"Wind op zee is een belangrijke ontwikkeling in Duitsland"

Meer artikelen

Kansen in het buitenland liggen vaak dichterbij dan je denkt. Directeur Internationale Programma's Tjerk Opmeer praat in het radioprogramma BNR Zakendoen, ondernemers bij over de zakelijke kansen in Europa.

Deze week: kansen in de wind op zee sector in Duitsland. Lees hieronder een transcriptie van het interview. Wilt u liever de uitzending terugluisteren? Kijk dan op het YouTube-kanaal van RVO.nl.

Vandaag hebben we het over Duitsland, onze belangrijkste handelspartner. En daar is net een Nederlandse handelsmissie naartoe gegaan. Tjerk?
Ja, klopt. Duitsland is veruit onze grootste handelspartner. Meer dan 100 miljard exporteren we. En vorige week zijn daar, in het kielzog van de Koning en Koningin, mensen met een handelsmissie naartoe gegaan. Met Minister Kaag. Onder andere op het gebied van wind op zee.

En wind op zee is een hele belangrijke ontwikkeling in Duitsland. Ze hebben de ambitie om 65% van hun energiegebruik duurzaam te maken. En daar liggen dus enorme kansen, ook op het gebied van wind op zee. Dat is enorm aan het groeien. Ook voor Nederlandse bedrijven liggen daar grote kansen.

Energiewende is oorspronkelijk een Duits begrip. Kunnen we daar als Nederland wat aan toevoegen?
Het antwoord is ja. We hebben als Nederland niet per se hele grote windmolens die we verkopen, maar wel heel veel bedrijven die bijvoorbeeld in de installatietechniek zitten. We hebben ook veel kennis van bodemontwikkeling. Er zijn grote Nederlandse bedrijven die daarin actief zijn. En bijvoorbeeld wat betreft het onderhoud van de rotorbladen, ook daarin kunnen we een belangrijke rol spelen. We hebben dus hele grote mogelijkheden. Ik denk ook dat het van belang is om daar als Nederlandse ondernemer echt op in te spelen.

We hebben bijvoorbeeld in mei een grote conferentie in de Bremerhaven: Windforce 2019. Daar zijn mogelijkheden voor matchmaking. Dan kan je ook echt je tegenspelers ontmoeten om te kijken of je daar ook zaken kan doen in de wind op zee-sector.

Er zijn al veel Nederlandse bedrijven die zakendoen in Duitsland, toch? Je hoeft het dus niet helemaal opnieuw uit te vinden?
Je hoeft het inderdaad niet helemaal opnieuw uit te vinden. Er zijn een aantal grote projecten. Vanuit de overheid hebben we een aantal samenwerkingsverbanden met landen rond de Noordzee, om te kijken hoe we regelgeving op elkaar kunnen afstemmen. Maar er zijn ook heel veel bedrijven die daar al samenwerkingspartners hebben gevonden. Ook vorige week weer. Tijdens de handelsmissie zijn er aantal MOU's getekend om Duits-Nederlandse samenwerking verder te brengen.

Kan het eigenlijk nog wel hechter? We organiseren al verschillende handelsmissies. Je zou zeggen als we iets willen, dan weten we toch wat we aan elkaar hebben?
Ja, dat is heel opmerkelijk. Duitsland is natuurlijk ons buurland. We kunnen daar heel veel mogelijkheden vinden. Je merkt dat we er bij de Duitsers vaak goed opstaan. Maar er is ook heel veel onbekendheid. Men kijkt in Duitsland niet direct naar Nederland. Duitsers zijn zich niet altijd bewust van Nederlandse kennis en kunde.

Daar kunnen de handelsmissies bij helpen. Die genereren aandacht voor Nederlandse expertises. Tegelijkertijd wordt de samenwerking ook op een hele praktische manier vormgegeven. Handelsmissies blijven dus belangrijk bij het zakendoen.

Bij het zakendoen moet je wel een beetje rekening houden met de Duits mores, zoals…
Best wel veel. Daar vergissen we ons ook wel eens in. Eén van de dingen die in Duitsland echt telt, veel meer dan dat we in Nederland gewend zijn, is goed beslagen ten ijs komen. Je moet echt een goed product en kennis van je product hebben. En niet zomaar een proefballonnetje oplaten. Duitsers zijn wel voor een innovatief product te porren, maar die willen dan echt – zeker als je een technisch ontwerp hebt – dat het goed gedocumenteerd is. Dat je echt met een goed verhaal aan komt zetten.

Duitsers verwachten dat je heel gedegen te werk gaat. Dat betekent ook dat je je netjes moet kleden en op tijd komt. En Duits spreken.

Duits spreken staat in Nederland onder druk. Hebben wij onvoldoende door hoe belangrijk Duitsland als handelspartner is?
Ik denk dat dat waar is. Dat veel mensen uiteindelijk onvoldoende rekening houden met de kansen die er in Duitsland liggen. En in de voorbereiding is het zeker verstandig om goed je Duits te kennen. Hoewel, in de windenergiesector blijkt dat dan weer net niet nodig te zijn. Daar kan je ook prima Engels spreken. Dat is dan weer een voordeel.

Kunnen jullie nog iets betekenen voor mensen die grote plannen in Duitsland hebben?
Nou bijvoorbeeld die bijeenkomst waar ik het over had, Windforce 2019. Daar verzorgen wij de matchmaking samen met de partners van het European Enterprise Network. Dus op onze website kunnen mensen zich daarvoor aanmelden. Daar zorgen we dat mensen aan elkaar gematcht worden en dat bedrijven elkaar goed weten te vinden.

Meer weten over zakendoen in Duitsland?

Kijk dan op onze landenpagina Duitsland, met onder andere meer informatie over:

Service menu right