Do's-and-don'ts in Japan | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Do's-and-don'ts in Japan

Bij het zakendoen in Japan moet u rekening houden met de lokale cultuur en gebruiken. Verdiep u in deze do's-and-don'ts, tips en tricks. De ambassade in Tokio draagt bij aan deze pagina.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Zakelijke omgangsvormen in Japan

Schakel een tolk in

De meeste Japanners spreken maar één taal. Zelfs in de grote steden spreken maar weinig mensen (goed) Engels. Het is daarom aan te raden om een tolk mee te nemen. Verder is het handig om belangrijke informatie in het Engels op hand-outs uit te delen. Japanners ontvangen ook graag een kopie van presentaties.

Groet met een buiging

In Japan begroet men elkaar met een buiging, niet met een handdruk. De buiging varieert van een informele knik tot een diepe respectvolle buiging. Japanners verwachten van buitenlandse zakenpartners niet dat zij deze regels kennen. Bij het bezoeken van Japanners thuis of in tempels en andere historische gebouwen is het gebruikelijk om schoenen uit te trekken.

Gebruik visitekaartjes

De eerste kennismaking begint vaak met het uitwisselen van visitekaartjes. Bedruk één kant in het Japans. Biedt het kaartje met 2 handen aan, op een manier waarop de tekst door de ontvanger te lezen is. Wissel eerst visitekaartjes uit met de zakenpartner die het hoogste in rang is.

 

Ken de vergadercultuur

De gastheer wijst de plaatsen toe in de vergaderruimte. De hoogste in rang zit aan het hoofd van de tafel. Maak verder notities en herhaal ideeën tijdens een vergadering om interesse te tonen. Draag formele kleding bij zakelijke afspraken en kom op tijd. Japanners hechten veel waarde aan stiptheid.

Bouw een band op

In Japan is de groep belangrijker dan het individu. Het is belangrijk om een goede verstandhouding op te bouwen voordat er zaken worden gedaan. Het is beter om humor achterwege te laten, zeker in het begin. Japanse zakenlui komen conservatief over en zijn niet snel uitbundig.

Respecteer de hiërarchie

Japanse bedrijven kennen een sterke hiërarchie. De leidinggevende is vaak ouder dan het personeel. Bekritiseer hem nooit in het bijzijn van een ander. Dit is gezichtsverlies en onvergeeflijk. Bedank de leider altijd voor een terechtwijzing en geeft daarna pas uitleg - indien nodig.

Overdrijf niet

Aanpassing aan de Japanse cultuur is verstandig, maar overdrijf niet. Maak geen overdreven buigingen en gebruik geen Japanse woorden als niet zeker is of het in de situatie past. Een beetje terughoudendheid heeft vaak de voorkeur.

Wees niet te gehaast

Japanse zakenmensen spreiden het risico over meerdere zakenpartners. Ook controleren zij zaken veelvoudig. Dit proces is tijdrovend en vraagt veel geduld. Bij een zakelijke bijeenkomst is het gebruikelijk om pas met eten en drinken te beginnen als de leidinggevende toestemming geeft.

Pak een geschenk niet gelijk uit

Cadeaus geven is normaal in de Japanse cultuur. Onderzoek vooraf welk geschenk past bij de zakelijke partner. Geef geen giften in sets van 4. Het woord voor 4 wordt namelijk hetzelfde uitgesproken als het woord voor dood. Wacht met het openmaken van een ingepakt geschenk tot de vergadering is beëindigd en iedereen de ruimte heeft verlaten.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.