Drijfverenonderzoek O2LAB | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Drijfverenonderzoek O2LAB

08-12-2020

O2LAB wil bijdragen aan het vergroten van de belangstelling voor ondernemerschapsonderwijs. Het drijfverenonderzoek brengt in beeld wat bij leerlingen en studenten de keuze voor ondernemerschap en ondernemerschapsonderwijs motiveert. Ook is gekeken naar hoe onderwijsprofessionals zelf aankijken tegen ondernemerschapsonderwijs. Ervaren zij een cultuur rondom ondernemerschap binnen hun onderwijsinstelling of juist obstakels? Welke behoefte hebben ze om ondernemerschapsonderwijs vorm te geven? 

Door beter te begrijpen wat jongeren beweegt, krijgen professionals in ondernemerschapsonderwijs handvatten aangereikt om hen beter te bereiken. Want veel jongeren én docenten hebben vaak een beperkt of stereotype beeld van ondernemerschap, wat niet altijd past bij hoe zij zichzelf zien. Het perspectief op ondernemerschap krijgt meer kleur en kan zo aantrekkelijker worden. Dit onderzoek is geïnspireerd door het Bèta mentality-onderzoek, dat eerder bijdroeg aan voorlichting over techniekonderwijs en het kiezen voor technische vakken. Young Works voerde het onderzoek uit in de periode van januari tot en met juni 2020.

4 ondernemertypes

Een van de resultaten van het onderzoek is een segmentatiemodel, het zogenaamde 'Ondernemende minds-model' dat 4 ondernemertypes laat zien, welke drijfveren deze types hebben en wat hen triggert. Denk bijvoorbeeld aan een maatschappelijk gedreven jongere die het ondernemerschap niet als eerste op het netvlies heeft, maar daarvoor wel op een andere manier te interesseren is.

Het rapport beschrijft 4 types:

  • Eigenzinnige Regelaars
  • Idealistische Planners
  • Afwachtende Zoekers
  • Actieve Ontdekkers

Ondernemende minds_header

In deze afbeelding staan de 4 ondernemertypes uitgebeeld.

 


 

     

    Het Ondernemende minds-model

    Het Ondernemende minds-model geeft onderwijsprofessionals zoals docenten, mentoren of studieloopbaanbegeleiders handvatten voor hoe ze jongeren beter en gerichter kunnen interesseren voor ondernemend onderwijs. Ook helpt het model deze professionals om het aanbod beter te laten aansluiten op de verschillende behoeften van jongeren.

    Onderzoeksresultaten

    • De onderzoeksresultaten kunt u lezen in het uitgebreide rapport 'Jongeren en ondernemerschap'.
    • Een verkorte versie is de whitepaper 'Ondernemende minds'. De whitepaper licht het model toe en bevat een stappenplan en checklist om zelf aan de slag te gaan met het model. 
    • In het rapport ‘Onderwijsprofessionals over ondernemerschap’ leest u meer over de motivaties, beelden en behoeften ten aanzien van ondernemerschap bij onderwijsprofessionals.

    Meer weten?

    Bent u tevreden over deze pagina?

    Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
    Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
    De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.