Do's-and-don'ts in Estland | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Do's-and-don'ts in Estland

Bij het zakendoen in Estland moet u rekening houden met de lokale cultuur en gebruiken. Verdiep u in deze do's-and-don'ts, tips en tricks. De ambassade in Tallinn draagt bij aan deze pagina.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Zakelijke omgangsvormen in Estland

Gebruik aanspreektitels

In het zakenleven wordt meestal Engels gesproken. Een deel van de vooral oudere ondernemers spreekt naast Estisch alleen Russisch. Veel ondernemers spreken ook Duits en Fins. Aanspreken gebeurt met Mr. (härra), Mrs. (proua) of Miss (preili) en dan gevolgd door de achternaam. Overschakelen op voornamen gebeurt op initiatief van een zakenpartner.

Heb oogcontact

Een bijeenkomst begint meestal met een welkomstwoord van de oudste aanwezige. Dan is een reactie van de oudste aanwezige in uw gezelschap gewenst. Oogcontact is daarnaast erg belangrijk bij het zakendoen. Esten laten in besprekingen geen tot weinig emoties zien, maar observeren tegelijkertijd wel goed de gezichtsuitdrukkingen.

Respecteer de hiërarchie

Besluitvorming vindt plaats op hoog niveau. Zonder de besluitnemer krijgt een zakenbijeenkomst meer het karakter van een uitwisseling van ideeën. Na afloop wordt het voorstel dan aan het management gepresenteerd. Voor de oudere generatie Esten maken lunches en diners onderdeel uit van het aftasten en elkaar leren kennen. Jongeren doen graag zaken tijdens een lunch, terwijl het diner een sociale aangelegenheid is.

Wees niet te direct

Esten spreken vaak op zachte toon en communiceren liever niet op een directe manier. Zij willen hiermee voorkomen de ander te kwetsen in lastige situaties. Bijvoorbeeld bij het afwijzen van een zakenvoorstel.

Gebruik geen verkooppraat

Esten houden van een duidelijke en doelgerichte werkwijze. Zorg voor een zakelijke toon in presentaties. Gebruik ook geen verkooppraat, houd het feitelijk en niet te uitbundig. Vermijd open vragen. Stel heldere en gerichte vragen voor een beter resultaat.

Geef geen dure relatiegeschenken

Kleine relatiegeschenken en typisch Nederlandse cadeautjes worden op prijs gesteld, evenals uitnodigingen voor lunches en diners. Geef geen dure relatiegeschenken, de Esten waarderen meer het gebaar dan de waarde van het geschenk.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.