Marketing in Italië

Voor de promotie van uw product is er een grote hoeveelheid kanalen beschikbaar. Afhankelijk van uw product en de doelgroep kunt u kiezen voor internet, tv, radio en/of billboards.

De televisie heeft – meer dan in andere landen – een dominante positie binnen de Italiaanse media. Marketing in Italië is dan ook erg op televisie georiënteerd. De meeste reclame wordt uitgegeven aan de onderwerpen voedsel, auto's en geneesmiddelen. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste marketingkanalen in Italië.

Hoe kan RVO.nl u helpen?

Heeft u specifieke vragen over marketing in Italië? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? Neem dan contact op met de Italië-adviseurs van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Zij kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners of u adviseren over andere exportzaken. Kijk voor meer informatie over onze diensten op onze dienstverleningspagina.

Cultuurverschillen

Om producten te verkopen in een ander land is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillen in taal, spelling, beeld en woordkeuze. Maar adverteren in een ander land gaat verder dan alleen de oppervlakte. Culturele verschillen en overtuigingen zijn minstens zo belangrijk.

Een reclamebureau/specialist uit het exportland in de arm nemen is daarom geen overbodige luxe. Kijk ook eens op de Do’s-and-don’ts van Italië voor meer tips over cultuurverschillen.

Internet: minder online reclame dan in Nederland

Digitale reclame

In digitaal opzicht is Italië nog niet zo ontwikkeld als de Benelux of Scandinavische landen. Italië is zelfs een van de minst gedigitaliseerde landen van de EU. Alleen Kroatië, Griekenland, Bulgarije en Roemenië zijn binnen de EU nog minder gedigitaliseerd. Iets meer dan 69% van de Italiaanse bevolking maakt dagelijks gebruik van internet. In Nederland is dat 94%. In Nederland doet 89% van de bevolking aan online bankieren. In Italië ligt dat percentage op 31%.

Opmerkelijk zijn de digitale verschillen binnen het land zelf. In de noordelijke regio Zuid-Tirol is bijvoorbeeld bijna 70% van de bewoners internetgebruiker. In Calabrië en Sicilië, regio's in het zuiden van Italië, ligt dat rond de 50%. De zuidelijke regio's kennen wel de snelste groei van internetgebruikers.

Daarom dient een digitale marketingcampagne in Italië vooral om tv-campagnes te ondersteunen. Campagnes via search advertising en display advertising leveren dan het meeste op aan aandacht.

Social media

Italië, samen met Frankrijk, kent het laagste aantal socialmediagebruikers in de EU (43% van de bevolking). Desalniettemin zijn de voorspellingen dat de reclame-omzet voor sociale media (op mobiele apparaten) de komende jaren fors toeneemt. Meer vergelijkingen binnen de online advertentiemarkt in Europa zijn te vinden in het rapport 'The Online Advertising Market in the EU (pdf)', gemaakt door de European Audiovisual Observatory.

Populairste websites in Italië

De populairste sociale netwerken in Italië zijn gelijk aan die in Nederland: Facebook, Youtube, Twitter, Whatsapp en Instagram. Populaire Italiaanse nieuwssites zijn Repubblica.it, Corriere.it en Ansa.it. Andere populaire Italiaanse sites zijn Subito.it (online advertenties) en Libero.it (webportal).

Televisie en radio: duur maar effectief

Televisie

Reclame op televisie in Italië is duur maar effectief. Een groot deel van de bevolking zegt de televisie te gebruiken voor het dagelijkse nieuws. De markt voor reclame is in Italië is daardoor nog steeds voornamelijk een aangelegenheid voor televisie.

In uitgaven is de markt van tv-reclame momenteel groter dan de markt voor dagblad- en digitale reclame bij elkaar. Verwacht wordt dat de uitgaven aan tv-reclame de komende jaren zeer gestaag blijven toenemen. Bovendien is in Italië de helft van de online media verbonden aan televisiezenders.

De twee belangrijkste tv-zenders zijn de publieke omroep RAI (Rai Uno, Rai Due, Rai Tre, Rai News 24) en het commerciële kanaal Mediaset (Italia 1, Rete 4, Canale 5). RAI is ook de belangrijkste zender voor radio (Radio 1, 2 en 3). In de regio's Lombardije, Campanië en Lazio kijkt men het meeste televisie.

Radio

Radioreclame kan effectief zijn maar daarmee bereikt de ondernemer wel een select publiek (vooral huisvrouwen, forensen, jongeren). De markt voor radioreclame is intussen hersteld van een forse dip in 2014 en groeit weer gestaag.

Tijdschriften en dagbladen: regionaal gebonden

Dagbladen

De oplagen van de dagbladen zijn aan het dalen. In de periode 2013 - 2017 is de verkoop bijna met een derde gedaald. Ook de uitgaven voor advertenties nemen ieder jaar af. De komende jaren wordt een nog iets scherpere daling verwacht.

Typische kenmerk voor de Italiaanse dagbladen is dat ze sterk regionaal gebonden zijn. In advertentieinkomsten zitten lokale dagbladen niet heel ver achter de landelijke dagbladen. Ander kenmerk is dat bijna de helft van de bevolking geen kranten leest.

Daar staat tegenover dat Italiaanse kranten niet vaak werken met paywalls en via advertenties vrij nieuws financieren. Dat kan verklaren waarom Italianen zelden betaald nieuws online lezen.

Populairste dagbladen in Italië

  • Gazetto dello Sport
  • Corriere della Sera
  • La Repubblica
  • Corriero dello Sport
  • Il Messagero

Een overzicht van alle Italiaanse dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Tijdschriften

Ook zijn de uitgaven voor reclame in tijdschriften sinds 2012 gedaald. Sinds 2014 is de markt weer redelijk stabiel. Vooral in reclame-uitgaven voor vaktijdschriften is een stijging te zien.

Overige vormen van reclame in Italië

Er zijn meer vormen van reclame waarmee u de Italiaanse consument kunt bereiken:

  • De advertentiemarkt van de muziek- en podcastindustrie is nog niet groot maar neemt ieder jaar gestaag toe in volume.
  • Dat geldt ook voor de advertentiemarkt voor de gamesindustrie.
  • Billboards kunnen ook een goede manier van adverteren zijn.

De markt van business-to-businessreclame is overigens ook vrij groot in Italië. Deze markt is nog groter dan de markt voor dagbladen.

Meer informatie

Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Italië. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Kijk ook naar de volgende bronnen voor meer informatie:

  • UPA is de branche-organisatie voor marketing en communicatie.
  • De Osservatorio Social Media Marketing heeft een onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media in Italië.
  • Het Instituto dell’Autodisciplina Pubblicitaria (IAP) heeft een Digital Chart ontwikkeld met voorschriften voor online adverteren.
  • De EU heeft een Directive on Misleading and Comparative Advertising, die van belang is in alle EU-landen.

De data van bovenstaande teksten komt van Statista.

Service menu right