Service menu right

Veelgestelde vragen over het coronavirus in Japan

De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) heeft gevolgen voor ondernemers die internationaal zakendoen. Op het moment krijgen wij veel vragen over corona en het zakendoen met Japan. Wij hebben de belangrijkste vragen en antwoorden voor u verzameld.

Laatste update: 9 juli 2020, 14:08 – update reisrestricties

Het coronavirus is ook in veel andere landen vastgesteld. Doet u zaken met een ander getroffen land? Bekijk dan de veelgestelde vragen over het coronavirus op Rijksoverheid.nl. Daar vindt u links naar veelgestelde vragen, waaronder de veelgestelde vragen voor werkgevers en ondernemers. U vindt er ook het laatste nieuws en informatie over hoe Nederland het coronavirus aanpakt.

Veelgestelde vragen

Reizen, handelsmissies en zakelijke afspraken in Japan

Kan ik (of mijn personeel) reizen naar Japan?

De Japanse autoriteiten hebben inreisbeperkingen ingesteld voor Nederlanders die naar Japan willen reizen. Kijk voor actueel reisadvies op de website van het Japanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Voor meer informatie over reizen van en naar Japan kunt u kijken op de website van Nederland wereldwijd. Houd daarnaast het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten.

Kan ik vanuit Japan terugkeren naar Nederland?

Ja, Nederlanders kunnen in principe terug naar Nederland. Per 1 juli zijn de reisrestricties voor een aantal landen, waaronder Japan, opgeheven. Informatie over de rechtstreekse KLM-vluchten van en naar Japan is te vinden op de website van de KLM.

Ik heb me ingeschreven – of wilde me inschrijven – voor een handelsmissie. Gaat deze nog door?

Alle fysieke evenementen in Nederland zijn tot 1 september geannuleerd. Daarnaast vinden er tot die tijd ook geen fysieke handelsmissies plaats. Kijk voor de meest recente informatie over virtuele evenementen en handelsmissies in het evenementenoverzicht voor Japan.

Coronavirusmaatregelen in Japan

Geldt de noodtoestand nog in Japan?

Premier Abe heeft de noodtoestand op 25 mei opgeheven. De noodtoestand zou tot en met 31 mei van kracht zijn, maar is nu eerder opgeheven.

Er blijven wel maatregelen gelden. Specifieke maatregelen worden door de lokale autoriteiten ingevoerd en zullen per regio verschillen. Lokale autoriteiten kunnen mensen oproepen om thuis te blijven, behalve voor noodzakelijke redenen zoals boodschappen of medische zorg. Ook kunnen zij niet-essentiële faciliteiten verzoeken om te sluiten. Essentiële faciliteiten zoals supermarkten, ziekenhuizen en apotheken blijven open. Het openbaar vervoer blijft rijden.

Waar vind ik corona-informatie van de Japanse overheid?

Informatie van de Japanse overheid over het coronavirus kunt u vinden op de volgende websites:

Gevolgen coronavirus voor handel Nederland - Japan

Wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor het exporteren van goederen naar Japan?

Japan heeft naar aanleiding van het coronavirus geen beperkende maatregelen genomen voor de export of import van goederen.

Luchtvracht

Voor luchtvracht moet u rekening houden met beperkte laadruimtes en wisselende prijzen. Dit komt doordat er veel minder vluchten naar Japan gaan. Kijk op de KLM-website voor eventuele wijzigingen en plan uw luchtvracht op tijd in.

Zeevracht

Voor zeevracht zijn minder schepen en containers beschikbaar doordat schepen minder vaak naar Japan varen.

Ik werk in de sector agro & food en heb informatie nodig over export naar Japan. Waar kan ik terecht?

Stel uw vragen aan de landbouwattaché en het landbouwteam in Japan, via tok-lnv@minbuza.nl. Houd ook de website Agroberichten buitenland in de gaten.

Kijk daarnaast op de pagina Zakelijke kansen in Japan. Hier vindt u informatie over de gevolgen van het coronavirus voor de land- en tuinbouwsector in Japan.

Gelden er nu strengere fytosanitaire maatregelen?

Ja. Japan heeft wereldwijd al zijn inspecteurs teruggetrokken, ook uit Nederland. De export van groente, fruit en bloemen is nog steeds mogelijk, hoewel er op de Japanse luchthavens wel strengere controles zijn. Pre-Shipment Inspection (PSI) voor snijbloemen is in Nederland niet meer mogelijk, waardoor de bloemen bij binnenkomst reguliere importprocedures moeten doorlopen.

Overheidssteun voor bedrijven

Kan ik overheidssteun krijgen als mijn bedrijf in problemen komt door de gevolgen van het coronavirus?

Het kabinet introduceert verschillende economische maatregelen om ondernemers te steunen. Bekijk het pakket met economische maatregelen op Rijksoverheid.nl.

Een paar voorbeelden van de overheidssteun:

Meer weten?

Waar kan ik terecht voor informatie over het coronavirus en zakendoen?

U kunt uw vragen stellen aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) via klantcontact@rvo.nl of telefonisch via: 088 042 42 42.

Voor consulaire vragen kunt u contact opnemen met de Nederlandse ambassade in Tokio.