Wat bij ons langskomt, is het neusje van de zalm

Meer artikelen
Martin Duits adviseur Innovatiekrediet

“Ondernemers die bij ons aankloppen, werken aan interessante, relevante projecten met kans op een wereldwijde impact: echt het neusje van de zalm”. Martin Duits vertelt over zijn werk als adviseur Innovatiekrediet. “Omdat we dit al zo lang doen, weten we wat nodig is om er een succes van te maken.”

Als coördinator houdt hij zich bezig met het beoordelen van aanvragen voor een Innovatiekrediet, een financieringsmogelijkheid voor veelbelovende en uitdagende innovaties, en met het beheren van toegekende projecten. “Het is ontzettend leuk werk om te doen. De meest interessante projecten komen voorbij, echt het neusje van de zalm.” Het succes van het Innovatiekrediet is volgens Martin onder meer, dat het geen ‘technology-push’ maar een ‘market-pull’ regeling is. “Je moet echt iets hebben dat relevant is en waarmee je de bestaande producten ver achter je laat. Dat levert ook een groot marktaandeel op.”

Slim geld

“Wat wij doen, is bijzonder”, vertelt hij. “We doen dit al zo lang en hebben al zoveel cases behandeld: 1000 aanvragen de afgelopen 10 jaar. Met die unieke kennis en ervaring weten we waarom projecten mislukken - en wat nodig is om er een succes van te maken. We zien en kennen de valkuilen, en wijzen je daarop. We kijken naar de kwaliteit en de kans op succes. En als we in je project geloven, geven we ‘slim geld’: naast financiering krijg je ook advies en begeleiding. Ondernemers waarderen die betrokkenheid en geven aan dat ze dankzij ons hun projecten hebben verbeterd.”

Niet alleen maar succesverhalen

“Niet alle projecten worden een succes. We krijgen niet al het geld terug, er gaat altijd wat verloren - en daarom kan de markt dit niet doen. Als overheid kunnen we dat wel, omdat de projecten die wel een succes zijn hun krediet terugbetalen en daarnaast natuurlijk loon- en vennootschapsbelasting. Maar vooral omdat ze impact hebben - voor Nederland, maar vaak ook wereldwijd, dat maakt het de moeite waard.”

Welke gouden tips heb je voor ondernemers?

  1. “Het is belangrijk dat je een goed, onderbouwd besef hebt van wat de markt wil. Vooral het voordeel voor de klant, de klantwaarde, moet duidelijk zijn. Anders ontwikkel je misschien ongeveer het goede product, maar niet precies dat wat de klant echt nodig heeft. Zorg dat je vanaf het begin je verkoopverhaal klaar hebt. Het gaat tenslotte om projecten met hoge technische risico’s, dus waarom zou je al die moeite doen als je er niet zeker van bent dat er een goede markt voor is.
  2. Hou van begin af aan overzicht over het project. Je moet goed alle risico’s kunnen voorzien. Ga hierbij systematisch te werk: rangschik de problemen en pak het grootste probleem als eerste aan. Als je daar niet uitkomt, kan je beter ophouden. Je kan jezelf (en ons) verdere kosten dan beter besparen. Daarom moeten onze klanten ook meerdere keren een inhoudelijke rapportage uitbrengen. Dat eerste probleem moeten ze bijvoorbeeld al voor het grootste deel bij de eerste rapportage hebben opgelost, dat is een voorwaarde om door te kunnen gaan. De andere financiers nemen dat criterium ook meestal over.
  3. Ondernemers zijn vaak doeners, geen plannenmakers. Toch zijn plannen op hoog niveau bij deze projecten echt nodig om tot een succes te kunnen komen. Zelfs als je hele goede plannen hebt kan het nog misgaan. Bij dit soort innovaties is het niet vreemd dat je meer kosten maakt of meer tijd nodig hebt. Als de markt wat minder makkelijk te overtuigen is en je concurrent ook niet stilgezeten heeft, dan moet je dat allemaal kunnen opvangen. Gelukkig is circa 2/3 van de toegekende projecten een succes, een groot deel daarvan heeft een grote impact op de maatschappij. Dan zie je omzetstijgingen van ruim 100% en halen de aandeelhouders rendementen van tientallen procenten.”

Innovatie-ambassadeur

Martin is erg actief op social media. “Het is interessant om innovatieve bedrijven te volgen en te zien waar ze mee bezig zijn. Dat levert mij persoonlijk heel veel informatie op. En ik ben graag innovatie-ambassadeur: het is leuk om projecten waar je wat van weet en waar je enthousiast over bent, te delen. Die projecten kunnen voor anderen weer een voorbeeld zijn. Bijna in elke markt, bij elke toepassing is innovatie denkbaar. Wil je je klant groot voordeel bieden, en je kijkt naar wat er veel beter kan en je gaat ervoor, dan kan dat meestal. Als alle bedrijven dat zouden doen, gaat het nóg beter met Nederland. Aan innovatie hebben we onze welvaart te danken!”

Service menu right