Van 3D-geprinte brillenglazen naar augmented reality | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Van 3D-geprinte brillenglazen naar augmented reality

Meer artikelen

Luxexcel ontwikkelde een slim proces voor het 3D-printen van optische lenzen. Deze nieuwe techniek biedt voor de toekomst ook kansen om elektronica in brillenglazen te integreren voor bijvoorbeeld augmented reality.

Dit betekent dat je informatie laat zien in het glas zoals filemeldingen, een routekaart en je agenda's.

3D-printen van een brillenglas

Bij het printen van een brillenglas werkt Luxexcel met kleine druppels inkt die in elkaar vloeien. Dit proces herhaalt zich waardoor de lens wordt opgebouwd. Het opbouwen gaat dus niet in laagjes, zoals bij andere vormen van 3D-printing.

Het grote voordeel van deze productiemethode is dat er geen nabewerking nodig is en het in iedere willekeurige vorm geprint kan worden. Ook maakt dit proces het mogelijk om andere zaken in de lens te integreren die nu niet mogelijk zijn.

Masterclass octrooien

Luxexcel volgde de Masterclass octrooien, georganiseerd door Octrooicentrum Nederland. Deze workshop hielp ze vooral bij het maken van een goede landenkeuze; in welke landen vraag je octrooi aan?

Joost van Abeelen, chief product officer van Luxexcel: "De Masterclass Octrooien geeft op strategisch niveau inzichten. Voor ons heeft het heel erg geholpen om keuzes te maken of we voor een wereldwijde dekking gaan of een landendekking."

Keuzes en bedrijfsstrategie

Hans Helsloot, adviseur Octrooicentrum Nederland vult daarbij aan: "Je wil bescherming in een aantal landen, maar de hele wereld, dat is nooit te betalen. Dus hoe ga je daarmee om? Welke selectie maak je? Wat is belangrijk voor jouw business? Die selectie, daar moet je zelf over beslissen. Maar hoe doe je dat? Hoe pas je dat aan bij jouw bedrijfsstrategie?"

Bekijk de video over Luxexcel.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het beschermen of het geheimhouden van uw product? Of wilt u weten hoe u met octrooi-informatie tijd en geld bespaart? Schrijf u dan in voor één van onze gratis webinars.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.