Blog: Zakendoen met het VK: met een goede voorbereiding moet het lukken!

Gepubliceerd op:
16 maart 2022

Brexit is voor veel ondernemers een eerste ervaring met douanezaken en zakendoen buiten de EU. Waar lopen ze nu zoal tegenaan?

Mijn naam is Finn van Naamen en ik ben Klantadviseur voor het Verenigd Koninkrijk (VK) bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Sinds september 2020 beantwoord ik voor RVO vragen van ondernemers die zakendoen met het VK en te maken hebben met Brexit.

Ik heb dagelijks contact met deze ondernemers en merk dat ze zich goed voorbereiden. Met het handelsakkoord zijn ook de handelsregels duidelijker geworden en kunnen ondernemers meer informatie online vinden.

Veelgestelde vragen

Toch blijven een paar vragen vaak terugkeren. Die gaan vooral om:

  • het verlenen van een tijdelijke dienst (hoe doe je dat?);
  • iets transporteren (wat moet je dan regelen?); en
  • personeel dat gaat werken in het VK (waar moet je aan denken?).

Via dit blog wil ik antwoorden op deze vragen delen met alle ondernemers die zakendoen met het VK.

Verleen je een tijdelijke dienst in het VK? Regel je zaken op tijd

Het zakelijke reizen, dat zo lang stillag door het coronavirus, komt weer langzaam op gang. Bedrijven stellen me daarom ook weer steeds meer vragen over tijdelijke, zakelijke klussen in het VK. Ze willen bijvoorbeeld in het VK een machine installeren, repareren of onderhouden. Of een beursstand opbouwen. Of een product demonstreren aan een potentiële klant. Wat moeten ze dan regelen?

Bij deze vragen leg ik de bedrijven eerst uit dat ze verantwoordelijk zijn voor enkele belangrijke formaliteiten. Denk aan formaliteiten bij zowel het transport, de douaneformaliteiten als de inzet van hun eigen personeel. Voorheen konden ze met hun bestelbus zo doorreizen naar het Verenigd Koninkrijk. Sinds Brexit is dat natuurlijk veranderd. Nu moeten ze zich goed voorbereiden.

Daarom zeg ik tegen deze ondernemers: verdiep je op tijd in wat je allemaal moet regelen – óók als het gaat om een tijdelijke dienst. En hou rekening met de doorlooptijden voor digitale procedures!

Denk aan de douaneformaliteiten!

Op het gebied van douane wordt het VK als ieder ander niet-EU-land behandeld. Dat betekent dat er douaneregels gelden voor de handel tussen Nederland en het VK. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Een EORI-nummer (het Nederlandse douanenummer; voor eigen vervoer naar het VK heb je ook een Brits douanenummer (GB EORI) nodig);
  • Een ATA-carnet (een douanedocument voor tijdelijke in- en uitvoer; de aanvraag gaat via de KVK);
  • Exportregels (als er naast gereedschap bijvoorbeeld ook goederen definitief naar de Britse klant gaan).

Kortom een hoop extra zaken om vooraf goed te regelen en te organiseren!

Iets transporteren naar het VK? Vooraf registreren is verplicht

Ondernemers die beginnen met exporteren naar het VK denken soms iets te makkelijk over het transport van goederen en het uitvoeren van lokale werkzaamheden. Ik leg ze dan uit dat ze niet meer zomaar met goederen de grens kunnen oversteken tussen EU en het VK. Ze moeten de douaneformaliteiten echt goed regelen.

Dat geldt ook voor het transport zelf. Dat moet je in de meeste gevallen vooraf aanmelden. Dat wordt ook wel 'voormelden' genoemd. Als je via Nederland vertrekt doe je dat via Portbase. Reis je via de havens van België of bijvoorbeeld de Eurotunnel in Calais? Vraag dan na bij de desbetreffende (ferry)operator wat er vooraf geregeld moet worden.

In de meeste gevallen moet je voor je transport over een Goods Movement Reference number (GMR) beschikken. Er zijn aparte GMR-nummers nodig voor zowel de heen- als de terugreis. Deze nummers maak je aan in het Britse IT systeem GVMS. Daarvoor heb je een Government Gatewayaccount en een Brits EORI-nummer nodig. Lees er meer over (in het Nederlands) op de website van de Britse overheid, GOV.uk. GMR-nummers zijn niet alleen verplicht voor beroepsvervoerders, maar ook voor de ondernemers die met een eigen bestelbus heen en weer gaan om één tijdelijke klus te verrichten in het VK.

Regel het goed! Het is doodzonde als je ergens uren langs de kant van de weg moet staan om dit eerst nog te regelen.

Vergeet de Britse immigratieregels niet!

Sinds Brexit kun je niet meer in het VK werken zonder werkvisum. Maar…. er zijn wel een aantal zakelijke activiteiten die zijn toegestaan Die maken het nog steeds mogelijk om zonder werkvisum af te reizen.

Die toegestane activiteiten zijn alleen op hoofdlijnen uitgewerkt. Nederlandse bedrijven vertellen mij vaak dat ze het lastig vinden om te weten of ze onder de uitzonderingsregels vallen. Dat is begrijpelijk. Mijn advies: Bespreek dit goed met de opdrachtgever in het VK.

Ook belangrijk voor je personeel om te weten: Europese ID kaarten zijn sinds vorig jaar geen geldig reisdocument meer om mee naar het VK te reizen. Je kunt dus alleen met je paspoort naar het VK reizen. En wil je dat je medewerkers bij een zakelijke klus verzekerd zijn van een inkomen bij bijvoorbeeld ziekte, arbeidsongeschiktheid, pensioen of werkloosheid? Vraag dan een A1-verklaring aan via de SVB.

Met goede voorbereiding moet het lukken!

Een goede voorbereiding is het halve werk: een cliché, maar het is echt zo voor het nieuwe zakendoen met het VK. Zakendoen met het VK blijft gelukkig mogelijk, alleen vergt het sinds Brexit enige voorbereiding.

Sommige handelingen, zoals bepaalde registraties, hoef je maar één keer uit te voeren. En door zaken te doen met Britse klanten na Brexit doen Nederlandse bedrijven nu ook kennis en ervaring op met zakendoen met landen buiten de EU.

Heb je nog vragen over zakendoen met het VK en wil je graag persoonlijk advies? De landenadviseurs van RVO – waaronder ook ik – staan voor je klaar!

Vragen over exporteren naar het Verenigd Koninkrijk?

Finn en zijn collega's helpen u gratis verder.

Bent u tevreden over deze pagina?