Service menu right

Marketing Frankrijk

Voor de promotie van uw product is er in Frankrijk een grote hoeveelheid kanalen beschikbaar. Afhankelijk van uw product en de doelgroep kunt u kiezen voor internet, tv, radio en billboards.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

De televisie heeft nog steeds een dominante positie binnen de Franse media. Gezien de kosten die verbonden zijn aan adverteren op televisie zijn andere reclamemogelijkheden misschien financieel aantrekkelijker. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste marketingkanalen in Frankrijk.

Hoe bereikt u de Franse consument? Wij helpen u op weg door hieronder alvast enkele tips te geven.

Persoonlijk advies nodig voor zakendoen in het buitenland? Neem dan contact op met één van onze regio-experts. Zij kunnen gratis onderzoek doen naar het land waarin u wilt ondernemen. Ook helpen zij bij het vinden van zakenpartners.

Hoe kan RVO u helpen?

Heeft u specifieke vragen over marketing in Frankrijk? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? Neem dan contact op met onze regio-experts. Zij kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners of u adviseren over andere exportzaken. Kijk voor meer informatie over onze diensten op onze dienstverleningspagina.

Hou rekening met cultuurverschillen

Om producten te verkopen in een ander land is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillen in taal, beeld en woordkeuze. Waarin verschillen Frankrijk en Nederland van elkaar als het gaat om cultuur en overtuigingen? Kijk bij de Do’s-and-don’ts van Frankrijk voor tips.

Als u in Frankrijk gaat adverteren, is het goed om te weten op welke manier u de Fransen het best kunt bereiken. Samenwerken met een lokaal reclamebureau of lokale specialist is geen overbodige luxe. Hieronder vindt u een overzicht van mogelijkheden om in Frankrijk te adverteren en bureaus die u hierbij kunnen helpen.

Internet: online adverteren wint steeds meer terrein

Digitale reclame

Online adverteren wint steeds meer terrein op offline reclame maken. Met name de banner-advertenties zijn in Frankrijk toegenomen. In 2018 met een derde ten opzichte van 2017. Adverteren via Google Search groeide in 2018 met 11%, maar adverteren via sociale media (Facebook en Youtube) nam in Frankrijk de grootste groei voor haar rekening met 22%.

Waar Fransen tot 2017 de voorkeur gaven aan computergebruik boven mobiel gebruik, is dit tij in 2018 gekeerd. Gemiddeld spendeerden zij in 2018 52 minuten per dag op mobiele schermen tegen 33 minuten op een computer.

Via online reclamecampagnes kunt u heel gericht inzetten op bepaalde producten, diensten en/of doelgroepen. Ook het online meten van effecten geeft u over het algemeen meer inzicht dan bij offline reclamecampagnes.

Dat vraagt echter wel kennis van zaken. Wilt u niet zelf het wiel opnieuw uitvinden, maak dan gebruik van lokale expertise. Kies een bureau dat bij u past. Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van bureaus die u kunt inzetten bij uw online reclamecampagne gericht op de Franse markt:

Social media

Frankrijk valt net buiten de top 10 van landen met het meeste Facebookgebruik wereldwijd. Met meer dan 2,3 miljard maandelijks actieve gebruikers is Facebook wereldwijd het populairste sociale netwerk. Na YouTube is Facebook in Frankrijk het meest gebruikte sociale netwerk. Hier adverteren levert u dus een groot publiek op. Bovendien kunt u via Facebook heel gericht adverteren en goed meten of deze manier van adverteren winstgevend voor u is.

Adverteren op televisie, radio of in dagbladen

Televisiereclame: grote invloed

Televisiereclame heeft een grote invloed op het gedrag van Franse consumenten. In de vroege avond is het aantal kijkers het grootst. Door het grote bereik zijn de kosten van adverteren op tv hoog.

Radio: effectief medium

Naast televisie is radio een effectief medium om klanten tot aankopen te bewegen. Reclameberichten op de radio bereiken een zeer groot publiek. Veel adverteerders maken reclame op lokale radiozenders. Lokaal adverteren is minder kostbaar dan adverteren op landelijke radiozenders en u bereikt zo een publiek in een specifieke regio. Een overzicht van Franse online radiozenders vindt u op Online Radio Box.

Meer informatie over radio en televisie in Frankrijk vindt u op de website van de Franse Ambassade in Den Haag.

Dagbladen: uitgebreid aanbod

Alhoewel Frankrijk een uitgebreid aanbod heeft aan dagbladen en tijdschriften, neemt het adverteren via deze media flink af. Vooral de kleine advertenties in kranten lopen terug. Op de website van de Franse Ambassade in Den Haag vindt u  de meest vooraanstaande Franse kranten en tijdschriften. Een overzicht van de dagbladen vindt u ook op Worldpress.org.

Overige vormen van reclame in Frankrijk

In Frankrijk wordt veel gebruik gemaakt van billboards, reclame in bushokjes, metro- en treinstations. Naast en rond de openbare weg komt er ook steeds meer reclame op vervoersmiddelen. Personenauto’s, bussen, treinen maar ook vliegtuigen worden van reclame-uitingen voorzien. Ook de ontwikkeling van digitale buitenreclame op LCD-schermen staat niet stil. Al deze vormen van adverteren maken het mogelijk om een breed scala aan mobiele consumenten te bereiken.

Marktleiders buitenreclame:

Meer informatie

De data van bovenstaande teksten komt van Statista.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
U kunt via dit formulier geen vragen aan ons stellen. Heeft u een vraag? Ga dan naar www.rvo.nl/contact en neem contact met ons op via telefoon, e-mail of social media.
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.