Do's-and-don'ts in Italië | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Do's-and-don'ts in Italië

Bij het zakendoen in Italië moet u rekening houden met de lokale cultuur en gebruiken. Verdiep u in deze do's-and-dont's, tips en tricks. De ambassade in Rome draagt bij aan deze pagina.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Zakelijke omgangsvormen in Italië

Investeer in relaties

Italianen zijn dialooggericht en onderhouden relaties het liefst face-to-face. De talen in het handelsverkeer zijn Italiaans, Engels en Frans. In bepaalde streken in het noorden spreken Italianen ook Duits. Enige kennis van de Italiaanse taal kan helpen bij het zakelijke contact en is soms zelfs noodzakelijk. Schriftelijke communicatie heeft minder effect dan mondelinge. Familie is erg belangrijk voor Italianen. Vraag regelmatig naar hun welzijn.

Blijf rustig

Italianen kunnen tijdens vergaderingen en onderhandelingen temperamentvol uit de hoek komen als ze het ergens mee oneens zijn. Laat u zich hierdoor niet afschrikken. Dat soort reacties is heel gewoon in Italië. Het Italiaanse taalgebruik is indirect. Het maken van goede sier speelt daarbij ook een rol. Soms lijkt een 'bel discorso' (letterlijk een mooi betoog, mooie woorden) belangrijker dan de boodschap zelf.

Gebruik titels

Spreek uw zakenpartner aan met zijn of haar titel, zoals dottore/dottoressa, avvocato of ragioniere (accountant), gevolgd door de familienaam. Ook personen zonder titel worden regelmatig daarmee wél aangesproken; hiermee wordt dan de kundigheid en/of belangrijkheid van een persoon onderstreept. Als mensen het u verzoeken, kunt u iemand aanspreken bij de voornaam, maar dat is niet gebruikelijk.

Wees geduldig

Heb geduld in het opbouwen van de zakelijke relatie. Tijdens het zakelijke gesprek is het belangrijk om niet al te snel tot zaken te (willen) komen. Een eerste fase bestaat vaak uit kennismaken en elkaar aftasten. Het kan ook een hele kunst zijn om in contact te komen met de juiste persoon: diegene met een beslissingsmandaat. De structuur van de meeste bedrijven is ook anders dan in Noord-Europa. Bij middelgrote en grote ondernemingen heerst een sterkere hiërarchie dan wij in Nederland gewend zijn.

Geef originele geschenken

Relatiegeschenken in Italië moeten een bepaalde uitstraling hebben. Uw zakenpartners waarderen een origineel geschenk in een decoratieve verpakking. Zeker als het een geschenk uit hun eigen regio is.

Kleed u met zorg

Uiterlijk is belangrijk in Italië. Italiaanse zakenlui zijn goed gekleed en de kwaliteit van de kleding is erg goed. De Italiaan weet verzorgde en modieuze kleding te waarderen. Tijdens de eerste ontmoeting beoordelen uw zakenpartners u ook op uw uiterlijk. Geef veel complimenten. Dat lijkt overdreven maar werkt heel effectief.

Verlies uw humeur niet

Zakelijke ontmoetingen in Italië zijn zeer formeel. Tijdens zakelijke gesprekken zal men een gesprekspartner niet snel tutoyeren of bij de voornaam noemen. Het is niet uitgesloten dat u moet wachten op uw afspraak. Houd hier rekening mee en verlies uw humeur niet. Wacht geduldig af. De potentiële Italiaanse zakenpartner doet niet snel zaken met iemand die hij niet goed kent.

Geen negatief commentaar

Negatief commentaar op Italië of op iets Italiaans kunt u het beste voor u houden. De Italianen uiten zich niet negatief over de bureaucratie waarmee zij te kampen hebben. Vermijd gevoelige onderwerpen zoals maffia, de immigrantencrisis en corruptie. Het is belangrijk de Italiaanse zakenpartner in zijn waarde te laten. Vanwege het indirecte Italiaanse taalgebruik kan een kritische noot in een gesprek beter worden vermeden, zeker bij een beginnend contact.

Plan niet op lastige tijdstippen

Het is beter geen afspraken te maken voor het eerste en laatste uur van de werkdag of direct na lunchtijd (die sterk varieert). Een zakenlunch vormt een goede gelegenheid voor een eerste kennismaking. Er zijn veel gespreksonderwerpen die bij een kennismaking aan de orde kunnen komen, zoals familie, sport, vakantie en gastronomie. Het is niet ongebruikelijk naar de herkomst van iemand te vragen. De Italiaan hecht vaak meer waarde aan de regio waar hij vandaan komt dan aan zijn Italiaanse nationaliteit.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.