Verantwoord ondernemen in Colombia

Colombia is één van de opkomende markten van Latijns-Amerika. De veiligheid is sterk verbeterd en de markt is toegankelijker geworden.

Ook scoort het land steeds hoger op internationale ranglijsten voor Doing Business en investeringsbescherming.

Ondernemingsklimaat

Daarnaast blijft Colombia een land met serieuze maatschappelijke- en veiligheidsproblemen. Die vereisen van de ondernemer een MVO-bewuste aanpak, vooral bij zakendoen buiten stedelijk gebied. Langzamerhand wordt MVO steeds meer gezien als een vereiste om te opereren op de Colombiaanse markt. Vooral omdat het de risico's en kosten beperkt van ondernemen in een 'gevoelig' ondernemingsklimaat.

Meer aandacht voor MVO

MVO in Colombia (lokaal gewoonlijk aangeduid als Responsabilidad Social Empresarial) is misschien niet zo vergevorderd als in sommige andere landen in de regio, maar speelt wel degelijk een belangrijke rol. Een aantal publieke schandalen met bedrijven als Chiquita (dat in 2007 veroordeeld werd tot een grote geldboete wegens banden met paramilitaire groepen) leidde enkele jaren geleden tot meer aandacht in Colombia voor de rol en verantwoordelijkheid van bedrijven op het gebied van mensenrechten.
 
Tegenwoordig krijgt het onderwerp MVO veel publieke (media-)aandacht en staat het ook op de agenda van de huidige Colombiaanse regering. Deze ziet MVO als belangrijk voor het bestrijden van de armoede in het land. Er zijn ook heel veel maatschappelijke initiatieven op het gebied van MVO.

Service menu right