Crowdsourcing | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Crowdsourcing

Meer artikelen

Omschrijving

Crowdsourcing is het bundelen van kennis van (bereidwillige) experts die zonder (of een kleine) tegenprestatie een (bedrijfs)probleem willen helpen oplossen en de oplossing (gratis) delen met anderen. De kern zit in het gebruiken van de crowd voor het oplossen van diverse vraagstukken.

crowd

Werking

Crowdsourcing hoeft niet noodzakelijkerwijs via internet te lopen, maar dat medium biedt wel de meeste mogelijkheden (grote groep, snel te bereiken). De werking is relatief eenvoudig. Een partij (multinational, overheidsorganisatie of ontwikkelaar) zet zijn vraagstuk uiteen op een website, de crowd komt op basis van dat probleem of de uitdaging met een oplossing. Crowdsourcing is toepasbaar in veel gebieden, onderstaande voorbeelden geven daar inzicht in:

Sterktes en zwaktes

Sterk

  • Grootschalige invloed van de afnemers betekent voor het bedrijf (product) een betere garantie voor succes Het vliegwiel effect van de crowd is groot Innovatieve mogelijkheid om je eigen persoonlijke invloed/sterke punten in te zetten

Zwak

  • Ten aanzien van de woningbouwopgave is er een verschil in de crowd die bijvoorbeeld op basis van een enquête haar woonwensen meegeeft en de uiteindelijk kopers van de woningen.

Voorbeelden

Voorbeeld 1: Woningontwikkeling Emerald Amsterdam

Andere toepassingen

Lego
Lego is hét modelvoorbeeld van crowdsourcing. De crowd (klanten/consumenten) kan zelf online een nieuwe creatie van Lego indienen. De fabrikant verpakt de steentjes die nodig zijn in een doosje (kan ook zelf ontworpen worden) en stuurt het tegen betaling op. De ontwerpen kunnen ook in de catalogus worden gezet, zodat ook anderen het kunnen bestellen. De bedenker krijgt vervolgens een klein deel van de omzet. Lego bespaart hiermee op personeel. En het blijkt een succes: in de top 5 van Legospeelgoed staan 2 artikelen die door 9-jarige kinderen zijn bedacht.
Bron: http://www.besocialized.nl/wat-is-crowdsourcing-lees-het-hier/

Pifworld
PIF staat voor Pay It Forward. De gedachte achter PIF World: een online systeem om mensen met elkaar te verbinden en iedereen de mogelijkheid te geven iets bij te dragen aan een betere wereld.

Een persoon kan een project aanmelden bij Pifworld. Daarbij geeft men zelf aan wat nodig is om het project succesvol te maken. Pifworld geeft de keuze om te doneren, te bloggen (kennisoverdracht), te rapporteren, een team te leiden, je in te zetten als expert of om geld op te halen. Via Pifworld wordt geld, of tijd opgehaald om projecten uit de hele wereld uit te voeren.
Bron: www.pifworld.com/nl

Voorbeeld 1

Woningontwikkeling Emerald Amsterdam      

 

AM biedt belangstellenden (mogelijke toekomstige kopers) de gelegenheid om ideeën aan te dragen voor de ontwikkeling van een woonwijk. Daarmee biedt hij optimale keuzevrijheid. Belangstellenden kunnen een invulling geven aan de verschillende woonsferen en indelingen van de nog te ontwikkelen woningen.
 
Belangstellenden kunnen bijvoorbeeld via een website hun interesse kenbaar maken voor de woningen, waarna ze via een webenquête hun specifieke woonwensen kenbaar kunnen maken, zodat de woningontwerpen zoveel mogelijk kunnen worden afgestemd op de wensen van de toekomstige bewoners. Op eenzelfde wijze kunnen geïnteresseerden via een woonconfigurator kiezen uit diverse woonsferen en indelingen en hiermee hun ideale woning samenstellen. De kosten van eventuele aanpassingen zijn hierbij direct zichtbaar. De consument kan dan met de door hem gekozen woning bij de makelaar een voorinschrijvingsovereenkomst ondertekenen.

 

      

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.