Service menu right

Do's-and-don'ts in India

Wilt u zakendoen in India? Zorg er dan voor dat u op de hoogte bent van de Indiase zakelijke etiquette en gebruiken. Op deze pagina geven we u enkele praktische tips.

Tips over de zakencultuur in India

Let op hiërarchie
De Indiase samenleving is van oudsher gebaseerd op een kastensysteem. Hoewel dit niet langer de norm is in zakelijke situaties, zijn werkrelaties in India nog wel vaak hiërarchisch. Houd hier rekening mee. U zult merken dat de baas de besluiten neemt. Juniormedewerkers krijgen duidelijke instructies en nauwelijks ruimte voor eigen inbreng. Daarnaast krijgt u te maken met veel bureaucratie.
Wees formeel
Indiërs vinden formele titels belangrijk en spreken graag met iemand op het juiste niveau. Een eerste handdruk is gebruikelijk, maar raak iemand daarna niet meer aan. Het beste vermijdt u gesprekken over gevoelige thema’s als religie, armoede, immigratie of het kastensysteem.
Investeer in uw zakenrelatie
Het is cruciaal dat u een persoonlijke relatie opbouwt en onderhoudt met uw zakenrelatie. Een Indiër doet namelijk alleen zaken met bekenden. Laat zien dat u serieuze bedoelingen hebt door uw Indiase zakenpartner of zijn bedrijf persoonlijk te bezoeken. Het is de moeite waard, want een goede plaatselijke partner is essentieel bij het zakendoen in India.
Spreek de juiste taal
India kent vele talen, maar u zult zich prima kunnen redden in het Engels. Het is een veelgebruikte taal bij het zakendoen in India. Houd er rekening mee dat het Engels van Indiërs redelijk formeel is. Weet u welke plaatselijke taal uw zakenpartner spreekt? Probeer dan een paar woorden van deze taal te gebruiken, zoals een groet of dankwoord. Uw zakenpartner kan dit waarderen.
Let op uw lichaamstaal
Let erop dat u niet onbewust verkeerde signalen afgeeft met uw lichaamstaal. Vermijd 'agressieve' houdingen zoals handen over elkaar en handen op de heupen. Wijs zeker niet met de linkerhand, want een Indiër ziet deze als onrein.
Wees geduldig
Zakendoen in India kan langzamer gaan dan u gewend bent. Voordat er een besluit is genomen gaan er veel afspraken en opties heen en weer. Dit veroorzaakt vaak vertraging. Verwacht daarom niet te snel resultaten maar wees geduldig. Plan genoeg tijd om tot afspraken te komen.
Vergader niet te vroeg dos-and-donts klok rood
Plan uw vergadering in India niet eerder dan halverwege de ochtend. Vanwege het drukke woon-werkverkeer is een vroege afspraak misschien lastig voor uw zakenpartner. Plan zelf ook genoeg tijd in om bij uw afspraak te komen. Verder is het niet ongewoon als Indiërs te laat komen, zeker als het gaat om iemand met een hoge status.
Eet niet met uw linkerhand
Zakelijke diners zijn gebruikelijk in India om de zakenrelatie op te bouwen. Let er echter op dat uw linkerhand nooit het eten aanraakt. Indiërs zien dit namelijk als onrein. U kunt wel gewoon uw bestek met beide handen gebruiken zoals u gewend bent.
Presenteer cadeaus niet verkeerd
U begint uw zakelijke contact goed door een klein relatiegeschenk te geven tijdens uw eerste ontmoeting. Presenteer het geschenk echter met beide handen. De ontvanger zal het geschenk meestal niet gelijk openen. Dring daar ook niet op aan. Dring hier dus niet op aan.
Kleed u niet te informeel
Gepaste en zakelijke kleding is wenselijk. Door de hitte in India zijn kledinggewoontes wel toegesneden op het klimaat. Zo is het bijvoorbeeld acceptabel om op een hete dag een overhemd met korte mouwen te dragen. Een korte broek is echter niet netjes.
Neem niet alles letterlijk
Om gezichtsverlies te voorkomen zeggen Indiërs geen nee. In plaats daarvan zeggen zij bijvoorbeeld "Ik zal het proberen" of "We zullen zien". Neem beloftes daarom niet al te letterlijk. Hier wijken Indiërs regelmatig van af.
Drink niet altijd alcohol
Het is niet altijd gebruikelijk om alcohol te drinken tijdens een zakendiner of -lunch. Zo drinken sommige Indiërs geen alcohol in verband met hun religie. Het is het gemakkelijkste om erop te letten wat uw zakenpartner drinkt. Als hij geen alcohol bestelt, doet u dit dan ook niet. Zo voorkomt u dat u mogelijk een verkeerde indruk wekt.