Aantal octrooiaanvragen in Nederland blijft stijgen

Gepubliceerd op:
10 mei 2022

In 2021 zijn er 3.622 octrooien aangevraagd in Nederland; een stijging van 20% ten opzichte van 2020. Het aantal octrooiaanvragen in Nederland vertoont al jaren een stijgende lijn. De afgelopen 3 jaar is het aantal octrooiaanvragen met gemiddeld 13% per jaar toegenomen. De stijging komt grotendeels door een groei van het aantal aanvragen uit het buitenland, met name uit China. Dit en andere interessante informatie over octrooien in Nederland leest u in het Jaarbericht 2021 dat Octrooicentrum Nederland op 10 mei 2022 publiceerde.

Verklaring toename octrooiaanvragen uit China

In 2021 verdubbelde het aantal octrooiaanvragen uit China: van 431 in 2020 tot 892 in 2021. De groei van dit aantal aanvragen is voor een deel te verklaren door de financiële steun die Chinese regionale en nationale overheden aan bedrijven geven wanneer zij octrooi aanvragen – ook in landen buiten China. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse octrooi- en merkenbureau USPTO uit 2021. Een groot deel van de aanvragen uit China is al eerder in andere landen gepubliceerd en is dus niet nieuw.  

Kenniscentrum voor innovators

Het jaarbericht laat ook zien op welke manieren Octrooicentrum Nederland met (internationale) partners samenwerkt om innovatieve ondernemers te bereiken. Zo kunnen zij bewuste keuzes maken over het gebruik van intellectuele eigendomsrechten. Op deze manier laten Octrooicentrum Nederland en zijn samenwerkingspartners innovatie tot haar recht komen en fungeren zij als kenniscentrum voor innovators.

Voorlichtingsstrategie en IP Smart scan

Octrooicentrum Nederland wil organisaties optimaal voorlichten over de mogelijkheden van intellectueel eigendom (IE). In 2021 is een nieuwe voorlichtingsstrategie ontwikkeld en zijn de voorlichtingsproducten gedigitaliseerd. Ook bleek het pilotproject 'IP Smart scan' succesvol. Dit instrument wordt opgenomen in het reguliere voorlichtingspakket. Bedrijven krijgen hiermee inzicht hoe intellectueel eigendom bijdraagt aan hun (toekomstige) bedrijfsstrategie.

Campagnes

Naast de gebruikelijke voorlichting via e-mailmarketing en de vlog Hamertijd, met nuttige informatie over octrooien, heeft Octrooicentrum Nederland 2 grote campagnes ontwikkeld. Zo bereikte de campagne ‘Intellectueel Eigendom: De kroon op je werk’ via video’s, radiospots en podcasts 30 miljoen vertoningen en ongeveer 73.000 kliks naar de campagnepagina. En de social-mediacampagne ‘IE on tour’ heeft 550.000 vertoningen en 150.000 bezoekers op de website gerealiseerd. Hiermee informeerde Octrooicentrum Nederland (toekomstige) technologisch innovatieve ondernemers over de voor- en nadelen van het IE-systeem.

Meer weten?

Bent u nieuwsgierig naar wat Octrooicentrum Nederland doet? En wilt u weten wat zij in 2021 hebben gerealiseerd of hoe de octrooiverlening en -registratie verliep? Lees het Jaarbericht 2021.  
 

Vragen over octrooien?

Bel 088 042 42 42 (kies 2 en dan 3)

In opdracht van:
  • Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Bent u tevreden over deze pagina?