Internationale ambitie? Ga mee op missie naar een techbeurs

Gepubliceerd op:
24 juni 2022
Laatst gecontroleerd op:
27 juni 2022

Ben je een innovatieve start-up of scale-up met internationale ambities? Dan is een techbeurs misschien wel iets voor jou. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert dit jaar handelsmissies naar 6 verschillende techbeurzen. We spreken erover met Marie-Jeannine Citroen en Maurits Berger, verantwoordelijk voor deze missies bij RVO.

Een techbeurs is de perfecte kans om je bedrijf internationaal onder de aandacht te brengen bij relevante doelgroepen. Als je meegaat met een missie van RVO, profiteer je ook van het hechte contact met andere Nederlandse start-ups in de groep. "Dat merk je al tijdens de voorbereidingen", vertelt Citroen. "Dan worden er al contacten uitgewisseld en helpen ondernemers elkaar."

We hebben er heel veel van geleerd en veel feedback gekregen. Ook hebben we veel klantcontacten opgedaan in Amerika.

Iris Soute
Oprichter van Picoo

Techbeurzen zijn waardevol en efficiënt

Berger vertelt dat meegaan met een missie heel efficiënt kan zijn. "In zeer korte tijd kun je de concurrentie in kaart brengen, je product valideren, feedback ophalen en exposure krijgen. Je doet er nuttige contacten op met klanten, investeerders en andere samenwerkingen. Veel start-ups geven aan dat zij veel tijd winnen door mee te gaan met een missie naar een internationale beurs. Want deskresearch alleen, levert minder op en is behoorlijk tijdrovend. Daarnaast krijg je door deel te nemen meteen meer exposure voor je bedrijf."

Hoe groot de invloed van die exposure kan zijn, bewijst Remco Veenbrink van de Delftse start-up VideoWindoW. Een groot Amerikaans tv-station interviewde hem live op de techbeurs Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. "Betere promotie kun je je bijna niet wensen!"

Ook start-up Picoo had veel aan hun deelname aan de CES. "We hebben er heel veel van geleerd en veel feedback gekregen. Ook hebben we veel klantcontacten opgedaan in Amerika. We gingen naar huis met een hele lijst (geïnteresseerden)", vertelt Iris Soute van Picoo.

Het is vooral belangrijk om je als start-up af te vragen wat je doel is en of je deze kunt bereiken met deelname aan een missie.

Marie-Jeannine Citroen
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Wie kan er mee naar een techbeurs?

Wereldwijd zijn er heel veel techbeurzen. Sommige heel breed, andere juist sectorspecifiek. RVO deed onderzoek naar beurzen die interessant zijn voor start-ups en scale-ups. Daaruit kozen de ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken 6 techbeurzen.

Wil je als ondernemer meegaan met een missie? Let wel op dat je bedrijf per beurs aan een aantal eisen moet voldoen.

"Zo moet je een Nederlands bedrijf hebben dat innovatief, potentieel schaalbaar en disruptief is. Ook moet je een goede product/market fit hebben en klaar zijn voor internationale uitbreiding", legt Berger uit.

Voldoe je net niet aan deze eisen, maar wil je toch graag mee? Dan kan je je toch nog aanmelden. RVO kijkt bij elke aanmelding of het bedrijf een toegevoegde waarde biedt. "Het is vooral belangrijk om je als start-up af te vragen wat je doel is en of je deze kunt bereiken met deelname aan een missie", vult Citroen aan.

Is mijn bedrijf klaar om internationaal te gaan?

Twijfel je of het voor je bedrijf een goed moment is om in het buitenland te gaan ondernemen? Volgens Citroen is dit voor elk bedrijf verschillend. "Goede indicatoren kunnen bijvoorbeeld zijn dat je product al wordt geaccepteerd op de Nederlandse markt. Of als je product of dienst klaar is om internationaal op te schalen. Vragen die je je daarbij ook moet stellen zijn: heb ik de juiste talenten in mijn team, of moet ik mijn propositie aanpassen per land. Er zijn ook bedrijven die er juist bij gebaat zijn om (een product) meteen internationaal te lanceren."

Probeer het groots aan te pakken en kom achter je bureau vandaan. Deel je innovaties en ideeën met de rest van de wereld.

Eva Rennen
Medeoprichter Nostics

Een voorbeeld van zo een bedrijf is Nostics. Zij ontwikkelden een systeem waarmee je snel en flexibel op bacteriën en virussen kunt testen. "Zeker voor de ambitie die wij hebben, begin je meteen buiten de Nederlandse grenzen", vertelt medeoprichter Eva Rennen. "We willen dat iedereen overal ter wereld een behandeling kan krijgen op basis van datagedreven diagnoses. Dat onze apparaten op de bureaus van elke huisarts staan."

Nostics ging in 2022 mee naar de CES. "Je zou een medisch diagnostiekbedrijf misschien niet verwachten op een beurs als CES, maar door COVID-19 is er veel aandacht voor healthtech en medtech. Probeer het groots aan te pakken en kom achter je bureau vandaan. Deel je innovaties en ideeën met de rest van de wereld. Wees ook niet bang om iets te doen wat je nog nooit hebt gedaan, juist in de deeptech. Echte innovatie komt op het snijvlak van verschillende disciplines en perspectieven", vertelt Rennen.

Voorbereiding met RVO

Een groot voordeel van meedoen met een handelsmissie, is dat je hulp krijgt van RVO. "Zo organiseren we verschillende themasessies om je voor te bereiden, zoals pitchen, investor readiness, PR en media, lead generation en conference hacking.", vertelt Berger. "Zo'n pitch-workshop is bijvoorbeeld ook nuttig voor mensen die al goed kunnen pitchen. Doordat iedereen naar elkaars propositie luistert, krijgt je kruisbestuiving."

Sanneke Mulderink van Tranzer is het hiermee eens. "Er waren veel manieren om je bedrijf te pitchen tijdens de beurs Collision. De pitch-training die we vooraf kregen was erg nuttig om ons daarop voor te bereiden. Ik was erg blij dat onze 40-woorden-pitch geselecteerd werd om te presenteren", zegt zij.

Tips

  • Kom met minimaal 2 personen en neem een prototype van je product mee om te demonstreren.
  • Gebruik in plaats van folders meer visuele middelen zoals QR-codes naar filmpjes en slidedecks.

Op de beurs kan je gebruikmaken van het NL Paviljoen. Hier krijgt je bedrijf een eigen plek om af te spreken met klanten.

"Op sommige beurzen, zoals onder andere die van Collision in Toronto, bieden we een matchmaking event." Wel maken Berger en Citroen duidelijk dat start-ups het zelf moeten regelen. Ook is het heel belangrijk om je goed voor te bereiden. "Zo wordt het geheel meer dan de som der delen. En uiteraard helpt RVO jou daarbij."

In opdracht van:
  • Ministerie van Buitenlandse Zaken
  • Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Bent u tevreden over deze pagina?