Service menu right

Marketing India

Het kastenstelsel heeft een grote invloed op Indiase consumenten. Dit stelsel verdeelt de samenleving in verschillende klassen. Naast verdeling zorgt dit systeem echter ook voor sterke banden tussen personen van dezelfde klasse. De beste promotie ontvangt u als merk vooral via mond-tot-mondreclame.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Natuurlijk zijn andere kanalen ook interessant. Hieronder hebben wij de belangrijkste kanalen voor u op een rijtje gezet, zodat u een goede keus kunt maken voor de promotie van uw product.

Persoonlijk advies nodig voor zakendoen in het buitenland? Neem dan contact op met één van onze regio-experts. Zij kunnen gratis onderzoek doen naar het land waarin u wilt ondernemen. Ook helpen zij bij het vinden van zakenpartners.

Internet

Momenteel is een derde van de Indiërs verbonden met het internet en dat aantal groeit ieder jaar. Adverteren op het internet is ook goedkoop. Met name daarom is dit een interessant kanaal voor u als ondernemer.

Search Engine Advertising (SEA) is de meest gebruikte vorm van online reclame, daarnaast is display advertising is ook populair. E-mailmarketing is daarentegen in India nog niet ontwikkeld.

In 2017 groeide reclame via mobiele telefoons met maar liefst 85%. Deze groei is voornamelijk te danken aan de dalende prijzen van mobiele telefoons.

Omdat sociale banden in India zo belangrijk zijn, is het interessant om via social media te adverteren. In 2018 zijn zo’n 250 miljoen Indiërs actief op social media. Hiervan is ruim 76% op Facebook te vinden.

Televisie en radio

Televisiereclame is veruit het populairst. Tweederde van de huishoudens in India heeft een tv. Hierdoor is het bereik immens. Bovendien blijft het bereik maar groeien. Het is dus niet verrassend dat tv met stip op één staat.

Populaire televisiezenders zijn:

  • Doordarshan
  • ZEE TV
  • Star TV
  • Sony Entertainment TV
  • Aaj Tak
  • New Delhi TV
  • Sun Network

Multichannel satelliet-tv is een ander groot succes. Platforms als TV, Tata-Sky, Sun Direct, Big TV en Airtel Digital TV hebben miljoenen abonnees.

In India is adverteren via de radio het goedkoopst. Een ander voordeel is dat radio de hele bevolking bereikt. Bekende radiostations zijn:

  • All India Radio
  • Radio Mirchi
  • Radio City

Tijdschriften en kranten

Tweederde van de volwassen bevolking leest tijdschriften en kranten. Bij de middenklasse is de krant in populariteit aan het groeien. Adverteren via dag- en weekbladen kan daarom interessant zijn.

Een overzicht van de kranten en tijdschriften vindt u op Worldpress.org.

Cultuurverschillen India

Om producten te verkopen in een ander land is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillen in taal, spelling, beeld en woordkeuze. Het is daarom geen overbodige luxe om een reclamebureau of specialist uit het exportland in de arm nemen.

Zoekt u meer informatie over cultuurverschillen? Neem dan eens een kijkje op de pagina Do’s-and-don’ts in India.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
U kunt via dit formulier geen vragen aan ons stellen. Heeft u een vraag? Ga dan naar www.rvo.nl/contact en neem contact met ons op via telefoon, e-mail of social media.
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.