Service menu right

Sociaal ondernemende mbo-studenten Nova College verrassen zichzelf én hun opdrachtgevers

Meer artikelen
Praktijkverhaal Nova college O2lab header

Mbo-studenten zijn praktisch ingesteld. Laat je hen met die blik meedenken en -werken aan sociaal-maatschappelijke vraagstukken? Dan komen daar verrassende oplossingen uit. Dat is de ervaring van het Noord-Hollandse Nova College en van sociaal ondernemers in de regio.

Bij sociale ondernemingen is niet de winst maar een maatschappelijke missie het hoofddoel. "Wij vinden sociaal ondernemerschap heel belangrijk voor de ontwikkeling van onze mbo-studenten", zegt projectleider en opleidingsmanager Hans Bronsveld van het Nova College. "Daarmee leren ze vaardigheden, zoals initiatief nemen, ideeën bedenken, uitvoeren en omgaan met verschillende mensen. En het vergroot hun perspectief op de arbeidsmarkt."

Knelpunten: roosters en begeleiding

Voor het Nova College was het een puzzel om (sociaal) ondernemerschapsonderwijs te organiseren. Zogenaamde cross-overs tussen verschillende opleidingen en domeinen zijn belangrijk voor het aanleren van de 21e-eeuwse vaardigheden aan mbo-studenten. "We vormen daarom graag projectgroepen met studenten van verschillende opleidingen. Het valt niet mee om al die roosters op elkaar af te stemmen. Daarnaast gaat tijd zitten in het enthousiasmeren en begeleiden van de studenten."

Steun programma O2LAB

Dankzij het programma O2LAB kan het Nova College 2 partners inschakelen om het sociaal ondernemerschapsonderwijs beter te organiseren: Young Society en Social Enterprise Lab. Social Enterprise Lab helpt sociale ondernemingen met werven en gastlessen en excursies voor mbo-studenten te organiseren. Young Society helpt met inzet van hbo-studenten de onderwijsactiviteiten te begeleiden.

Ideeën van en voor jongeren

Dankzij de gezamenlijke inzet lopen er sinds eind 2019 5 kwalitatief goede projecten. "Zo bedachten studenten game-avonden om jongeren te interesseren in het ecologische stadspark van stichting Haarlemmer Kweektuin (foto boven) en om ze bewust te maken van het verbruiken van energie. Ook in het Haarlemse Schalkwijk werken studenten aan verschillende opdrachten. Bijvoorbeeld om een buurtcamping aantrekkelijker te maken voor alleenstaande ouders. Want die voelen zich op vakantie vaak eenzaam."

Durven door te doen

De studenten reageren enthousiast. "Het is heel praktijkgericht en zichtbaar wat ze doen. Ze spreken allerlei ondernemende vaardigheden in zichzelf aan. En belangrijk is dat ze durven, durven door te doen. Ik vind het knap dat ze van een luisterende houding in het voortgezet onderwijs zo snel actief worden in het mbo. Overigens met hulp van zeer bevlogen hbo-studenten die hen begeleiden in dit traject."

Enthousiaste ondernemers

Ook de opdrachtgevers zijn unaniem positief. "Ze zijn blij met de enorme betrokkenheid en de motivatie van de studenten. En verrast door de ideeën, die ze gewoon in de schoot geworpen krijgen. Zoals in Schalkwijk om kinderen uit de buurt vermaak te bieden en elektronicaverslaving tegen te gaan. De studenten werkten hun ideeën voor een knutselmiddag en voetbaltoernooi uit in een ondernemingsplan."

Sociaal netwerk opbouwen

Het Nova College wil deze vorm van ondernemerschapsonderwijs voortzetten en andere ondernemers inspireren om het sociaal ondernemerschap in het onderwijs te stimuleren. "Met Young Society en Social Enterprise Lab bouwen we nu aan een mooi sociaal netwerk. Daar kunnen we in de toekomst veel plezier van hebben."

Meer weten?

Bent u net als het Nova College actief bezig met ondernemerschapsonderwijs? Of zoekt u als ondernemer samenwerking met het onderwijs in uw regio om uw praktijkcase uit te werken? Lees dan meer over het programma O2LAB.

Kijk ook op: