Do's-and-don'ts in Duitsland | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Do's-and-don'ts in Duitsland

Bij het zakendoen in Duitsland moet u rekening houden met de lokale cultuur en gebruiken. Verdiep u in deze do's-and-dont's, tips en tricks. De ambassade in Berlijn draagt bij aan deze pagina.

Zakelijke omgangsvormen in Duitsland

Spreek Duits

Bij het zakendoen is de voertaal vaak Duits en niet Engels. Dit geldt vooral bij het traditionele midden- en kleinbedrijf. Het wordt gewaardeerd als er Duits gesproken wordt. Duitsers zijn op hun beurt perfectionistisch. Ze zijn daarom soms terughoudend met Engels spreken.

Blijf formeel

De zakencultuur in Duitsland is formeler dan in Nederland. Traditioneel hechten Duitsers aan de beleefdheidsvorm 'Sie'. Gebruik van voornamen en tutoyeren is onbeleefd. In sectoren waar jongeren werken zijn er wel lossere omgangsvormen. Denk aan ICT-bedrijven of de creatieve industrie. Maar gebruik pas 'du' als de zakenpartner dat expliciet voorstelt.

Kom op tijd

Plan zakelijke afspraken ruim van te voren in en wees op tijd. Een gemiste afspraak kan negatieve gevolgen hebben voor de relatie met een zakenpartner. Verder ligt een afspraak in Duitsland vaak schriftelijk en bindend vast. Duitsers spreken liever niet aan het einde van de dag af.

Gebruik aanspreektitels

Wanneer iemand zich voorstelt met een academische titel, spreek hem of haar dan aan met deze titel. Duitsers vinden dit belangrijk en hebben respect voor academische prestaties en de bijhorende status. Spreek bovendien de titels in de goede volgorde uit, bijvoorbeeld 'Prof. Dr. Meier'.

Ken de regionale verschillen

Voet aan de grond hebben in één regio in Duitsland, betekent niet gelijk succesvol kunnen zijn in heel Duitsland. Duitse regio's hebben een heel eigen zakencultuur en de deelstaten hun eigen wetten. Ken daarom de verschillen. Duitsers zijn vaak trots op de eigen regio en deelstaat. Dit kan voor bedrijven een rol spelen bij de keuze voor een bepaalde locatie.

Kom snel ter zake

In Duitsland komen zakenmensen sneller ter zake dan in Nederland. Ga daarom pas over op een informeel onderwerp aan het eind van de bijeenkomst, als er tijd over is. Zaken en privé worden strikter van elkaar gescheiden dan wij gewend zijn. Kom met een sterk voorstel. Duitsers houden ervan om direct met een expert aan tafel te zitten voor alle technische of juridische details.

Heb geduld

Het nemen van een beslissing kan in Duitsland langer duren dan in Nederland, omdat alle details ertoe doen en besproken worden. Duitsers nemen belangrijke beslissingen niet spontaan. Accepteer dit en oefen vooral geen druk uit.

 

Kies voor formele kleding

Een goede voorbereiding is belangrijk voor een zakelijke bijeenkomst. Formele kleding is vanzelfsprekend. Breng ook uitgebreide documenten mee, zoals technische specificaties bij de verkoop van technische producten. Het beste is om deze documenten in het Duits mee te nemen.

Zorg voor vlekkeloos Duits

Zakelijke communicatie moet vlekkeloos zijn, want taalfouten in geschreven Duits komen heel slecht over. Kies bij communicatie zoals een e-mail of brochure daarom voor een professioneel tekstbureau en laat Duitse teksten controleren.

Vermijd conflicten

Is er een zakelijk conflict met een Duitse zakenpartner? Ga er dan niet vanuit dat dit op een informele manier wordt opgelost. In Duitsland worden conflicten minder snel in goed onderling overleg bijgelegd. Ook neemt de Duitse zakenman eerder een advocaat in de arm.

Doorbreek niet de hiërarchie

In Duitsland is hiërarchie belangrijker dan in Nederland. Besluiten worden er eerder top-down genomen dan samen binnen een team. Een Duitse zakenpartner waardeert het om met een hooggeplaatste medewerker te overleggen.

Geef geen dure geschenken

Dure zakelijke cadeaus zijn niet gebruikelijk. Wie toch een gebaar wil maken, neemt een klein geschenk van goede kwaliteit mee.

Wees niet gehaast

Duitsers gaan voor zekerheid. Vasthouden wat je hebt, is vaak het devies. Veranderingen kosten daarom veel tijd en geduld, ook in het bedrijfsleven. Maar als de zakenrelatie eenmaal goed is, dan is dit meestal voor de lange termijn. Duitsers werken vaak vele jaren met dezelfde toeleverancier.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.