Marketing in Marokko | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Marketing in Marokko

23-07-2020

Marokko heeft een bevolking van 36,3 miljoen inwoners. De snel groeiende middenklasse in de grote steden, verandering van levensstijl en de groeiende toerisme-industrie bieden kansen voor internationale ondernemers. In Marokko zijn de belangrijkste talen Arabisch en Frans en dat is iets om in uw marketing rekening mee te houden.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Hoe bereikt u de Marokkaanse consument? Wij helpen u op weg door hieronder alvast enkele tips te geven. Komt u er toch niet uit? Neem dan contact op met een van onze Marokko-experts.

Producten verkopen in Marokko: wat zijn de trends?

De Marokkaanse bevolking is vrij jong. De gemiddelde leeftijd is er 27 jaar. De vraag naar producten voor een jongere bevolkingsgroep is dan ook groot in Marokko. In de grote steden is er bovendien sprake van een opkomende middenklasse. De Marokkaanse samenleving kiest vaker voor een westerse levensstijl. Opvallend is ook de verkooptoename van verpakte levensmiddelen en gezonde producten.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

Marokko heeft verschillende geschikte kanalen voor uw product. E-commerce is in opkomst in de grote steden.

Internationale merken zijn in opkomst

De detailhandel groeit. Internationale merken zijn in opkomst. De koopkracht is verbeterd, het consumptiegedrag veranderd. Dat stimuleert de verkoop van geïmporteerde goederen. Het distributiesysteem is de afgelopen decennia sterk gemoderniseerd.

Door de komst van de hyper- en supermarkten zijn er ook veel nieuwe consumentenproducten op de markt gekomen. Het eet- en consumptiepatroon wordt steeds westelijker. Consumenten met lagere inkomens blijven over het algemeen wel op een traditionele manier winkelen.

Webwinkels: vooral in de grote steden

De meeste online consumenten komen uit de steden Casablanca, Rabat en Marrakesh. Vooral jongeren tussen de 25 en 34 jaar doen online aankopen. E-commerce komt in kleinere steden minder vaak voor. De producten die het meest online gekocht worden, zijn computers, smartphones, kleding, schoenen en keukenartikelen. In de gehele regio Noord-Afrika zijn bedrijven iets later dan elders in de wereld met het aansluiten op de digitale markt, maar ze halen de laatste jaren hun achterstanden in.

Marketing: verover de Marokkaanse markt

Reclame speelt een belangrijke rol in het dagelijkse leven in Marokko. De uitgaven aan reclame liggen twee keer zo hoog als bijvoorbeeld in buurland Algerije en de markt groeit met ongeveer 3% per jaar. De meeste advertenties zijn voor de sector telecommunicatie, banken en entertainment. Hou rekening met het feit dat volgens officiële bronnen de analfabetismegraad rond de 30% ligt. Veel marketing in Marokko is dan ook beeldgericht en in mindere mate tekstgericht.

Cultuurverschillen

Een succesvolle marketingstrategie in Nederland is niet zomaar om te zetten naar Marokko. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Heeft u vragen over marketing in Marokko? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag verder.

Televisie: verreweg het grootste medium voor reclame

Tv-reclames zijn ongeveer 40% van alle reclameopbrengsten. De meeste reclames verschijnen op de nationale televisiezender RTM en het commerciële 2M. Marokkaanse tv-zenders hebben wel veel concurrentie van buitenlandse zenders.

Billboards: een derde van de hele reclamemarkt

Buitenreclame is de een op na grootste reclamemarkt in Marokko - bijna een derde van de totale advertentiemarkt. Weinig landen hebben zoveel billboards op dezelfde hoeveelheid ruimte. Radio en geschreven media hebben beide ongeveer een marktaandeel van de helft van buitenreclame. Met name radio heeft nog veel potentie om te groeien. Houd er rekening mee dat ongeveer 30% van de tijdschriften in Marokko in het Frans is. Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Waar in sommige westerse landen de digitale reclame intussen de tv-reclame in opbrengsten heeft overvleugeld, is dat in Marokko nog niet zo. In 2017 was de digitale markt een vierde van de advertentiemarkt voor televisie. Aan de andere kant heeft Marokko (verhoudingsgewijs) wel de meeste internetgebruikers van heel Afrika (bron: internetlivestats).

Hoe kan RVO.nl u helpen?

Heeft u specifieke vragen over marketing in Marokko? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? RVO.nl is er om u als internationale ondernemer te helpen. Neem eens contact op met onze Marokko-adviseurs. Zij kunnen u helpen bij het vinden van kansen, zakenpartners, of u adviseren over andere exportzaken.

De data van bovenstaande teksten komt - tenzij anders aangegeven - van Statista.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.