Spoorzone Delft | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Spoorzone Delft Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO)

Meer artikelen
Het betreft hier een samenwerking van ProRail en de gemeente Delft. Het gaat om de aanleg van een nieuwe spoortunnel en een ondergronds station met ondergrondse parkeergarage en fietsenstallingen schept ruimte voor een nieuw stadsdeel, Nieuw Delft. De locatie grenst aan de historische binnenstad die – zoals dat vroeger ging – kavel voor kavel is bebouwd. De nieuwe invulling van het oude Delft maakt de historische kavelgewijze ontwikkeling voor Nieuw Delft weer mogelijk. Eigenbouw maakt daar een belangrijk deel van uit. Het Expertteam Eigenbouw(hyperlink)is inmiddels ruim een jaar betrokken bij de plannen en uitvoering.
 
Het Projectbureau Spoorzone van de gemeente Delft heeft het expertteam eigenbouw om advies en ondersteuning gevraagd. Zij adviseren over alle aspecten van eigenbouw die bij dit project komen kijken. Van contractvorming en de aard van de planontwikkeling, tot het uitgifteproces en de toezicht op de bouw en welstandskwaliteit. De gebundelde kennis van meerdere experts ingebracht in gemeenschappelijke aanpak blijkt uiterst succesvol.
 
Alles in eigen hand
‘De geplande Coendersbuurt in Nieuw Delft is een voorbeeld van consumentgerichte ontwikkeling. Bij de kavelverkoop van het eerste bouwblok is de traditionele tweedeling in het denken over bouwen volledig losgelaten. Consumenten bepalen zelf of ze het ontwerp en de bouw willen laten verzorgen door een projectontwikkelaar of dat met eigen architect en bouwer helemaal in eigen hand willen houden. Verrassend is dat alle kopers tot nu toe unaniem hebben gekozen voor volledige zelfbouw, waarbij ze dus zelf opdrachtgever en projectontwikkelaar zijn. Volgens planning worden er tot 2023 1500 nieuwe woningen ontwikkeld in de Spoorzone, waarvan er in totaal zo’n 500 door eigenbouw tot stand moeten komen. Kopers geven aan hoeveel grond ze willen kopen.
De kavels – tussen de 4,20 m en 8,40 meter breed – hebben een relatief hoge grondprijs. Het is een luxeplek, bij het centrum, boven op het nieuwe station. De gemeente moet de enorme kosten voor de ontwikkeling van de Spoorzone daarbij doorberekenen.’
 
Marketing

De eerste kavels voor eigenbouw zijn in rap tempo verkocht en ook voor de volgende vrijkomende kavels interesse zal zijn. Het betrokken projectbureau blijft actief op de marketing. Interesse blijven genereren is de opdracht, en zorgt ervoor dat zoveel mogelijk mensen met zin in eigenbouw weten dat ze op deze prachtige locatie kunnen komen bouwen

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.