Gedragsverandering bewoners | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Gedragsverandering bewoners

14-07-2020

Het energieverbruik in woningen stijgt. Om woonlasten in de hand te houden en het energieverbruik te minderen, moet bewuster worden omgegaan met energieverbruik.

Dit kan bijvoorbeeld door gedragsverandering.

Routinegedrag

Bij energiebesparing door gedragsverandering kan onderscheid worden gemaakt tussen routinegedrag en investeringsgedrag:
  • Routinegedrag is bijv. het licht uitdoen als je de kamer verlaat.
  • Investeringsgedrag is bijv. kiezen voor het laten plaatsen van dubbel glas.
Routinegedrag van bewoners heeft duidelijk invloed op het energieverbruik. Ook in een energiezuinige woning kan energie worden verspild als apparaten onnodig aan blijven staan. Door het aanpassen van dit gedrag zijn besparingen van zo'n 10% mogelijk.

Samenwerken op lokaal niveau

Samenwerking op lokaal niveau verhoogt de kans van slagen van energiebesparing door gedragsverandering. Denk hierbij aan partijen zoals gemeenten, woningcorporaties en burgerinitiatieven. De volgende partijen kunnen ondersteuning bieden in de vorm van instrumenten of voorlichting.

Succesvolle gedragsverandering

1. Uitleggen hoe iets beter kan

Uitleggen hoe energiebesparing beter kan (minder energie gebruiken) is de eerste stap om mensen hun gedrag te laten veranderen. Kennis over voor- en nadelen van ander gedrag kan helpen om de balans door te laten slaan naar "Laten we het maar eens proberen".

2. Persoonlijke benadering

Hoe specifieker de informatie of het advies is en aansluit bij de situatie van de bewoner, hoe groter het effect. Persoonlijke benadering, begeleiding én advies op maat is arbeidsintensief en neemt een langere periode in beslag, maar heeft wel resultaat.

Projecten op wijkniveau blijken succesvoller dan projecten op gemeenteniveau. Op wijkniveau is een energiebesparingsconcept herkenbaar voor mensen: er zijn bijeenkomsten in het wijkcentrum op loopafstand; de energieadviseur is goed te bereiken en kent de situatie in de wijk.

3. Afspraken maken

Een derde stap om mensen hun gedrag te laten veranderen is door het maken van afspraken. Hoe meer de afspraak past bij de bewoner en hoe concreter de afspraak is, des te beter de afspraak werkt. Aan het doel kan een weddenschap worden gekoppeld met een bonus bij het halen ervan. Zo’n weddenschap kan worden afgesloten met een wethouder, de corporatie of het energiebedrijf.

4. Beloning

Ook het terugkoppelen van resultaten werkt, bijvoorbeeld door opname van meterstanden. Dit komt omdat aanpassen een gevoel van tevredenheid oplevert, dat werkt als een soort beloning. En beloning is een zeer sterke beïnvloeding van gedrag.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.