Service menu right

“We moeten eens wat vaker op de koffie bij RVO”

Meer artikelen

Middels een innovatief proces verft Orchid Gardens uit Roelofarendsveen orchideeën in allerlei kleuren. Omdat het een nicheproduct is, was de coronapandemie bijzonder spannend, vertelt directeur Joost Bakker. "RVO heeft ons snel en adequaat geholpen en daardoor kunnen we ons nu weer helemaal op de markt richten."

Orchideeën zijn normaalgesproken wit, maar Orchid Gardens kan ze volledig naar wens van de klant kleuren. Bakker: "Denk aan het rood-wit-blauw van de Nederlandse vlag rondom Koningsdag, oranje orchideeën voor Halloween of diepgroene rondom de Kerstdagen." De gekleurde planten gaan door naar groothandelaren en komen zo terecht bij allerlei supermarktketens, bouwmarkten en andere retailers in heel Europa.

Orchid Gardens verft de orchideeën door een biologisch afbreekbare kleurstof in te brengen in de steel. "Binnen 24 uur verkleurt de bloem", zegt Bakker. "Heel spectaculair, maar het is niet makkelijk om het voor elkaar te krijgen. Wat wij in onze kassen met onze medewerkers voor elkaar boksen, is haast een chirurgisch proces."

Nicheproduct

Omdat de gekleurde orchideeën een nicheproduct zijn en een stukje duurder zijn dan andere producten, hakte de coronacrisis er bijzonder hard in bij Orchid Gardens. Bakker: "Toen mensen door de pandemie meer thuis gingen werken, wilden ze graag hun huis wat gezelliger maken. Daardoor krabbelde de omzet van veel kwekers weer op, maar dat gold niet voor ons. Groothandelaren kregen het na de eerste coronaschok zo druk, dat ze de nicheproducten een beetje lieten liggen." Als relatief jong bedrijf heeft Orchid Gardens ook (nog) geen vaste afspraken met retailers voor een gegarandeerde afname van de gekleurde orchideeën.

Op de koffie

Orchid Gardens wilde graag gebruikmaken van de collectieve schaderegeling voor de sierteeltsector, maar dat leverde een aantal problemen op. Om de problemen op te lossen, nam Bakker contact op met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). "RVO heeft ons snel en adequaat geholpen en daardoor kunnen we ons nu weer helemaal op de markt richten. Bovendien hebben we alle medewerkers aan boord kunnen houden."
Bakker is van plan het contact met RVO warm te houden. De organisatie kan hem ook goed helpen bij het vinden van samenwerkingen en innovatiemogelijkheden, verwacht hij. "We moeten eens wat vaker op de koffie bij RVO."

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.