Do's-and-don'ts in Mexico

Meer artikelen
Mexico, foto David Jones

In Mexico is vaak meer tijd nodig om dingen voor elkaar te krijgen dan in Nederland. Zowel bij overheidsinstanties als bij bedrijven.

Taal

Spaans is de officiële landstaal. Wel wijkt het Mexicaans af van het Spaans in Spanje. Weinig mensen in de zaken- en ambtelijke wereld spreken Engels. In het noorden wordt meer Engels gesproken. De mensen zijn daar ook wat directer in omgang.

Zakelijke bijeenkomsten

In het bedrijfsleven wordt indirect en diplomatiek gecommuniceerd. Een Mexicaan zal niet rechtstreeks 'nee' zeggen. Dit houdt niet in dat dan het antwoord automatisch 'ja' is. Snelle beslissingen komen niet voor. Afspraken door grote bedrijven die contact hebben met buitenlandse bedrijven worden goed nageleefd.

Communicatie

Status is in Mexico gebaseerd op familieachtergrond en professionele titels. De gebruikelijke manier om iemand aan te spreken is met zijn titel. Mexicanen hebben twee achternamen, eerst de naam van de vader en dan de naam van de moeder. Beleefdheidstitels zoals 'Mr' (Señor), 'Mrs' (Señora), or 'Miss' (Señorita), en beroepstitels zoals  'Licenciado', 'Doctor', 'Profesor' moeten worden gevolgd door de achternaam.

Hiërarchie

Werknemers spreken hun leidinggevende minder vaak tegen en vragen meer toestemming om bepaalde taken te mogen uitvoeren. Om een bepaalde overeenkomst te sluiten is het aan te raden om met een beslissingsbevoegde gesprekspartner te onderhandelen.

Eten en drinken

De Mexicaanse keuken wordt gekenmerkt door flink gekruide gerechten. De bekendste gerechten zijn tamale, tortilla, taco guacamole en mole poblano. Ook chocolade komt oorspronkelijk uit Mexico. Mais, tomaten, pompoenen, chilipepers en vanille zijn gewassen die voor het eerst werden verbouwd in Mexico. De voornaamste Mexicaanse dranken zijn mescal, tequilla, bier, chocolademelk en aquas frescas (een soort fruitwater).

Zakelijke gebruiken

Hoewel uw doel kan zijn om een succesvolle zakelijke relatie op te bouwen baseren de Mexicanen beslissingen op het persoonlijke vlak. Hebben ze een gevoel van vertrouwen en heeft u hen met zorg en aandacht behandeld dan is dit een goede basis voor een succesvolle werkrelatie.

Service menu right