Service menu right

Do's-and-don'ts in de Golfstaten

Wilt u een goede indruk maken als u gaat zakendoen in de Golfstaten? Verdiep u dan in de zakencultuur. Deze verschilt van land tot land, maar er zijn ook veel overeenkomsten te vinden in de Golfstaten. Hieronder staan een paar van de belangrijkste voor u op een rij.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

De do’s-and-don’ts op deze pagina geven u concrete tips om zaken te doen in de Arabische zakencultuur. Zoekt u uitgebreider advies over de zakelijke cultuur van een of meerdere Golfstaten? Neem dan contact op met ons. Samen met het Nederlandse diplomatieke netwerk helpt RVO.nl u graag op weg in de Golfstaten.

Communicatie

  • Schud uw zakenpartner de hand bij aankomst en spreek hem of haar aan met titel (zoals sjeik of doctor) en naam.
  • Probeer enkele Arabische woorden te gebruiken, zoals een groet (selaam aleykum) of dankwoord (shukraan). Uw zakenpartner waardeert dit.
  • Klaar is niet altijd klaar in de Arabische wereld. Houd er rekening mee dat er in afspraken alsnog op het laatste moment wijzigingen kunnen plaatsvinden.
  • Houd er tijdens onderhandelingen rekening mee dat degene die het meeste praat, niet altijd de beslissingen neemt. Geef alle gesprekspartners daarom evenveel aandacht.
  • Houd er in uw reclame- en promotie-uitingen rekening mee dat de Golfstaten islamitische landen zijn. Zo wordt er bijvoorbeeld geen alcohol gedronken en kleden veel mensen zich traditioneel.

Een persoonlijke zakenrelatie

  • Arabieren stellen zich tijdens het zakendoen persoonlijker op dan Nederlanders. Ga dus uit van 'business is personal', niet van de westerse 'business is business'-houding.
  • Verwacht niet meteen bij de eerste afspraak een contract af te sluiten. Deze ontmoeting is vooral om wederzijds vertrouwen te winnen.
  • Neem ruim de tijd voor een algemeen gesprek, waarin informatie wordt uitgewisseld over Nederland, het weer en niet te vergeten de persoonlijke gezondheid.
  • Onderhoud een opgebouwde relatie goed. Schriftelijk contact alleen is niet genoeg, ook persoonlijk contact is essentieel.

Meer do’s-and-don’ts

Wilt u verder lezen? Het Jordaanse internetmarketingbureau Istizada biedt een uitgebreid artikel over de do’s-and-don'ts van het zakendoen in het Midden-Oosten. Zoekt u de do’s-and-don'ts van een specifiek land? Kijk dan op de desbetreffende landenpagina.

Deel uw ervaring

Heeft u op basis van uw eigen handelservaringen in de Golfstaten aanvullingen op deze do's-and-don'ts? We zijn benieuwd naar uw mening, geef ons uw advies!

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *