Service menu right

Slimme start-ups maken sjouwen met koffers en reisgidsen overbodig

Meer artikelen

Twee Nederlandse start-ups bedachten een idee om iemands reis nóg beter te maken. "Waarde toevoegen", noemen ze het. Voor, tijdens én aan het eind van de reis. De Vroegefasefinanciering hielp hun innovatie op weg.

Hoe maak je een vakantieganger blij? Bijvoorbeeld met goed weer, een fijn hotel en een mooie omgeving. Maar dat is lang niet alles, ontdekten Rutger van Beek van Bagpoint en Rajneesh Badal van Travel with Zoey.

Met hun services nemen ze vakantiegangers werk uit handen. Allebei maakten ze voor hun innovatie gebruik van de Vroegefasefinanciering (VFF), verstrekt door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

Bagpoint: tijdwinst boeken

Bagage drop systeem BagpointHoe gaat het nu als je na een (vlieg)reis aankomt: eerst moet je wachten tot je bagage op de band ligt. Dan loop je naar de taxi, trein of bus en op naar het hotel. Je kamer kun je nog niet in, dus laat je je bagage achter. Dan maar vast op pad. Een hoop verloren vakantietijd, vindt Rutger van Beek. "Je bent zo een paar uur kwijt, alleen om je koffer te droppen. Zonde! Daarom regelt Bagpoint dat voor je. We brengen je bagage naar je overnachtingsadres. En voor de terugreis kun je natuurlijk dezelfde service gebruiken. Met onze app houd je precies in de gaten waar je bagage op dat moment is."

Bagpoint ontwikkelde een platform waarbij alle stakeholders in het proces met elkaar verbonden zijn. Al die partijen nemen een deel van de dienstverlening op zich. Ook heeft Bagpoint zijn eigen bag drop systemen gebouwd. Daar kunnen reizigers hun bagage droppen en inchecken. Dit hoeft dan niet meer op de luchthaven. Reizigers kunnen eenvoudig onze service boeken. Luchtvaartmaatschappijen zijn verbonden aan ons platform zodat wij de bagagelabels kunnen printen op onze systemen. De logistieke partijen brengen de bagage van a naar b. Hierdoor heeft de klant geen omkijken meer naar zijn bagage."

Inspiratie dankzij Zoey

Travel with Zoey app van Ranees BadalBagpoint ontzorgt dus vooral tijdens de reis van en naar je vakantieadres. Travel with Zoey helpt mensen vooral tijdens hun vakantie extra te ontspannen. "Zoey is een digitale reisassistent waarmee je kunt chatten", vertelt Rajneesh Badal. "Ze voorziet je via WhatsApp of Facebook van specifieke tips over je bestemming. Als je een vakantie boekt bij een van de reisorganisaties waarmee wij samenwerken, kun je Zoey – vaak gratis – als extra service aan je reis toevoegen."

De eerste 2 tips krijg je spontaan, op basis van je profiel, legt Badal uit. "Neem je Zoey mee op reis, dan bespreken we vooraf met je wat je interessegebied is. Twee dagen na die eerste tips ontvang je er nog 2. Je kan ook zelf om tips vragen, die krijg je binnen een uur. Zo maken we je vakantie nóg leuker."

Zoeken naar groei en geld

Beide partijen zoeken naar mogelijkheden om te groeien. Om het platform verder te ontwikkelen, moet Bagpoint flink investeren in hardware. Travel with Zoey wil vooral groeien, meer klanten bedienen en zich zo doorontwikkelen. Met de VFF kregen zij hun idee van de plan- in de startfase. "Het geeft je de tijd om aan je idee te bouwen", vertelt Van Beek. "Daarom was het voor ons het ideale instrument."

Een van de eisen van de VFF is dat de ondernemer een welwillende investeerder aan zijn zijde heeft. Van Beek vond verschillende beleggers die gezamenlijk garant staan voor het gewenste bedrag. Badal deed een beroep op een oude bekende. "Onze geldschieter was een van de eersten die ooit gebruikmaakte van onze service, en hij was er lyrisch over. Daarom zag hij het ook zitten om te investeren."

Toekomst zonder reiszorgen

Dankzij de VFF kon Bagpoint een prototype maken van het bag drop systeem en een eerste versie van hun overkoepelende platform. Daar sleutelt de start-up de komende tijd verder aan. De volgende stap is commercialisatie.

Travel with Zoey groeit mede door de financiële ondersteuning van de VFF. Badal: "Nu zoeken medewerkers nog handmatig de juiste tips bij een profiel. Dat willen we volledig automatisch kunnen doen, zodat onze mensen meer tijd hebben voor het persoonlijke contact met onze klanten."

Meer weten?

Wil jij net als deze start-ups met jouw idee van plan- naar startfase? Bekijk de mogelijkheden van de Vroegefasefinanciering.

Lees het volledige verhaal op de website van NRIT Media.