Veelgestelde vragen over het coronavirus in Japan | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Veelgestelde vragen over het coronavirus in Japan

De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) heeft gevolgen voor ondernemers die internationaal zakendoen. Op het moment krijgen wij veel vragen over corona en het zakendoen met Japan. Wij hebben de belangrijkste vragen en antwoorden voor u verzameld.

Laatste update: 14 mei 2021, 09:42 uur – Noodtoestand verlengd en uitgebreid naar andere prefecturen

  • Op de hoogte blijven van belangrijke corona-updates? Download de NL Exporteert app (Apple / Android) en abonneer u op Japan.
  • Bent u van plan om zaken te doen in Japan? En wilt u weten hoe wij u hierbij kunnen helpen? Probeer dan nu de RVO Exportwijzer.
  • Bekijk ook onze website voor meer informatie over zakendoen in Japan.

Bekijk de FAQ's per land

Veelgestelde vragen

Actuele coronavirusmaatregelen in Japan

Welke coronamaatregelen gelden in Japan?

In Japan geldt op dit moment geen landelijke noodtoestand. Er blijven wel maatregelen gelden. Specifieke maatregelen worden door de lokale autoriteiten ingevoerd en verschillen per regio.

Op 23 april heeft de Japanse premier Suga de noodtoestand uitgeroepen in de prefecturen Tokio, Osaka, Kyoto en Hyogo. In mei zijn hier Aichi, Hokkaido, Hiroshima, Fukuoka en Okayama aan toegevoegd. De maatregelen gelden vooralsnog tot 31 mei. Op de website van Premier Suga vindt u meer informatie over de noodtoestand in Japan.

Waar vind ik corona-informatie van de Japanse overheid?

Informatie van de Japanse overheid over het coronavirus vindt u op de volgende websites:

Reizen, handelsmissies en zakelijke afspraken in Japan

Kan ik (of mijn personeel) reizen naar Japan?

De Japanse autoriteiten hebben inreisbeperkingen ingesteld voor reizen van Nederland naar Japan. Zonder geldig visum kunt u Japan niet in. Houd ook het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten.

Het is per 13 januari niet meer toegestaan voor Japanse inwoners om het land te verlaten voor een korte zakenreis van maximaal 7 dagen. Heeft u personeel in Japan, dan kunnen uw werknemers dus niet langer op zakenreis naar Nederland komen. U leest hier meer over op de website van het Japanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Kan ik vanuit Japan terugkeren naar Nederland?

Als u Nederland in wilt reizen vanuit Japan, zult u vanaf 4 februari 2 negatieve coronatestuitslagen en een verklaring moeten laten zien. Japan staat namelijk niet langer op de veilige landenlijst, wat betekent dat het EU-inreisverbod voortaan ook geldt voor reizigers uit Japan. Dit kan op een later moment weer veranderen. De lijst met veilige landen wordt elke 2 weken opnieuw bekeken.

Ik heb me ingeschreven – of wilde me inschrijven – voor een handelsmissie. Gaat deze nog door?

De meeste fysieke handelsmissies gaan voorlopig niet door. Sommige missies vinden nu online plaats. Als u zich al had opgegeven voor een fysieke missie die is uitgesteld of geannuleerd, wordt u hierover persoonlijk geïnformeerd. Kijk voor de meest recente informatie over evenementen en handelsmissies in het evenementenoverzicht voor Japan.

Overheidssteun voor bedrijven

Kan ik overheidssteun krijgen als mijn bedrijf in problemen komt door de gevolgen van het coronavirus?

Op Rijksoverheid.nl vindt u het pakket met economische maatregelen dat het kabinet heeft geïntroduceerd om ondernemers te steunen. Bekijk ook hoe RVO u kan ondersteunen bij internationaal ondernemen in coronatijden.

Een paar voorbeelden van de overheidssteun:

Gevolgen coronavirus voor handel Nederland - Japan

Wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor het zakendoen tussen Nederland en Japan?

Over de economische gevolgen van het coronavirus wordt momenteel veel gespeculeerd. Op dit moment valt moeilijk in te schatten wat de economische gevolgen van het coronavirus daadwerkelijk zullen zijn.

Meer informatie vindt u op onze pagina handel Nederland - Japan. Daarnaast bieden we veel informatie over zakendoen in Japan, zoals zakencultuur, exportregels en handelscijfers. Bekijk hiervoor de Japan-pagina.

Wilt u weten hoe andere ondernemers de gevolgen van de coronacrisis ervaren? Lees dan ons rapport 'Impact van de uitbraak van het coronavirus op internationaal ondernemen (pdf)'.

Wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor het exporteren van goederen naar Japan?

Japan heeft naar aanleiding van het coronavirus geen beperkende maatregelen genomen voor de export of import van goederen.

Luchtvracht

Voor luchtvracht moet u rekening houden met beperkte laadruimtes en wisselende prijzen. Dit komt doordat er veel minder vluchten naar Japan gaan. Kijk op de KLM-website voor eventuele wijzigingen en plan uw luchtvracht op tijd in.

Zeevracht

Voor zeevracht zijn minder schepen en containers beschikbaar doordat schepen minder vaak naar Japan varen.

Ik werk in de sector agro & food en heb informatie nodig over export naar Japan. Waar kan ik terecht?

Stel uw vragen aan de landbouwattaché en het landbouwteam in Japan, via tok-lnv@minbuza.nl. Houd ook de website Agroberichten buitenland in de gaten.

Kijk daarnaast op de pagina Zakelijke kansen in Japan. Hier vindt u informatie over de gevolgen van het coronavirus voor de land- en tuinbouwsector in Japan.

Gelden er nu strengere fytosanitaire maatregelen?

Ja. Japan heeft wereldwijd al zijn inspecteurs teruggetrokken, ook uit Nederland. De export van groente, fruit en bloemen is nog steeds mogelijk, hoewel er op de Japanse luchthavens wel strengere controles zijn. Pre-Shipment Inspection (PSI) voor snijbloemen is in Nederland niet meer mogelijk, waardoor de bloemen bij binnenkomst reguliere importprocedures moeten doorlopen.

Meer weten?

Waar kan ik terecht voor informatie over het coronavirus en zakendoen?

U kunt uw vragen stellen via ons contactformulier of telefonisch via 088 042 42 42.

Voor consulaire vragen kunt u contact opnemen met de Nederlandse ambassade in Tokio.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.