Service menu right

Export groenten, fruit, planten en bloemen

Voor de export van aardappelen, groente, fruit, bloemen, planten en bomen vraagt u exportdocumenten aan. Dat doet u via e-CertNL, de digitale toepassing voor exportcertificering.

Nederland is een grote producent van akker- en tuinbouwproducten, planten en bomen. Een aanzienlijk deel hiervan wordt geëxporteerd naar landen buiten de EU. Dan is vaak een exportdocument vereist. Soms is ook een fytosanitair document nodig.

e-CertNL

De aanvraag en uitgifte van exportdocumenten verlopen via e-CertNL. Dit systeem is een samenwerkingsprogramma tussen bedrijfsleven en overheid. Het programma is gemaakt voor verschillende sectoren met elk een eigen aanvraag. U kunt er aanvragen indienen, eerdere aanvragen bekijken, uw bedrijfsgegevens beheren en de gestelde eisen en dekkingen inzien. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) beheert de toepassing functioneel en technisch. Op de website van de NVWA vindt u meer informatie over de regelgeving, de vereisten en de werkwijze rond de export.

Aanvragen

Om uw exportdocumenten aan te vragen logt u in bij e-CertNL. Daarvoor heeft u eHerkenning niveau 2+ nodig. Heeft u dit nog niet? Vraag dan eerst eHerkenning aan.

Uw aanvraag direct regelen

Problemen met inloggen?

Wilt u een exportdocument aanvragen, maar kunt u niet inloggen? De NVWA heeft voor die situaties een alternatieve login ontwikkeld. Om hiervan gebruik te maken moet u vooraf een aantal bedrijfsgegevens invullen in e-CertNL. Ga hiervoor naar het onderdeel 'beheren bedrijfsgegevens' en kies voor het tabblad 'exportgegevens'. De gegevens die u hier moet invullen, staan beschreven in de instructie (pdf). Het is van belang dat u stap 1 tot en met 4 uit de instructie zo snel mogelijk uitvoert.

Is het klantportaal niet bereikbaar?

Als het klantportaal niet bereikbaar is, ontvangt u een e-mail (via emailalert) dat u via de alternatieve login kunt inloggen in e-CertNL. Om veiligheidsredenen wordt de alternatieve login op e-CertNL alleen opengesteld als het klantportaal niet bereikbaar is. Meer informatie leest u in de instructiemodule Alternatieve login cliënt export (pdf).

Contact

  • Lukt het niet om in te loggen? Neem dan contact op met RVO.
  • Bent u al ingelogd en heeft u vragen tijdens het invullen van het formulier? Neem dan contact op met de NVWA helpdesk voor gebruikers van e-CertNL.
  • Gaat uw vraag over de export van mest? Neem dan contact op met RVO.  
     

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.