Valorisatie in praktijk: innovaties op gebied van mobiliteit en infrastructuur

Als kennisinstellingen en ondernemers gaan samenwerken kunnen mooie innovaties ontstaan. Ondersteund door het Valorisatieprogramma werken 12 samenwerkingsverbanden van kennisinstellingen en bedrijven samen aan valorisatie.

Wat heeft 8 jaar Valorisatieprogramma aan innovaties opgeleverd? Lees over inspirerende voorbeelden op het gebied van mobiliteit en infrastructuur.

Op (de) weg

EventBridge

EventBridge: Valorisatie in praktijkDance-events, sportevenementen en muziekfestivals worden steeds drukker. Om autoverkeer te scheiden van publieksstromen maakt EventBridge bruggen, zodat verschillende verkeersstromen elkaar kunnen kruisen. De high-tech inklapbare brug maakt het mogelijk een camping of parkeerplaats te bereiken zonder de weg extra te belasten. EventBridge kan met 2 mensen en met behulp van een kraan in slechts 3 uur een brug maken en vervolgens in 20 minuten plaatsen. Een hele personenbrug past op 1 oplegger en zorgt voor minimale logistieke kosten en beperkte CO2-uitstoot. Een veilige oplossing: deze voetgangersbruggen zijn bestand tegen windsnelheden van 12 Beaufort.

EventBridge ontving ondersteuning vanuit BrightMove.

Supreme Dutch

Supreme Dutch: Valorisatie in praktijkNooit meer een lekke fietsband, dat is de droom van miljoenen fietsers. Supreme Dutch ontwikkelde de eerste band waarmee je zorgeloos door glas, spijkers en punaises kan rijden. Het is een band zonder lucht, massief en dus niet hol. De binnenband bestaat uit extreem elastisch thermoplastisch polyurethaan. Dit foam heeft duizenden hermetisch verzegelde luchtkogeltjes die samen een zeer elastisch luchtkussen vormen. Je hoeft de band dus nooit op te pompen maar hebt wel alle comfort van een traditionele luchtband. En je kan er zonder problemen tienduizend kilometer mee fietsen. Fietsbandenmaker Schwalbe brengt de onverwoestbare band deze zomer op de markt.

Supreme Dutch ontving ondersteuning van Innovation Exchange Amsterdam.

Aan de weg timmeren

4Silence

4Silence: Valorisatie in praktijkHet verkeer neemt toe en wegen worden steeds drukker. Lawaai door trein – en wegverkeer is hinderlijk en kan zelfs leiden tot stress, slaapstoornissen en hartproblemen. 4Silence heeft als doel om geluidsoverlast van verkeer te verminderen. Zij ontwikkelde de Whisstone, een betonnen bak met sleuven, die dicht langs de weg moet worden ingegraven. Het geluid resoneert dan, waardoor het lawaai afbuigt in opwaartse richting. De hinder wordt door deze afbuiging aanzienlijk verminderd. Deze vinding is wetenschappelijk onderbouwd en kan samengaan met andere geluidsreducerende maatregelen als stil asfalt en geluidswallen.

4Silence kreeg ondersteuning van Kennispark Twente (nu: Novel-T).
4Silence was 1 van de winnaars van de SBIR uitvraag “minder geluid langs de provinciale weg”. Met deze oproep gingen de provincies Noord- en Zuid-Holland samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) op zoek naar slimme innovaties om geluidsoverlast langs provinciale wegen te verminderen. Bekijk een filmpje van de Provincie Zuid-Holland over de Whisstone.

Green Basilisk

Green Basilisk: Valorisatie in praktijkBeton dat zichzelf repareert: het klinkt als science fiction, maar een Nederlandse innovatie maakt het mogelijk.  
Eén van de eigenschappen van beton is dat het scheurt: soms al snel na realisatie van een nieuwe constructie, soms na jaren. Hierdoor kan ernstige schade aan de betonconstructie optreden. Reparatie van betonschade is kostbaar en veroorzaakt vaak veel hinder. Vooral voor de infrastructuur is het van groot belang dat onze tunnels, bruggen en viaducten beschikbaar zijn.

Basilisk Self-healing concrete werkt door bacteriën aan het beton toe te voegen. Zodra de bacteriën in aanraking komen met water, in bijvoorbeeld een scheurtje, worden ze actief en 'metselen' ze de scheur weer dicht met kalksteen. Het zelfhelend effect werkt zowel binnenin de constructie als aan het oppervlak, en maakt daarmee de constructie dus ook weer helemaal waterdicht.
Het zelfhelend beton is met middelen en hulp van het Valorisatie Centrum TU Delft  beschermd. De start-up 'Green Basilisk' werkt nu aan het commercialiseren ervan.
Bekijk een filmpje over het zelfhelend beton.

In vervoering

Synple

Synple: Valorisatie in praktijkEen kwart van de vrachtwagens op de Nederlandse weg rijdt zonder vracht. Met het open platform van Synple is dat niet meer nodig. Synple combineert ritten van logistieke partners zodat zij op een snelle en overzichtelijke manier ritten kunnen uitwisselen en lading kunnen bundelen. Zo benutten zij de vrachtwagens ten volle en hoeven zij minder kilometers te rijden. Dat scheelt niet alleen in de kosten, maar ook in de uitstoot van CO2 en fijnstof.

Synple ontving ondersteuning van Starterslift.
Bekijk een animatiefilmpje over Synple.

PickThisUp

PickThisUp: Valorisatie in praktijkNooit meer een auto of aanhanger huren als je iets op wilt halen. Met PickThisUp kan je goederen door particulieren laten vervoeren die je bijvoorbeeld op een veilingsite of Marktplaats hebt gekocht. Als je de omvang van het pakket, en het vertrek- en eindpunt hebt bepaald, berekent PickThisUp een adviesprijs. Bestuurders die toch al jouw kant op moeten, kunnen dan reageren waarop de klant kan bepalen met welke hij in zee gaat.

Dit kofferbakdelen zorgt ervoor dat auto’s die vaak toch al onderweg zijn gevuld kunnen worden. En: carpoolen met spullen vermindert de verkeersdruk en is voordeliger dan zelf ophalen.
PickThisUp ontving ondersteuning vanuit het Utrecht Valorisation Center.
Bekijk een filmpje met uitleg (Engels) over PickThisUp.

Hou deze pagina in de gaten: we voegen regelmatig mooie valorisatievoorbeelden uit Nederland toe!

 

 

 

 

Service menu right