Betalingsverkeer China

Bij het zakendoen in China krijgt u te maken met het plaatselijke betalingsverkeer. Wat zijn de meest voorkomende betalingsgewoonten in China en welke betalingsrisico’s kunt u vermijden? Hoe betalen consumenten het liefst? Hieronder gaan we in op deze vragen.

Uw Chinese zakenpartner betalen kan ingewikkeld zijn. Niet voor niets zijn de complexiteit van de betaalprocedure en inefficiëntie van het bankensysteem de hoofdredenen dat buitenlandse bedrijven te laat betalen aan hun Chinese klanten. Ook moet uw Chinese importeur het buitenlandse wisselkoersbedrag aanvragen bij de State Administration of Foreign Exchange (SAFE), ongeacht welke betaalmethode u gebruikt. Wees er dus op bedacht dat betalen in China extra tijd en kennis kost.

Officiële valuta in China: de renminbi yuan

De officiële Chinese valuta is de renminbi yuan (CNY). Kijk op de website van European Central Bank (ECB) voor de koers van de yuan.

Meest voorkomende betalingsvormen in China

Letter of Credit

De meest gebruikte betalingsvorm bij het exporteren naar China is de Letter of Credit (L/C). Bij een L/C staat de bank van het bedrijf waarmee u handelt garant voor de betaling. Afhankelijk van hoe lang de L/C geldig is en hoe hoog het bedrag is, moeten er een aantal zaken aangevraagd worden bij de Chinese overheid. Uw Chinese importeur kan u hier meer over vertellen.

Ook de Market Access Database van de Europese Commissie biedt meer informatie onder het kopje 'Currency and Payments'. Verder leest u op de website van ondernemersorganisatie evofenedex hoe de Letter of Credit in de praktijk werkt.

Vooraf betalen

U kunt ook uw afnemer vragen om vooraf een gedeeltelijke betaling te doen. Dit gebeurt vaak in combinatie met de hierboven genoemde Letter of Credit. Een voorafbetaling kan een veilige keuze zijn bij een nieuwe Chinese zakenpartner.

Elektronisch betalen

Online factureren wordt steeds gebruikelijker in China. Het merendeel van de Chinese bedrijven gebruikt e-invoicing. Dit maakt het betalen vaak gemakkelijker en sneller.

Hoe consumenten betalen in China

Consumenten in China betalen veel via hun mobiele telefoon. Via de zogenaamde e-wallets zoals WeChat en Alipay betalen consumenten voor allerlei zaken: van boodschappen tot online aankopen en de huur. Ook gebruiken zij nog bankpassen.

Betaalmethodes als contant geld en bankoverschrijving worden relatief weinig meer gebruikt. Deze betaalmethodes zijn verhoudingsgewijs meer op het platteland te vinden dan in de steden. Maar ook in landelijke gebieden doen de e-wallets steeds meer hun intrede.

Zakelijke betalingsgewoonten in China

Liever niet op krediet

Bedrijven in China verkopen niet graag op krediet. In vergelijking met de rest van de regio zijn zij hier zelfs het meest terughoudend in. Daar komt nog bij dat zij nog minder graag op krediet verkopen aan buitenlandse bedrijven dan aan binnenlandse klanten. Een langdurige samenwerking met een Chinees bedrijf verhoogt wel uw kans om bij hen op krediet te kopen.

Korte betalingstermijnen

Vergeleken met de rest van de regio stellen Chinese bedrijven relatief korte betalingstermijnen. Buitenlandse klanten kregen in 2018 van Chinese bedrijven gemiddeld slechts 26 dagen de tijd om hun factuur te betalen. Alleen in Indonesië kregen bedrijven nog minder tijd.

Atradius geeft in de Payment Practices Barometer van China meer informatie over deze en andere betalingsgewoonten.

Betalingsrisico’s in China

Twijfelt u over de kredietmogelijkheden van het bedrijf waarmee u zakendoet? U kunt ook commerciële kredietbeoordelaars inhuren om inzicht te krijgen in de financiële mogelijkheden van een Chinees bedrijf. Verder leest u bij evofenedex meer over:

Lees op Ondernemersplein meer over het afsluiten van een exportkredietverzekering om uw bedrijf in te dekken tegen risico’s.

Meer informatie

Service menu right