Marketing Noorwegen

Een goed marketingplan kan bedrijven helpen om succesvol zaken te doen in Noorwegen. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Ondernemersvereniging Evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

De gedrukte media (kranten en tijdschriften) zijn de belangrijkste media voor reclame, gevolgd door internet. Digitale reclame en mobiele reclame laten een duidelijke stijging zien, die voor televisie zijn stabiel, terwijl de advertentiemarkt voor dagbladen de laatste jaren flinke klappen heeft gekregen.

Internet

Bijna iedereen in Noorwegen is online. Het percentage internetgebruikers ligt op 98 %. Dat is na IJsland (en Faeröer-eilanden) het hoogste percentage van de wereld. De uitgaven voor digitale advertenties in Noorwegen groeien sterk, vooral betaalde zoekreclame neemt snel toe.

Scandinaviërs gebruiken meestal Amerikaanse en wereldwijde sites. De meest bezochte sites zijn Google, Youtube, Facebook, Reddit (online community) en Vg.no (tabloid krant).

De meest gebruikte vormen van internetreclame zijn banner advertising, search advertising en gewone rubrieksadvertenties. De kanalen voor online-reclame zijn in Noorwegen onder meer Google-advertenties, Facebook, en digitale kranten. De markt van bloggers wordt in Noorwegen steeds professioneler. Het betalen van topbloggers kan veel publiciteit opleveren. 

Radio en televisie

Er is een groeiende markt voor een aantal nationale en lokale commerciële radiostations. Radioprogramma’s die tijdens de ochtend- en avondspits worden uitgezonden, zijn nuttige media voor reclame.

Noorwegen heeft in 2017 als eerste land ter wereld besloten om FM-radiostations op te heffen. In plaats daarvan moeten radiozenders digitaal gaan uitzenden.

Tijdschriften en dagbladen

De Noren zijn de grootste (online)krantenlezers ter wereld. Gezien het relatief lage aantal inwoners  van ongeveer 5 miljoen, is het aantal titels indrukwekkend. In totaal zijn er tussen de 220 en 230 kranten in Noorwegen.

Mensen uit bijna alle delen van de bevolking - geografisch en sociaal - zijn fervente krantenlezers. Veel kranten zijn gratis te lezen op internet.

Belangrijke Noorse kranten in print en online zijn onder meer:

Een overzicht van dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Meer informatie

  • Medianorway verzamelt gegevens over het mediagebruik in Noorwegen. Ook heeft het gegevens over netto reclame-inkomsten in Noorse media, verzameld door het Instituut voor Reclame- en Media Statistieken (IRM).
  • Het IRM Institute for Advertising and Media Statistics biedt statistieken over de advertentie- en reclamemarkt in Scandinavische landen. De website is deels Engels en deels Noors.
  • Media trends in de Scandinavische landen heeft een nieuwsbrief genaamd Media Trends; die geeft informatie over de mediatrends in de Scandinavische landen, onder meer over het mediagebruik, de mediamarkt en het mediabeleid.
  • Ook Statistics Norway biedt veel interessante informatie.

Service menu right