Service menu right

Marketing Indonesië

Een goed marketingplan kan bedrijven helpen om succesvol zaken te doen in Indonesië. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden.

Ondernemersvereniging Evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Indonesië biedt ruim mogelijkheden voor het maken van reclame. Het land kent veel manieren om te adverteren. De overheid mag de publicatie- en uitzendlicenties niet intrekken op basis van wat winkels adverteren.

De marketing op internet is toegenomen. Omdat nog maar 20 % van de Indonesische bevolking internet gebruikt, kunnen andere vormen van marketing effectiever zijn.

Internet

Indonesië staat op de vijfde plaats in Azië als het gaat om het aantal (mobiele) internetgebruikers en de markt blijft groeien. Betaalbare databundels, een hoge penetratie smartphones en een grote groep jonge consumenten in de middenklasse zijn verantwoordelijk voor dit succes.

Search advertising en banner advertising zijn in Indonesië de twee meest populaire vormen van online reclame. E-mail marketing kan zich daarentegen nog meer ontwikkelen.

Televisie en radio

Televisie en radio wordt gereguleerd door de overheid. De meeste Indonesiërs kunnen kiezen uit 11 kanalen. Naast de TVRI in staatsbezit zijn er 10 nationale privékanalen, waaronder Indosiar, RCTI, SCTV, Metro TV en Trans 7.

Er zijn meer dan 3.000 radiostations in heel Indonesië, maar slechts een paar worden op nationaal niveau uitgezonden. Voorbeelden zijn Jakarta News, Sonora en Prambors in Jakarta; JJFM, Radio DJ en Radio Istra in Soerabaja; Swaragama in Yogyakarta; en Global FM Bali in Denpasar.

Er zijn ook verschillende digitale radiostations in Jakarta en Surabaya, gebaseerd op Digital Audio Broadcasting (DAB) en Hybrid HD-Radio (IBOC).

Tijdschriften en dagbladen

Kwaliteitskranten bereiken vooral de zakengemeenschap in Jakarta en West-Java. Een overzicht van de dagbladen en tijdschriften vindt u op Worldpress.org.

Direct mailing en buitenreclame

Direct mailing is efficiënt en effectief als de adressenlijsten goed samengesteld en actueel zijn. Een andere populaire manier van adverteren is via posters op bussen, bruggen of bushokjes.