ABN AMRO wint Kristalprijs 2022

Gepubliceerd op:
30 november 2022

ABN AMRO is de winnaar van de Kristalprijs 2022. Ze sleepten de titel 'organisatie met de beste MVO-verslaglegging op het thema mensenrechten 2022' in de wacht.

De winst van ABN AMRO werd bekendgemaakt tijdens het hybride Kristalevent op 29 november in de Prodentfabriek in Amersfoort. 

ABN AMRO: duidelijk mensenrechtenbeleid en verantwoording 

ABN AMRO scoorde volgens de Kristaljury hoog op alle criteria. Zo is binnen ABN AMRO’s verslaglegging bijvoorbeeld sprake van een zeer duidelijk beleid en verantwoording over hoe en waar mensenrechten belegd is binnen de organisatie. Andere aspecten waar zij op uitblonken, waren onder andere hun due diligence proces en communicatie over mensenrechten richting externe stakeholders. Ook is de organisatie één van de weinige van de nominaties die een losstaand mensenrechtenrapport publiceert, dat gebaseerd is op een internationaal erkende mensenrechtenrapportagerichtlijn (de UNGP-standaarden), én assurance daarover heeft ontvangen. 

Grote diversiteit onder nominaties

Op de plekken 2 en 3 stonden Philips en Unilever. Alle 3 de organisaties zijn in de ogen van de Kristaljury een inspiratie voor andere organisaties en sectoren als het gaat om hun omgang met mensenrechten. In totaal waren er 18 organisaties genomineerd voor de Kristalprijs 2022. De groep nominaties was dit jaar zeer divers: kleinere en grotere bedrijven, multinationale organisaties, een variëteit aan sectoren en complexiteit in bedrijfsmodellen en ketens. De genomineerde organisaties lieten zien dat zij in Nederland een duidelijke motivatie hebben om een voorbeeld te zijn op het gebied van mensenrechten. Of om te leren van de feedback van het Panel van Deskundigen en de Kristaljury. 

Download het Juryrapport.

Transparantiebenchmark 2023

In 2023 wordt de Kristalprijs weer uitgereikt op basis van de Transparantiebenchmark. Niet alleen de vaste onderzoeksgroep van de Transparantiebenchmark, maar ook vrijwilligers zijn van harte uitgenodigd om volgend jaar actief deel te nemen aan de benchmark en zo verder bezig te gaan met het verbeteren van hun Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)-verslaglegging. 

Het Kristalevent is een jaarlijks event over transparantie en MVO-verslaglegging, dat wordt georganiseerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).

Bent u tevreden over deze pagina?