Studenten, ondernemers én docenten leren samen in Learning Labs | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Studenten, ondernemers én docenten leren samen in Learning Labs

Meer artikelen
Learning Lab Praktijkverhaal header

Studenten moeten de collegezaal uit en de wijken in, om ideeën voor sociaal ondernemerschap te vinden en te ontwikkelen. Met de aanpak ‘Learning Labs’ timmert de Universiteit Utrecht samen met het Social Enterprise Lab aan de weg. 

5 jaar na het begin zijn 45 initiatieven uitgewerkt in 3 Utrechtse wijken. Een interview met universitair docent Peter Linde en Sam van Zandvoord van het Social Enterprise Lab: "We leren iedere dag zoveel. Niet alleen de studenten, maar ook de docenten."

Sociaal ondernemerschap

Leren door te doen, en niet in een universiteitsgebouw ver weg van ‘waar het gebeurt’, maar in de wijken en in samenwerking met de bewoners, welzijnswerk, docenten, beleidsmakers en sociaal ondernemers. Op die manier ontwikkelen studenten hun eigen sociaal ondernemerschap. Doel van het Learning Lab is een behoefte of probleem in de wijk aan te pakken, door de inzet van sociaal ondernemerschap.

Vertrouwen winnen

"Ondernemerschap leer je niet uit een boek, maar in de praktijk", zegt Peter Linde, universitair docent recht, economie, bestuur en organisatie bij het departement bestuurs- en organisatiewetenschappen. "Dat was al langer mijn visie, en die sluit nu ook mooi aan bij de strategische agenda van de universiteit. Het wijkt ook heel erg af van de gebruikelijke projectmatige manier van werken, waarbij je een aantal weken aan de slag gaat en daarna weer vertrekt. Onze aanpak is intensief, en vraagt dat we permanent aanwezig zijn in de wijken."

In de wijken waar de studenten aan de slag gingen is dat ook nodig, zegt Sam van Zandvoord van het Social Enterprise Lab. "Er is bij bewoners en ondernemers veel wantrouwen, vooral naar de gemeente. Met een bloknootje in de hand mensen kort aanspreken op straat om ideeën op te halen werkt daar niet. De studenten moeten echt vertrouwen winnen en duidelijk maken dat ze niet alleen iets komen halen, maar ook iets brengen."

45 initiatieven

5 jaar geleden werd het onderwijs over sociaal ondernemerschap vanuit de universiteit verplaatst naar Overvecht, een wijk in Utrecht met sociale problematiek. Later gingen studenten ook aan de slag in Kanaleneiland en Lombok. Inmiddels hebben bijna 250 studenten deelgenomen aan dit type  ‘actieonderwijs’. 
De studenten werken in teams aan zo’n 5 vraagstukken. Elke cyclus start met de samenkomst van 25 studenten en 5 lokale initiatiefnemers of organisaties die een vraag inbrengen. 5 studententeams verbinden zich aan de casus van de sociaal ondernemers. Gedurende de cyclus werken de teams toe naar een sociale business case, getoetst met een prototype of experiment.

Mooie resultaten

De Learning Labs hebben tot mooie resultaten geleid, zegt Peter Linde. "Café Mamma, waar jonge moeders elkaar ontmoeten. En Social Car Wash, waar werklozen op duurzame wijze – er wordt amper water gebruikt – auto’s wassen. Doel is dat ze die ervaring gebruiken om terug te keren op de arbeidsmarkt." Studenten hebben bij deze ondernemingen bijvoorbeeld meegedacht aan het verdienmodel en de haalbaarheid en het doorrekenen van een plan.

Andere keuzes

De aanpak leert studenten ontzettend veel, zegt Sam van Zandvoord."Ik was jaren geleden een van de studenten van Peter. Ik ben het levende bewijs van de keuzes die hieruit kunnen voortvloeien. Ik werk nu in verschillende wijken in Utrecht. Ik vorm voor Learning Labs de schakel tussen het onderwijs en de praktijk. Ik leg contacten en begeleid studenten."

Linde ziet dat studenten door hun ervaringen in Learning Labs andere keuzes maken. "Voor hun vakken, hun stages, zelfs hun uiteindelijke beroepskeuze. Ik had een student rechten die regelrecht naar de Zuidas wilde, maar nu een andere richting kiest. Door intensief in deze wijken te werken komen ze in aanraking met problemen die ze niet kenden: analfabetisme, eenzaamheid, sociale problematiek. Tegelijk leren ze dat deze mensen niet zielig zijn, en zelf graag iets doen om zichzelf en de wijk te ontwikkelen."

"Het vraagt veel, maar je wilt nooit meer anders"

Waar nog kansen liggen bij Learning Labs is het contact met lokale partijen. Sam van Zandvoord: "Ik heb contact met ondernemersnetwerken en mijn ambitie is om dit uit te breiden. Het liefst zie ik dat ondernemers in de wijk ook actief worden, bijvoorbeeld dat een boekhouder van een bedrijf een paar uur krijgt om bewonersinitiatieven te helpen met hun belastingaangifte." Deelnemen aan een Learning Lab vraagt best veel van studenten, docenten en de lokale partners en ondernemers. Linde: "Daar moet je toe bereid zijn. Studenten worden uitgedaagd echt zelf na te denken en in hun ondernemerschap te gaan staan. Docenten moeten ook uit hun comfort zone komen. Zij leren net zo goed. Maar als je deze lerende aanpak eenmaal het onder de knie hebt, wil je nooit meer anders."

Meer weten?

  • Se.lab heeft inmiddels de methode goed op papier gezet. Wat is bijvoorbeeld een goede werkwijze en wat zijn de voorwaarden voor een geslaagd project? Heeft u interesse in de aanpak, lees het whitepaper, met een uitgebreide theoretische onderbouwing.
  • Of Neem contact op met Sam van Zandvoord om een keer mee te doen in het Learning Lab als introductie: sam@selab.nl.
  • Lees meer over O2LAB.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.