Tien innovaties voor op land, zee of in de lucht

Meer artikelen
Nederlandse kust

Nederlanders zijn een behoorlijk inventief volk. Het tv-programma 'Te land, ter zee en in de lucht' was vanaf de jaren 70 een grote hit op de Nederlandse televisie. De meest ingenieuze uitvindingen kwamen voorbij. Allemaal met dat ene doel: het einde van het parcours halen. Bekijk 10 even ingenieuze innovaties die toepasbaar zijn op land, op zee of in de lucht.

Heliox - Opladen zoals in de pitstraat

Heliox elektrische busLaadpalen bestonden al langer. Maar niet zoals die van Heliox. Elektrische bussen laden in een mum van tijd op, geen centje pijn. Binnen 20 minuten is een lege accu weer volledig gevuld en klaar voor een nieuwe rit. Maar even vlug bijladen in een paar minuten bij de halte kan ook. Snel, en duurzaam bovendien. In eerste instantie voorzag Heliox alleen Nederlandse bussen van energie. Maar al snel wilden ze ook de stap naar het buitenland wagen. En mede dankzij het Enterprise Europe Network (EEN) lukte dat ook. Dankzij EEN ontdekte Heliox een interessant financieringsprogramma. Samen met een coach ontwikkelde de start-up een internationaliseringsstrategie voor de buitenlandse markt. En met succes: inmiddels is Heliox marktleider in Europa. Klaar voor de volgende stap. Want het blijft niet bij het laden van alleen elektrische bussen. Ook vracht- en waterverkeer wil Heliox in de toekomst van energie voorzien. Aan ambitie geen gebrek.

Scoozy - De scootmobiel in een hip (en veiliger) jasje

Grotere wielen, een slimme boordcomputer en automatische remmen. Scoozy is met recht de scootmobiel 2.0. Deze Delfste start-up maakte van de wat stoffige scootmobiel een modern vervoermiddel. Inclusief vierwielaandrijving, om zo de veiligheid te vergroten. Zelfs offroad rijden is voor Scoozy geen enkel probleem. En botsingen met stoepranden zijn met het product verleden tijd. Net als het oude imago van de scootmobiel. Dit is geen voertuig voor minder valide mensen, dit is een gadget. En dat is niet zo gek. De uitvinders zijn namelijk wereldrecordhouders. Ze zaten in het Delftse studententeam dat zonnewagen Nuna3 in een recordtijd over de finish brachten. De inspiratie van die winst én een fascinatie voor alles wat met elektrisch rijden te maken heeft, leidde tot Scoozy. Niets voor niets wordt deze in Nederland ontwikkelde en geproduceerde innovatie ook wel ‘de Tesla onder de scootmobiels’ genoemd. Scoozy maakt het voertuig sexy.

4Silence - Slimme berggoot zorgt voor stille wegen

4Silence: Valorisatie in praktijkAuto’s snellen voorbij over het asfalt. In de voertuigen zelf is het warm en stil, maar daarbuiten niet. De combinatie van het rubber van de banden en asfalt zorgt voor lawaai. Storend én ongezond voor mens en dier. 4Silence vond het tijd om in te grijpen. Zij ontwikkelden de WhisStone, een betonnen bak met sleuven, die je dicht langs de weg ingraaft. Hierdoor resoneert het geluid, waardoor het lawaai in opwaartse richting afbuigt. Het resultaat: een halvering van de geluidsoverlast. Net zo makkelijk te combineren met andere geluidswerende maatregelen, waardoor de overlast nóg verder kan dalen. Ondertussen zit 4Silence niet stil. Ontwikkelen is in hun ogen nooit klaar. Ook van hun hand kwamen inmiddels de WhisWall en WhisTop. Elementen waarmee je een geluidswal effectiever maakt. De provincie Zuid-Holland is al om. 4Silence won daar met de WhisStone de competitie voor geluidswerende innovaties.

Onderzeeër Kopje onder: al in de 17e eeuw

De verbazing moet groot zijn geweest toen de Nederlandse uitvinder Cornelis Drebbel in 1620 met zijn onderzeeboot in het water verdween. Drebbel ontwikkelde de boot zelf en voer hiermee door de Theems. Op 4 tot 5 meter diepte wel te verstaan. Een knap staaltje Nederlands uitvindwerk. Al gaan er verhalen dat Alexander de Grote en Leonardo da Vinci al ver voor Drebbels tijd naar de bodem van de zee afdaalden. Maar voor beide verhalen ontbreekt bewijs. Terwijl Drebbels vaartuig én zijn testritjes op de Theems uitstekend gedocumenteerd zijn. Extra bijzonder aan de prestatie van Drebbel is het feit dat in 1620 zowel zuurstof als kooldioxide nog onbekend waren. Ondanks het gebrek aan kennis over die stoffen bleek hij in staat een toestel te bouwen dat kooldioxide afving en zuurstof afgaf. Een prestatie van wereldformaat.

Blue Piling Technology - Palen heien op zee, met behulp van het water

Jasper Winkes van FistucaNormaal gesproken geeft een stalen valblok de paal een enorme dreun. Waardoor deze een stukje dieper de grond in gaat. Met een hoop lawaai tot gevolg. Dat kan anders, vond Jasper Winkes. Met zijn bedrijf Fistuca bedacht hij Blue piling: een innovatieve manier om palen te heien op zee. Zonder stalen blok. Op de heipaal plaatst Fistuca een machine met daarin een waterkolom. Onderin de machine zit een gasmengsel, dat wordt verbrand. Door die verbranding stoot het water omhoog en de paal omlaag. Vervolgens valt het water weer omlaag, waardoor de paal een tweede klap krijgt. Dit proces herhaalt zich tot de paal diep genoeg in de grond zit. Het grootste voordeel: deze vorm van heien maakt weinig geluid. Dat is niet alleen fijn voor het zeeleven, het scheelt ook nog eens een hoop geld. *

Ampelmann-brug - Stabiele brug op wilde zee

Het schip deint op en neer op de golven. Terwijl het boorplatform rust als een baken in de zee. Maar wie vanaf het schip het platform wil bereiken, moet een brug over. Dankzij het Delftse bedrijf Ampelmann is dat niet zo’n probleem. Deze hightech loopbrug gebruikt sensoren en 6 hydraulische cilinders om ook met metershoge golven kaarsrecht te blijven. Zodat iedereen veilig kan oversteken. De brug compenseert de bewegingen van de golven, waardoor het lijkt of hij niet beweegt. In werkelijkheid beweegt hij aan alle kanten, om zo zijn bewandelaars te ontzien. Nog steeds bevinden die wandelaars zich op volle zee, met alle gevaren die dat met zich meebrengt. Maar de brug van Ampelmann maakt de tocht een stuk veiliger. Niets voor niets is het bedrijf binnen een aantal jaar uitgegroeid tot marktleider in Europa en zette het al miljoenen mensen veilig over en weer.

Robin Radar Systems - Kleine doelen, grote resultaten

Robin radar op SchipholOoit vulden vooral vogels ons luchtruim. Maar de tijden zijn veranderd. Vliegtuig na vliegtuig brengt passagiers op hun plaats van bestemming. En nog recenter voegden ook drones zich bij het gezelschap in de lucht. Dankzij Robin Radar Systems levert dat geen botsingen op. Het Haagse techbedrijf ontwikkelt radars die vogels en drones detecteren en waarschuwen voor gevaar. De nieuwste radars kunnen tot op een afstand van meer dan honderd kilometer het risico op aanvaringen signaleren. En zelfs verschillende vogelsoorten herkennen. In een eerdere fase maakte Robin Radar Systems gebruik van het Innovatiekrediet, waardoor het bedrijf haar radars verder kon ontwikkelen. En het trok daarmee ook direct enkele investeerders over de streep. Nu is zij het wereldwijde antwoord op de jaarlijkse miljoenen aan schade die botsingen tussen vliegtuigen en vogels en/of drones opleveren. Ook diverse windmolenparken kunnen inmiddels niet meer zonder een radar van Robin.

PAL-V Vliegende auto - Vlieg de vrijheid tegemoet met Liberty

Het lijkt in eerste instantie het script van een nieuwe James Bond-film, maar het is werkelijkheid: een vliegende auto. Het Nederlandse bedrijf PAL-V lanceerde het futuristische product in 2018 op de internationale autobeurs in Geneve. De auto, genaamd Liberty, lijkt op een kleine helikopter met 3 wielen. Tegelijkertijd is het een compacte tweepersoonsauto. Maar wel één die op de weg 160 km/u haalt. En in de lucht zelfs nog 20 kilometer sneller. PAL-V is al sinds het jaar 1999 bezig met de ontwikkeling van het product. Mede dankzij het Innovatiekrediet kon het bedrijf een prototype bouwen, waardoor de vliegende auto in 2019 daadwerkelijk op de Nederlandse snelwegen te zien zal zijn. Instappen en wegwezen? Nee, dat niet. Aangezien je in de Liberty zowel autobestuurder als piloot bent, heb je een speciaal brevet nodig. En een volle portemonnee: de eerste voertuigen kosten rond de € 300.000. Gelukkig wel inclusief vlieglessen.

Hiber - Alles verbonden via de ruimte

Satelliet van Nederlandse start-up HiberEen netwerk van 48 kleine satellieten dat voor wereldwijde dekking van datacommunicatie moet zorgen. De ambities van de Nederlandse start-up Hiber reiken letterlijk en figuurlijk ver. De eerste satelliet is inmiddels gelanceerd, de tweede volgt binnenkort. Ze vormen uiteindelijk een netwerk waarbinnen apparaten met het internet kunnen communiceren: het Internet of Things (IoT). GSM-netwerken dekken gezamenlijk nog geen 10% van het aardoppervlak. Vanuit de ruimte kan Hiber apparaten bereiken op de meest afgelegen plekken van de wereld. Dankzij de slimme software die in de satelliet zit, heeft deze weinig energie nodig om pakketjes data van plek A naar plek B te versturen. Op dit moment kan een aangesloten apparaat eens per dag zo’n pakketje data versturen. Maar hoe meer satellieten er de lucht ingaan, hoe vaker dat kan. Real time data verzenden is het uiteindelijke doel. Zodat met relatief weinig energie alle apparaten met elkaar én de gebruiker in verbinding staan.

Drone voor de landbouw - Toezicht op de gewassen vanuit de lucht

Met het blote oog zie je nog altijd het meest. Maar de foto’s die de drone van Loonbedrijf Thijssen maakt zijn van bijzonder hoge kwaliteit. Deze ‘eBee Ag’ verkent het land sneller dan een mens kan. Laat hem zijn gang gaan boven het land en hij geeft allerlei informatie over de gewassen. Waar zit het onkruid? Hoeveel (kunst)mest of spuitmiddelen zijn er nodig? En waar precies? De drone is uitgerust met een multispectrale camera. Die is speciaal ontwikkeld om landbouwpercelen te fotograferen. Is het bewolkt? Geen probleem, dan past de camera de belichting aan. De foto’s blijven even goed. Zo goed, dat de agrarisch ondernemer door de juiste delen van zijn land te bemesten flinke productieverhoging bereikt. En doordat de eBee laat zien waar onkruid of ziektekiemen exact groeien, bespaart de ondernemer 90 tot 95% op bestrijdingsmiddelen. Goed voor het milieu én de portemonnee.

*Ook veelbelovende innovaties zijn nog geen garantie op succes. Helaas bleek onlangs dat Fistuca er niet in is geslaagd de aanvullende financiering op tijd rond te krijgen.

Service menu right