Service menu right

Marketing China

Voor de promotie van uw product is er een grote hoeveelheid kanalen beschikbaar. Afhankelijk van het product en de doelgroep kunt u kiezen voor internet, tv, radio en/of billboards.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Door het enorme aanbod van producten is merkbekendheid, en daarmee marketing, in China steeds belangrijker. Hieronder hebben wij de belangrijkste kanalen in China voor u op een rijtje gezet, zodat u een goede keus kunt maken voor de promotie van uw product.

Hoe kan RVO u helpen?

Heeft u specifieke vragen over marketing in China? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? Neem dan vrijblijvend contact op met onze China-adviseurs. Zij kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners of u adviseren over andere exportzaken. Kijk voor meer informatie over onze diensten op onze dienstverleningspagina.

Cultuurverschillen

China ligt niet alleen geografisch aan de andere kant van de wereld, ook als het om adverteren gaat moet u als Westers bedrijf een flinke reis maken.

Andere taal, dus andere merknaam

Het begint al bij het kiezen van uw Chinese merknaam. De naam wordt in het Chinees uitgesproken en kan daardoor ineens een totaal andere betekenis hebben.

Het kiezen van een Chinese merknaam is praktisch een wetenschap. Het is belangrijk dat Chinese consumenten de letterlijke vertaling begrijpen. Taaldeskundigen en analisten werken samen om de beste karakters voor een merk te vinden. Deze karakters moeten soepel over de tong glijden en het juiste gevoel overbrengen. Hierbij moeten zij ook nog eens rekening houden met een grote hoeveelheid dialecten. Wat in het ene dialect goed klinkt kan in het andere dialect lachwekkend of ongepast klinken.

Het is dus zeker aan te raden om gebruik te maken van de services van een van de vele Chinese merknaambureaus. Hiermee voorkom je dat je handelsschip al strand voor het de haven heeft verlaten.

Kě kǒu kě lè?

Coca Cola is een mooi voorbeeld van een goede Chinese merknaam. Zij hebben gekozen voor 可口可乐 (kě kǒu kě lè.) De naam bevat een karakter voor 'mond' en suggereert hiermee dat het om een voedingsmiddel gaat en een karakter voor 'geluk'. Letterlijk vertaald betekent het: kan lekker zijn, kan blij zijn. De uitspraak van de naam ligt erg dicht bij het origineel en suggereert tegelijkertijd luchtigheid en blijheid.

Gemeenschapszin

Chinezen zijn collectivistisch ingesteld. Dit een belangrijke factor om rekening mee te houden. De hogere sociale druk heeft flinke invloed op het koopgedrag van het individu. Om deze reden kan het handig zijn om marketing op groepen te richten. Ook kan het gebruik van influencers op social media uw merk vooruit helpen.

Individualisme

De trend om uniek te zijn staat haaks op de vorige trend, maar is zeker niet minder belangrijk. Nu China zich economisch flink in ontwikkeling is, stijgt bijvoorbeeld de vraag naar 'customized' producten. Afhankelijk van het product dat u wilt verkopen kunt u dus een keuze maken tussen marketing gericht op het individu of de groep.

Internet: Chinezen zijn actieve gebruikers

De zoektocht naar een product begint voor de meeste Chinezen net als voor Nederlanders op internet. Het verschil is dat Chinezen een stuk grondiger zijn in hun onderzoek, zo bezoeken zij meer websites. Naast Baidu (de Chinese Google) zoeken zij op e-commerceplatforms als Taobao, JD, microblogsite Weibo en de social app WeChat. Voor elk Westers kanaal is in China een alternatief, zorg dat u hiervan goed op de hoogte bent.

Houd er ook rekening mee dat 98% van de zoekopdrachten uitgevoerd wordt in Mandarijn. Engelse en Nederlandse content zijn nauwelijks zichtbaar voor de Chinese gebruiker. China is praktisch een aparte internetregio. U begint dus helemaal opnieuw met het opbouwen van uw merk.

Cross-border E-commerce Guidebook

In het onderstaande marktrapport van RVO.nl vindt u meer informatie over hoe de Chinese e-commercemarkt eruitziet.

Social media: sterk ontwikkeld in China

Omdat gemeenschapszin zo belangrijk is, is het handig om social media op te nemen in uw marketingplan. Ook hier betreedt u echter een geheel nieuwe wereld. U kunt kiezen uit tal van platformen, waar we in Nederland niet bekend mee zijn. Deze platformen zijn technische hoogstandjes en zeker geen slappe aftreksels van de sociale kanalen die wij in Nederland kennen.

Televisie en radio: populariteit loopt terug

De meeste woningen hebben televisie. Er zijn ruim drieduizend lokale, regionale en nationale tv-zenders. Chinese Central TV (CCTV) was lange tijd China's grootste mediabedrijf, maar ondervindt momenteel enorme concurrentie van digitale spelers als Baidu.

Tijdschriften en dagbladen

China heeft bijna tweeduizend dagbladen, waaronder grote dagbladen als People’s Daily (krant van de Communistische Partij); China Daily (officiële Engelstalige krant) en Global Times (geleid door de overheid).

Meer informatie

  • Het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes heeft in maart 2017 een artikel gewijd aan vijf marketingtips voor China.
  • Een goed marketingplan kan bedrijven helpen om succesvol zaken te doen in China. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
U kunt via dit formulier geen vragen aan ons stellen. Heeft u een vraag? Ga dan naar www.rvo.nl/contact en neem contact met ons op via telefoon, e-mail of social media.
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.