Service menu right

Marketing in Italië

Of uw exportproduct succesvol is, is afhankelijk van veel verschillende factoren. Product, prijs, plaats en promotie zijn allemaal essentieel.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Voor de promotie van uw product is er een grote hoeveelheid kanalen beschikbaar. Afhankelijk van uw product en de doelgroep kunt u kiezen voor internet, tv, radio en/of billboards.

Zoekt u meer informatie over marketing of producten verkopen in Italië dan u hieronder tegenkomt? Neem dan contact op met een van onze regio-experts.

Achtergrond: 'Made in Italy' is populair

Italiaanse consumenten houden van kwalitatief sterke producten. 'Made in Italy'-producten zijn niet alleen onder Italianen populair, maar ook in het buitenland. Hoewel Italiaanse consumenten momenteel voorzichtig zijn in hun aankopen, consumeren ze liever dan ze sparen. Wel zijn Italiaanse consumenten meer gaan lenen.

Consumenten zijn iets positiever geworden dan een paar jaar geleden en consumptie is iets toegenomen. Jonge Italianen zijn wel nog steeds een lastige groep om te bereiken. Dat komt omdat hun toekomstperspectieven nog steeds niet optimaal zijn.

In de Italiaanse retailmarkt zijn er veel fusies en overnames gaande. Meer buitenlandse partijen nemen Italiaanse ondernemingen over dan andersom.

Product: past uw exportproduct op de markt?

Past uw product in de markt van het exportland? Zijn er al soortgelijke producten? Vult het juist een gat in de markt? Is er überhaupt vraag naar uw product? En hoe zit het eigenlijk met de concurrentie?

Allemaal belangrijke vragen waarop u het antwoord moet weten voordat u gaat exporteren. Hieronder geven we de 3 belangrijkste producttrends weer.

1. Specialistische producten

Door de vergrijzing komt er meer behoefte aan specialistische producten. Italië vergrijst snel. De voorspelling is dat men in 2030 in Italië een gemiddelde leeftijd heeft van 50 jaar.

2. Producten op het gebied van gezondheid

Er is veel interesse in nieuwe producten, in het bijzonder de producten op het gebied van gezondheid. Ook hebben Italianen steeds meer voorkeur voor biologische, lokaal geproduceerde producten.

3. Luxeartikelen en mode-artikelen

Luxeartikelen en modeartikelen worden steeds beter verkocht. In de modesector is vernieuwing belangrijk voor de Italiaanse consument.

Denk aan de producteisen

Voor uw product en de bijbehorende verpakking gelden in het buitenland vaak specifieke eisen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Eisen aan uw product in Italië.

Prijs: prijzen liggen op een gemiddeld niveau

De economische situatie in uw exportland kan drastisch verschillen van de situatie in Nederland. Een economische crisis of juist een economische bloei kan flinke invloed hebben op de prijs die consumenten willen betalen voor een product.

De prijzen liggen in Italië op een voor Zuid-Europa gemiddeld niveau. Opmerkelijk is dat Italië samen met Cyprus en Spanje het enige land in de EU is waar de huizenprijzen de laatste jaren zijn gedaald.

Een handige tool om inzicht te krijgen in de prijsverschillen tussen landen is de Big Mac index. Deze index maakt een vergelijking tussen de verschillende valuta's ten opzichte van de Amerikaanse dollar. Door de koopkracht van de dollar te vergelijken met die van een andere munt, ziet u hoeveel dollars die munt 'eigenlijk' waard is en of de wisselkoers te hoog of te laag is. Zo kost een Big Mac in 2020 in Italië € 4,12.

Meer informatie over de over de huidige economische situatie vindt u  bij OECD en het CIA World Factbook.

Promotie: veel verschillende mogelijkheden

Om producten te verkopen in een ander land is het belangrijk dat u rekening houdt met verschillen in taal, spelling, beeld en woordkeuze. Maar adverteren in een ander land gaat verder dan alleen de oppervlakte. Culturele verschillen en overtuigingen zijn minstens zo belangrijk.

Een reclamebureau/specialist uit het exportland in de arm nemen is daarom geen overbodige luxe. Kijk ook eens op de Do’s-and-don’ts van Italië voor meer tips over cultuurverschillen.

Digitale reclame: vooral als ondersteuning voor tv-campagnes

In digitaal opzicht is Italië nog niet zo ontwikkeld als de Benelux of Scandinavische landen. Italië is zelfs een van de minst gedigitaliseerde landen van de EU. Alleen Kroatië, Griekenland, Bulgarije en Roemenië zijn binnen de EU nog minder gedigitaliseerd. Iets meer dan 69% van de Italiaanse bevolking maakt dagelijks gebruik van internet. In Nederland is dat 94%. In Nederland doet 89% van de bevolking aan online bankieren. In Italië ligt dat percentage op 31%.

Opmerkelijk zijn de digitale verschillen binnen het land zelf. In de noordelijke regio Zuid-Tirol is bijvoorbeeld bijna 70% van de bewoners internetgebruiker. In Calabrië en Sicilië, regio's in het zuiden van Italië, ligt dat rond de 50%. De zuidelijke regio's kennen wel de snelste groei van internetgebruikers. Daarom dient een digitale marketingcampagne in Italië vooral om tv-campagnes te ondersteunen. Campagnes via search advertising en display advertising leveren dan het meeste op aan aandacht.

Social media: laag aantal socialemediagebruikers

Italië, samen met Frankrijk, kent het laagste aantal socialmediagebruikers in de EU (43% van de bevolking). Desalniettemin zijn de voorspellingen dat de reclame-omzet voor sociale media (op mobiele apparaten) de komende jaren fors toeneemt. Meer vergelijkingen binnen de online advertentiemarkt in Europa zijn te vinden in het rapport 'The Online Advertising Market in the EU (pdf)', gemaakt door de European Audiovisual Observatory.

De populairste sociale netwerken in Italië zijn gelijk aan die in Nederland: Facebook, Youtube, Twitter, Whatsapp en Instagram. Populaire Italiaanse nieuwssites zijn Repubblica.it, Corriere.it en Ansa.it. Andere populaire Italiaanse sites zijn Subito.it (online advertenties) en Libero.it (webportal).

Televisie en radio: duur maar effectief

Reclame op televisie in Italië is duur maar effectief. Een groot deel van de bevolking zegt de televisie te gebruiken voor het dagelijkse nieuws. De markt voor reclame is in Italië is daardoor nog steeds voornamelijk een aangelegenheid voor televisie. In uitgaven is de markt van tv-reclame momenteel groter dan de markt voor dagblad- en digitale reclame bij elkaar. Verwacht wordt dat de uitgaven aan tv-reclame de komende jaren zeer gestaag blijven toenemen. Bovendien is in Italië de helft van de online media verbonden aan televisiezenders.

De twee belangrijkste tv-zenders zijn de publieke omroep RAI (Rai Uno, Rai Due, Rai Tre, Rai News 24) en het commerciële kanaal Mediaset (Italia 1, Rete 4, Canale 5). RAI is ook de belangrijkste zender voor radio (Radio 1, 2 en 3). In de regio's Lombardije, Campanië en Lazio kijkt men het meeste televisie.

Radioreclame kan effectief zijn maar daarmee bereikt de ondernemer wel een select publiek (vooral huisvrouwen, forensen, jongeren). De markt voor radioreclame is intussen hersteld van een forse dip in 2014 en groeit weer gestaag.

Dagbladen: sterk regionaal gebonden

De oplagen van de dagbladen zijn aan het dalen. In de periode 2013 - 2017 is de verkoop bijna met een derde gedaald. Ook de uitgaven voor advertenties nemen ieder jaar af. De komende jaren wordt een nog iets scherpere daling verwacht. Typische kenmerk voor de Italiaanse dagbladen is dat ze sterk regionaal gebonden zijn. In advertentieinkomsten zitten lokale dagbladen niet heel ver achter de landelijke dagbladen. Ander kenmerk is dat bijna de helft van de bevolking geen kranten leest.

Daar staat tegenover dat Italiaanse kranten niet vaak werken met paywalls en via advertenties vrij nieuws financieren. Dat kan verklaren waarom Italianen zelden betaald nieuws online lezen.

Populairste dagbladen in Italië:

  • Gazetto dello Sport
  • Corriere della Sera
  • La Repubblica
  • Corriero dello Sport
  • Il Messagero

Een overzicht van alle Italiaanse dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Ook zijn de uitgaven voor reclame in tijdschriften sinds 2012 gedaald. Sinds 2014 is de markt weer redelijk stabiel. Vooral in reclame-uitgaven voor vaktijdschriften is een stijging te zien.

Denk ook aan andere vormen van reclame

Er zijn meer vormen van reclame waarmee u de Italiaanse consument kunt bereiken:

  • De advertentiemarkt van de muziek- en podcastindustrie is nog niet groot maar neemt ieder jaar gestaag toe in volume.
  • Dat geldt ook voor de advertentiemarkt voor de gamesindustrie.
  • Billboards kunnen ook een goede manier van adverteren zijn.

De markt van business-to-businessreclame is overigens ook vrij groot in Italië. Deze markt is nog groter dan de markt voor dagbladen.

Meer weten?

Een goed marketingplan kan u helpen om succesvol zaken te doen in Italië. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

Kijk ook naar de volgende bronnen voor meer informatie:

  • UPA is de branche-organisatie voor marketing en communicatie.
  • De Osservatorio Social Media Marketing heeft een onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media in Italië.
  • Het Instituto dell’Autodisciplina Pubblicitaria (IAP) heeft een Digital Chart ontwikkeld met voorschriften voor online adverteren.
  • De EU heeft een Directive on Misleading and Comparative Advertising, die van belang is in alle EU-landen.

De data van bovenstaande teksten komt van Statista.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.