rvoinbeeldinternationaalheader

Internationaal: resultaten uitgelicht

De Rijksoverheid stimuleert internationaal ondernemen en samenwerken en spant zich in om de Nederlandse positie in het buitenland te versterken. Aan de andere kant wil de Rijksoverheid duurzame, inclusieve economische groei realiseren. Bij internationaliseren komt veel pionierswerk kijken. Markten verkennen, Nederlandse kennis en kunde, bijvoorbeeld op het gebied van water of energie overdragen, matchmaking tussen bedrijven en financiering ter ondersteuning. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland reikt deze opties aan met als einddoel: succesvol zakendoen in een betere wereld is goed voor Nederland.

Op deze pagina brengen wij de resultaten in beeld van opdrachten die de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland uitvoert.

Hulp en handel

aiddata kaart

In opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken en andere ministeries voert RVO.nl projecten uit op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Op de website Aiddata.rvo.nl vindt u een totaaloverzicht van deze projecten. Inmiddels staan er meer dan 1.700 projecten in meer dan 100 landen op. U kunt filteren op onder meer land, sector en programma. Op de projectpagina's vindt u informatie over het project: doel, locatie, partners, budget, betalingen en resultaat- en begrotingsindicatoren.

Holland Branding

Het imago van Nederland moet goed zijn om de kansen van Nederlandse ondernemers op de internationale markt te vergroten. Eenduidige communicatie is een belangrijk element in het versterken en handhaven van het gewenst imago van Holland. Dit noemen we Holland Branding. De website Hollandtradeandinvest.com informeert buitenlandse partijen over Nederlandse kennis en kunde.

Uitgaande missies

In 2017 zijn er 12 economische missies georganiseerd. In totaal gingen er 442 bedrijven en instellingen mee op missie. Ongeveer 64% hiervan waren mkb-bedrijven. In de eerste helft van 2018 hebben er 5 economische missies plaatsgevonden, naar Vietnam/Maleisië, Wallonië, China, India en Luxemburg. Ook zijn er 2 missies voor start-ups geweest: naar de Hannover Messe, met ZKH Prins Constantijn, en naar Taiwan, met de burgemeester van Eindhoven.

Inkomende bezoeken

In april en mei 2018 heeft RVO.nl verschillende groepen inkomende bezoekers verwelkomd:

  • high potentials uit 8 opkomende markten, met interesse in de Nederlandse agrosector;
  • officials uit Singapore, die met Nederlandse kennisinstellingen en bedrijven samenwerking zoeken op het gebied van robotica;
  • voorstanders van fietsen, die Midden-Europese steden autoluwer willen maken;
  • journalisten, ter voorbereiding op het bezoek aan Nederland van de Mexicaanse president, een strategische handelsmissie uit India en het staatsbezoek uit Luxemburg;
  • journalisten uit West-Afrika, die kennis hebben opgedaan van Den Haag als internationale stad van vrede en recht en het International Criminal Court.
  • PIB-consortium Dutch ATES wint award in New York

    voorbeeld pagina webtool

    Het publiek-private consortium ontwikkelde een Geothermal Webtool, ondersteund door het programma Partners for International Business (PIB). Met de tool kunnen gebouweigenaren de potentie van warmte-koudeopslag (WKO) in hun gebouw bepalen.

  • Bedrijven krijgen deskundig advies over Brexit

    Brexitvoucher winnaars

    Op 29 maart 2018 – een jaar voor Brexit – lanceerde minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Handel) het Brexitloket voor ondernemers, met onder meer de handige Brexit Impact Scan, telefonisch advies en Brexit-vouchers voor deskundig advies.

  • 12.500 extra banen dankzij buitenlandse investeringen

    internationaal

    357 buitenlandse bedrijven zoals Netflix, Merck Performance Materials en Jellice zorgden afgelopen jaar voor 12.686 extra banen in Nederland. Samen waren deze bedrijven goed voor 1,67 miljard euro aan investeringen in onze economie.

  • Meer resultaten

    Gloeilampen in de lucht

    Bekijk meer opvallende activiteiten en resultaten in de uitvoering van opdrachten van onze opdrachtgevers.

Service menu right