Grijp uw kansen in de Italiaanse e-commercemarkt

Gepubliceerd op:
20 juni 2022

Als ondernemer denk je bij Italië misschien niet meteen aan e-commerce. Want is Italië niet bij uitstek het land waar je kleine winkeltjes bezoekt en de mooie verhalen van de verkoper gratis erbij krijgt? Toch biedt de e-commercemarkt in Italië momenteel veel kansen, vertelt Edith de Vries van de economische afdeling van het consulaat-generaal in Milaan.

Italië is een enorme groeimarkt voor e-commerce. Steeds meer Italianen ontdekken het gemak van het digitale winkelen. Cijfers onderstrepen dat. De Italiaanse e-commercemarkt groeide in 2020 met maar liefst 31%. Deze groei zette door in 2021 met nog eens 18%.

Opvallend is dat Nederland een hoger percentage online verkochte goederen heeft dan Italië. Die 'e-commerce-penetratie' is 28% tegen 10% van alle verkochte goederen. Maar de absolute waarde van de e-commercemarkt is in Italië  wel hoger dan in Nederland: € 30,5 miljard tegen (naar schatting) € 25 miljard.

Invloed coronacrisis

Volgens Edith de Vries heeft de Italiaanse e-commerce zich door de coronacrisis snel ontwikkeld. "Voor de coronapandemie bestond in Zuid-Italië het online boodschappen doen eigenlijk niet. Door de lockdown als gevolg van de pandemie móest het onlinekanaal wel ontwikkeld worden."

Maar ook stimuleringsmaatregelen van de Italiaanse regering helpen, legt De Vries uit. "Italië investeert bijvoorbeeld een groot deel van het EU-herstelfonds in digitale ontwikkeling. Ook al is e-commerce er maar een klein onderdeel van, de groei van onlineverkoop zal hierdoor wel versnellen."

Tips en trucs tijdens presentatie over e-commerce in Utrecht

Het consulaat-generaal in Milaan ziet veel kansen voor e-commerce en heeft in eerste instantie ingezoomd op 3 economische sectoren: bloemen en planten, high-end mode en design, en cosmetica en verzorging.

Behalve pure online verkoop liggen er ook kansen in ontwikkelingen die met online handel te maken hebben:

  • duurzaamheid (bijvoorbeeld verpakkingen)
  • digitale betalingen
  • mobiele toepassingen

Mooi die kansen, maar hoe grijp je ze? Tips en trucs zijn dan wel zo handig. Daarom geeft Edith de Vries samen met 2 consulenten een presentatie op 30 juni tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht.

Eén tip wil ze wel al geven:  "Engels is niet wijdverbreid, dus vertaal je website/ webshop naar correct Italiaans en zorg voor een Italiaanstalige klantenservice. Doe marktonderzoek, start simpel en neem de tijd."

Lees meer over zakelijke kansen in de e-commercesector in Italië in onderstaand rapport dat in opdracht van het Nederlandse consulaat-generaal is opgesteld.

Zijn er digitale cultuurverschillen?

Met welke digitale cultuurverschillen moet een beginnende e-commerce-ondernemer rekening houden? "Op zich niet zoveel", zegt De Vries. Een verschil is wel dat men in Italië over het algemeen nog wat minder online bankiert dan de Nederlandse consument. "Betalingen gaan nog regelmatig via creditcard. Digital wallets zoals PayPal en 'buy now pay later' zijn wel steeds meer in opkomst."

Wat opvalt, is dat de Italiaanse onlineconsument vooral via de mobiele telefoon koopt in plaats van met de pc, laptop of tablet. Zelfs bij relatief dure aankopen wordt de telefoon gebruikt. "Voor een onlineaanbieder in Italië is het dus ook belangrijk om de mobiele applicaties en betalingen goed op orde te hebben. Wat dat betreft loopt Italië voorop met mobile first", vertelt De Vries, die sinds 2007 in Italië woont.

Daarnaast zijn consumenten niet altijd zo makkelijk bereikbaar als in Nederland. Italië is een uitgestrekt land. De last-mile-levering, zoals dat heet in webwinkeljargon, zorgt voor uitdagingen in de logistiek. De Vries: "Een pakket bezorgen in een afgelegen dorp in Puglia duurt wel iets langer… Aan de andere kant is de pakketbezorging in Italië de laatste jaren flink verbeterd. En gelukkig vinden Italianen het acceptabel dat een zending er 2 a 3 dagen over doet."

E-commerce starten in Italië

De EU-regels voor e-commerce maken het voor Nederlandse ondernemers betrekkelijk eenvoudig om een e-commercewinkel te beginnen in Italië. Hoe je dat doet, en hoe het werkt met btw afdragen, legt de KVK uit in dit artikel: E-commerce in Italië: pak je kansen nu.

De medewerkers van het Nederlandse consulaat-generaal en de ambassade kunnen advies geven bij de eerste stappen op de markt. Maar ze helpen ook ondernemers die al wat verder gevorderd zijn en misschien tegen ingewikkelder kwesties aanlopen.

“Wij kunnen bijvoorbeeld doorverwijzen naar fiscalisten, advocaten en experts" vertelt De Vries. “Als Nederlandse ondernemers een geschikte locatie zoeken voor een zakelijke meeting in Milaan, is een vergaderruimte in ons kantoor op het consulaat ook een optie.”

Geïnteresseerd in e-commerce gericht op Italië?

Bezoek dan de presentatie op 30 juni in Utrecht. Daar vertellen Edith de Vries en de 2 opstellers van het onderzoek u meer over de kansen in Italië. U kunt hen rechtstreeks vragen stellen.

Heeft u andere vragen over ondernemen in Italië? De Italië-adviseurs van de RVO helpen u ook graag verder.

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
Bent u tevreden over deze pagina?