vernieuwend product, dat perfect aansluit bij de geldende focus op hygiëne. De noodzaak van ons product is groter dan ooit. COVID-19 heeft ons in die zin óók veel gebracht. Zo hebben we door de coronapandemie veel aandacht gekregen bij de NOS en op LinkedIn. Eén van onze berichten had zo'n 600.000 likes en is veel gedeeld. Veel van deze berichten zijn vervolgens weer opgepikt door andere partijen en viral gegaan. Social selling legt ons geen windeieren. 

Op bezoek zodra het kan

Wanneer partijen foto's of filmpjes van ons product online delen, vermelden ze daar meestal onze naam bij of linken ze naar uitingen op onze social media. Dat genereert veel online publiciteit. Uit India alleen al komen tussen de 10 en 50 aanvragen per dag binnen. Aanvragen ontvang ik sinds vorig jaar veel via e-mail. Met serieuze partijen gaan we vervolgens via videocall in gesprek. Daarin leer je iemand enigszins kennen. 

Ook al is online netwerken niet ideaal, ik heb inmiddels wel diverse online deals gesloten, bijvoorbeeld in Zweden en Litouwen, Egypte en Saoedi-Arabië. Dat is best bijzonder, want een toilethuisje kost tussen de 90.000 en 130.000 euro. Dit soort deals gaan dan ook om behoorlijk grote bedragen. Best bijzonder dat ik deze afnemers tot nu toe nooit recht in de ogen heb kunnen kijken. Tegelijkertijd hoop ik dat we binnenkort weer kunnen vliegen. Zodra het kan, gaan we dan ook gewoon weer op bezoek bij zo'n partij. Of zij bij ons."

Bekijk onze themapagina Digitaal netwerken voor meer artikelen over internationaal digitaal netwerken. Daarop vind je onder andere een artikel met de belangrijkste trends op dit gebied.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.