Zakendoen in Zweden met kennis van de cultuur

Meer artikelen
Blue Billywig

Als Garretsen 1 tip mag meegeven aan andere ondernemers, dan is het dat kennis van de cultuur essentieel is. Op een winterse vrijdagochtend in Stockholm – onder het genot van een kop koffie en Zweedse kaneelbroodjes – spraken medewerkers van de Nederlandse ambassade en van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) met Martijn Garretsen, Co-Founder van Blue Billywig.

Het bedrijf biedt een innovatief Online Video Platform aan, waarmee klanten eenvoudig hun video’s kunnen publiceren, analyseren en voorzien van interactie of personalisatie. Denk bijvoorbeeld aan Vliegtickets.nl die met behulp van een interactieve video, klanten laat weten hoeveel (hand)bagage ze precies mogen meenemen.

De toepassingsmogelijkheden die Blue Billywig biedt zijn zeer breed, van selfservice video's tot het laten maken van videoadvertenties. Al vanaf de oprichting komt de helft van de omzet uit het buitenland. Eind 2018 is het eerste buitenlandse kantoor geopend in Stockholm, Zweden. Wij mochten een kijkje in de keuken komen nemen.

Originele bedrijfsnaam

Blue Billywig klinkt heel speels, waar komt deze naam vandaan? "Blue Billywig is een fantasiekarakter uit de Harry Potter-serie" legt Garretsen uit. "Hij is slechts een halve centimeter lang met een subtiele uitstraling. Blue Billywig kan vliegen en steken. Als je bent gestoken, krijg je het Blue Billywig-virus: een gelukkig gevoel; plotseling is alles mogelijk. En dat is ook hoe wij naar video kijken: de mogelijkheden stoppen niet bij lineaire video maar gaan veel verder. Ik geloof dat deze, richting de toekomst, alleen maar blijven toenemen. De kijker zal steeds meer betrokken worden tijdens het kijken, door zelf keuzes te maken."

Groeibedrijf

En dat alles mogelijk is, blijkt ook uit de stappen die Blue Billywig vanaf november 2006 heeft gemaakt. Ze hebben klinkende namen in hun klantenbestand zoals VodafoneZiggo en Albert Heijn. Verder is het bedrijf GoogleVideo Technology Partner: een programma waaraan 's werelds meest vooruitstrevende videoplatforms deelnemen. Ook hebben ze een plek verdiend in de top 250 Groeibedrijven in 2018.

Waarom een kantoor in Zweden?

En nu dus een kantoor in Zweden. Hoe is dat tot stand gekomen? Garretsen: "Samen met ambassades, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en een studententeam van Fontys Hogescholen hebben we onderzoek gedaan naar een eerste land, om onze exportactiviteiten te versterken. Al snel kwam daaruit dat Zweden de meeste kansen bood. Dat bleek eigenlijk al in Nederland tijdens een kennissessie over zakendoen in de Nordics, die was georganiseerd door RVO.nl. Zweden heeft een vergevorderde staat van technologie en maakt uitvoerig gebruik van video in allerlei vormen. De ambassade heeft ons vervolgens in de opstartfase goed op weg geholpen met veel praktische informatie en het aanreiken van contacten."

Bedrijf starten "best wel gemakkelijk"

Het starten van een bedrijf in Zweden was best wel gemakkelijk, vertelt Garretsen: "De instanties hier zijn erg behulpzaam en professioneel. Wat helpt is dat ze over het algemeen erg goed Engels spreken en veel instanties en bedrijven een hoog niveau van online dienstverlening bieden. Het is ook niet voor niks dat Stockholm nu een van de voorlopers is op het gebied van innovatieve techbedrijven. Daar zitten we dan ook middenin met een kantoor bij SUP46, een van de meest vooraanstaande kraamkamers voor tech start-ups en scale-ups in het centrum van Stockholm. Hier vind je veel gelijkgezinden, je kunt ervaringen uitwisselen en makkelijker personeel aantrekken. Daarnaast valt het me op hoeveel er wordt samengewerkt tussen de Scandinavische landen onderling. Het is relatief eenvoudig om vanuit hier de overstap te maken naar de buurlanden."

"Ken de zakencultuur"

De belangrijkste les die Garretsen meegeeft aan andere Nederlandse ondernemers is: "ken de zakencultuur. Hoeveel culturen ook op elkaar lijken, toch zijn er subtiele zaken die het verschil kunnen maken. In Nederland hebben we een heel platte organisatiestructuur en zijn we gewend heel wat af te stemmen en te vergaderen, maar de Zweden zijn hier nog veel beter in. Daardoor duren beslissingen een stuk langer. Maar als ze beslissen is het wel een weloverwogen beslissing en weet je zeker dat ze voor langere tijd een relatie met je aangaan. En dat reikt verder dan alleen de relatie met dat bedrijf. Zo hadden wij een grote pensioenverzekeraar als eerste klant. Deze relatie opende veel deuren bij andere bedrijven."

Stiptheid is heel belangrijk

Tenslotte goed om te weten: in de Zweedse zakencultuur, aldus Garretsen, is stiptheid heel belangrijk. "Te laat komen is écht not done. Je bent stipt op tijd anders hoef je niet meer te komen." En kennis van de taal is een groot pluspunt. Ook al spreek je de taal maar een klein beetje, het kan net genoeg zijn om misverstanden te voorkomen en om het ijs te breken aan het begin van het gesprek. Als je moeite hebt gedaan om je te verdiepen in de cultuur, vergemakkelijkt dat het contact. Als Nederlanders zijn we toch al snel wat te direct in onze communicatie en daardoor komen we soms onbedoeld wat lomp over. Het werkt in je voordeel als je zichtbaar moeite hebt gedaan om je in het land en de cultuur te verdiepen" besluit Garretsen.

Service menu right