Marketing Finland

Een goed marketingplan kan bedrijven helpen om succesvol zaken te doen in Finland. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging Evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Finland kent een hoog percentage internetgebruik onder de bevolking (92,5%). Finland is het eerste land ter wereld waar breedbandinternet een verworven recht is. Toch biedt ook televisie goede mogelijkheden om klanten te bereiken, net als outdoorreclame en dagbladen. De meeste uitgaven aan advertenties wordt gedaan in dagbladen.

Internet

Online reclame groeit snel, meestal als reclame via websites, maar ook via e-mail en adverteren per SMS. Het is de op een na grootste advertentiemarkt van Finland. In Finland zijn de gewone rubrieksadvertenties en banner advertising het meest populair als internetreclame. Reclame via zoekmachines heeft in Finland een minder groot aandeel in de totale uitgaven aan internetreclame dan in andere Europese landen.

De belangrijkste websites in Finland zijn Google, Youtube, Facebook, Reddit (online community), Wikipedia en VKontakte (Russische social media). De meest bezochte Finse websites zijn Yle.fi (website van de Finse publieke zender), Iltalehti.fi (tabloid nieuws) en Ilta-Sanomat (newsportal). Wekelijks worden bezoekersaantallen van Finse websites gepubliceerd.

Televisie en radio

Televisie is duur om te adverteren maar heeft een groot bereik onder consumenten. De publieke zender YLE en commerciële zender MTV zijn de grootste zenders in Finland.

Tijdschriften en dagbladen

Kranten zijn ook duur om in te adverteren maar hebben net als televisie een groot bereik. De meeste Finse huishoudens zijn op een krant geabonneerd. Een overzicht van dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Reclame in het openbaar vervoer

In de grote steden is er op stations en in bussen een groot bereik van consumenten via flyers, posters, stickers en videoschermen.


Meer informatie

Service menu right