Veelgestelde vragen Informatieplicht energiebesparing

Veelgestelde vragen

Wat is een Wet milieubeheer-inrichting?

Om onder de energiebesparings- en informatieplicht te vallen, moet sprake zijn van een Wm-inrichting die ook een jaarlijks energieverbruik heeft van minimaal 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas(equivalent). In de regel is een Wet milieubeheer-inrichting (Wm-inrichting) een bedrijf (of instelling) waar (door de mens) bedrijfsmatige activiteiten plaatsvinden, die binnen een bepaalde begrenzing worden verricht. Bovendien moet één of meerdere activiteiten van toepassing zijn die in het Besluit omgevingsrecht zijn aangewezen als met mogelijk nadelige gevolgen voor het milieu.

Een Wm-inrichting kan uit meerdere gebouwen bestaan en in één gebouw kunnen meerdere Wm-inrichtingen gevestigd zijn. Volgens vaste jurisprudentie moet er sprake zijn van voldoende technische, functionele en organisatorische samenhang om één inrichting te kunnen vormen. Daarnaast mag de onderlinge afstand tussen de onderdelen niet te groot zijn.

Met vragen over het begrip Wm-inrichting in uw specifieke omstandigheden in uw geval kunt u terecht bij uw lokale bevoegd gezag. Zie ook voor meer informatie over het begrip ‘inrichting’ bij het kenniscentrum InfoMil:

Ben ik de drijver van een Wm-inrichting die verantwoordelijk is voor energiebesparing en daarmee ook de rapportage informatieplicht moet indienen?

In het merendeel van de gevallen moet de gebruiker van het gebouw de rapportage indienen. Dit als de Wm-inrichting één gebouw met één gebruiker betreft.

Als er meerdere gebruikers in een kantoorgebouw (de 'Wm-inrichting'), bijvoorbeeld een bedrijfsverzamelgebouw, zijn, is het gebruikelijk dat de gebouweigenaar als drijver van de Wm-inrichting wordt gezien. De eigenaar is degene die het mogelijk maakt dat activiteiten in het gebouw plaatsvinden; een gebruiker kan alleen van het gebouw gebruik maken als hij een contract heeft met de eigenaar.

Een bijzondere situatie van één gebouw met meerdere gebruikers is een winkelcentrum. Dit omdat de winkels in het centrum heel verschillend van aard kunnen zijn. Bij een winkelcentrum met meerdere gebruikers richt het bevoegd gezag zich voor de winkels tot de individuele gebruikers daarvan. Voor de collectieve voorzieningen richt het bevoegd gezag zich tot de eigenaar van het complex.

Met vragen over het begrip Wm-inrichting in uw specifieke omstandigheden in uw geval kunt u terecht bij uw lokale bevoegd gezag. Zie ook voor meer informatie over het begrip ‘Wm-inrichting’ bij het kenniscentrum InfoMil:

Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de energiebesparende maatregelen?

Eén gebouw met één gebruiker

Als de gebruiker door bevoegd gezag wordt aangesproken op de energiebesparende maatregelen in een gebouw dat niet in eigendom is, dan treedt de gebruiker in overleg met de eigenaar. De maatregelen waarvoor de huurder verantwoordelijk is worden door de huurder genomen.

Aan energiebesparende maatregelen die alleen genomen kunnen worden met toestemming van de eigenaar kan in de rapportage voor de informatieplicht energiebesparing een termijn worden gekoppeld, die het bevoegd gezag eventueel met maatwerk kan vastleggen.

Mocht uit correspondentie blijken dat de eigenaar niet bereid is om in te stemmen met - of te investeren in - de energiebesparende maatregelen, dan kan het bevoegd gezag zich (mede) richten tot de eigenaar, die de overtreding kan opheffen.

Kantoorgebouw met meerdere gebruikers

In principe voert de eigenaar van het kantoorgebouw de energiebesparende maatregelen uit. Mocht vanwege onderliggende contracten het niet in de macht liggen van de eigenaar om alle maatregelen te nemen, dan treedt deze in overleg met de huurders. Mochten de huurders niet bereid zijn om mee te werken aan het realiseren van de maatregelen – en als dat blijkt uit de gevoerde correspondentie – dan kan het bevoegd gezag zich (mede) richten tot de individuele huurder die de overtreding kan opheffen.

In de rapportage voor de informatieplicht kan bij energiebesparende maatregelen waar de eigenaar geen zeggenschap over heeft een termijn worden gekoppeld, die het bevoegd gezag eventueel met maatwerk kan vastleggen.

Kan ik een intermediair machtigen om voor mij de rapportage in te vullen? En wie is dan verantwoordelijk voor de juistheid?

Ja, u kunt ook een intermediair machtigen die voor u rapporteert in eLoket. Dan hoeft u niet zelf een eHerkenningsmiddel aan te vragen. Wel blijft u verantwoordelijk voor de inhoud van de rapportage. Het bewijs van uw machtiging aan de intermediair hoeft u niet op te sturen, maar u moet deze machtiging desgevraagd wel kunnen overleggen aan RVO.nl.

Heb ik een eHerkenningsmiddel nodig om te rapporteren?

Ja, om in te kunnen loggen in eLoket heeft u een eHerkenningsmiddel niveau 1 nodig. Vraag dit op tijd aan bij een leverancier. Dit duurt ongeveer 5 werkdagen en er zijn kosten aan verbonden. Afhankelijk van uw leverancier betaalt u € 5 tot € 22 per jaar. Hoe dit in zijn werk gaat, ziet u in de aninmatie eHerkenning informatieplicht aanvragen. Machtigt u een intermediair om voor u te rapporteren in eLoket? Dan hoeft u niet zelf een eHerkenningsmiddel aan te vragen.

Hoe weet ik onder welke bedrijfstak mijn bedrijf of instelling (Wm-inrichting) valt?

Ga naar het stappenplan Informatieplicht energiebesparing. Bij stap 2 'Bepaal welke lijst met erkende energiebesparende maatregelen voor u van toepassing is' staan de verschillende bedrijfstakken. Wanneer u op een Itje bij een bedrijfstak klikt, ziet u welke Wm-inrichtingen er onder vallen. Ook vindt u hier een indicatie van de SBI-codes waarop de lijst van toepassing is.

Mijn onderneming heeft een energie-auditplicht (EED). Wanneer moet ik dan rapporteren voor de informatieplicht?

Als u voor uw gehele onderneming een EED-auditplicht heeft, rapporteert u voor de informatieplicht energiebesparing uiterlijk op 5 december 2019 in eLoket.

Wat moet ik doen als ik niet boven het verbruik van 50.000 kWh elektriciteit en 25.000 m3 aardgas(equivalent) per jaar uitkom?

U heeft dan geen informatieplicht en geen energiebesparingsplicht en hoeft dus niet te rapporteren in eLoket. U heeft wel een zorgplicht voor het milieu. Energie besparen is dus ook voor u interessant. Bekijk voor inspiratie de Erkende Maatregelenlijst energiebesparing voor uw bedrijfstak

Waar kan ik mijn uitgevoerde energiebesparende maatregelen rapporteren?

U rapporteert uw uitgevoerde energiebesparende maatregelen in eLoket van RVO.nl.

Binnen mijn Wm-inrichting werken meerdere personen aan energiebesparing. Kunnen wij met meerdere personen rapporteren?

U kunt met meerdere personen aan de rapportage werken. Maar er kan slechts één persoon de rapportage indienen. Dit is de persoon die inlogt met eHerkenning. Ook kan er per Wm-inrichting maar één contactpersoon worden opgegeven.

Ik heb meer dan 10 Wm-inrichtingen. Hoe kan ik de gegevens daarvan eenvoudig indienen in eLoket?

Voor bedrijven en instellingen die meerdere Wm-inrichtingen hebben, ontwikkelde RVO.nl een hulpmiddel (XML-upload) waarmee de gegevens van meerdere Wm-inrichtingen in één keer kunnen worden ingediend in eLoket. U vindt dit hulpmiddel op de pagina mijn.rvo.nl - Informatieplicht energiebesparing, onder het kopje Rapporteren.

Ik heb meerdere ondernemingen. Voor één van de ondernemingen heb ik al een eHerkenningsmiddel. Moet ik nu voor de andere ondernemingen een nieuw eHerkenningsmiddel aanvragen?

Nee, dat hoeft niet. U kunt met één eHerkenningsmiddel voor de verschillende ondernemingen de rapportage indienen. Log in met uw bestaande eHerkenningsmiddel in eLoket. Geef aan dat u rapporteert als intermediair. Zorg wel dat u gemachtigd bent om namens de andere ondernemingen de energiebesparende maatregelen te rapporteren. De machtiging hoeft u niet mee te sturen.

Kan ik de rapportage ook in stapjes invullen en tussentijds opslaan?

Ja, u kunt stapsgewijs en op verschillende momenten rapporteren in eLoket. Nadat u uw definitieve rapportage heeft ingediend, wordt deze als pdf opgeslagen. Zo kunt u deze later nog inzien.

Kan ik documenten met meer informatie bijsluiten in eLoket?

Nee, het is niet mogelijk een bijlage in eLoket bij te sluiten. Ook als u uw rapportagebijlagen per post naar RVO.nl stuurt, worden deze niet in ontvangst genomen.

Kan ik achteraf mijn rapportage corrigeren/aanpassen?

Gaat het om een rapportage die u voor 2 juli 2019 heeft aangemaakt en/of ingediend?
In dat geval moet u een kopie van uw rapportage maken volgens de beschrijving in de Handleiding eLoket informatieplicht energiebesparing. Zie hiervoor hoofdstuk 10.

Gaat het om een rapportage die u ná 1 juli 2019 heeft aangemaakt en/of ingediend?
Dan gaat u naar Mijn Overzicht waar uw rapportage staat. U voert de wijzigingen door en dient (opnieuw) uw rapportage in.

 

Service menu right