"We bespaarden in 2020 al ongeveer 1.800 kilo folie" | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

"We bespaarden in 2020 al ongeveer 1.800 kilo folie"

Meer artikelen

Kanzi appels in een milieuvriendelijker jasje. Fruitmasters ontwierp en bouwde met hulp van de MIA\Vamil-regeling een nieuwe verpakkingsmachine.

Het verpakken van voedsel in kunststof raakt uit de gratie, vooral omdat een milieubewuster publiek deze wegwerpverpakkingen steeds vaker afwijst.

Supermarkten verkopen daarom steeds vaker producten in recyclebaar papier en karton. Zo ook de Kanzi appels van Fruitmasters in Geldermalsen. Het bedrijf liet met de MIA\Vamil-regeling een nieuwe verpakkingsmachine ontwerpen en bouwen. Die schuift een kartonnen sleeve, een soort hoesje, om een groot deel van de appels.

In 2020 al 1.800 kilo folie bespaard

De nieuwe verpakking was een eigen initiatief van Fruitmasters, zegt business controller Dirco Verburg. "We wilden als bedrijf bijdragen aan oplossingen die het de consument zo makkelijk mogelijk maken om te recyclen. Een grote stap daarin is de overstap naar monoverpakkingen die zijn gemaakt van één grondstof." De kartonnen schaal met kartonnen sleeve om de appels is zo’n monoverpakking. Alles kan bij het oud papier.

In mei vorig jaar werd de nieuwe verpakkingslijn geopend door het koninklijk paar. Het eigen conceptras van Fruitmasters, de Kanzi appel, kreeg als eerste sleeves. Vorig jaar verpakte het bedrijf miljoenen schaaltjes appels, en de eerste maanden van dit jaar lieten een sterke groei zien. "Ongeveer de helft van onze appels op schaaltje krijgt nu een sleeve", zegt Verburg. "Dat betekent dat we in 2020 al ongeveer 1.800 kilo folie hebben bespaard."

Kartonnen sleeves

Fruitmasters is inmiddels niet meer het enige bedrijf dat appels in sleeves verpakt. Ook om appels van andere leveranciers zit steeds minder vaak folie. Volgens manager operatie Freek Versteeg past dat in een tendens. "Als mensen folies afwijzen, dan kijk je naar andere oplossingen. Wij waren de eerste, maar niemand zit stil. De toon in het debat over plastic wordt steeds harder, dus elk bedrijf wil zijn klanten een milieuvriendelijker alternatief bieden."" 

Fruitmasters koos bewust voor duurzaam

Fruitmasters is voor de eigen oplossing met verschillende machinebouwers gaan kijken wat er kon. De keuze viel uiteindelijk op de sleeves, omdat die voor de consument het makkelijkst zijn. Omdat het bedrijf bewust kiest om te innoveren op het gebied van duurzame verpakkingen, was het een belangrijke vraag of de markt de innovaties ook wil adopteren. Versteeg: "De kostprijs van de sleeves ligt namelijk iets hoger. Heeft de consument dat er voor over? Uiteindelijk weet je pas of het aanslaat als het daadwerkelijk wordt verkocht."

Volgens Verburg nam Fruitmasters met de sleeves bewust het voortouw. De MIA\Vamil-regeling was daarom heel welkom bij de investering die er voor de sleeves is gedaan, zo’n 140.000 euro. "Je hebt het dus over flinke bedragen. Het was niet alleen de aanschaf van een nieuwe machine, maar die moest eerst nog worden ontworpen en getest." Nu de machine bijna een jaar draait, zijn de sleeves volgens Fruitmasters volkomen door de markt geaccepteerd.

Pionieren dankzij MIA\Vamil

Zou het bedrijf zonder MIA\Vamil ook zijn overgestapt op sleeves? "Uiteindelijk wel, maar dat is makkelijk achteraf praten. Je kijkt naar de hele markt, en als je ziet dat de concurrentie ook bezig is, dan neem je alsnog positie in. MIA\Vamil heeft ons in staat gesteld voorop te lopen en te pionieren."

Meer weten?

MIA en Vamil voor ondernemers
 

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.