Service menu right

Marketing in Mexico

Mexico kan met 124,7 miljoen inwoners in 2018 een gigantische markt zijn voor u als Nederlandse ondernemer. Volgens onderzoek van Bloomberg staat Mexico op de 2e plaats van meest aantrekkelijke opkomende markten. Bekijk de marketingtrends en ontdek hoe u uw product het beste in de markt kunt zetten in Mexico.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Erg belangrijk is de hoofdstad Mexico-Stad, met meer dan 20 miljoen inwoners. Deze rijkste stad van Latijns-Amerika is verantwoordelijk voor zeker 1/5 van de hele Mexicaanse economie. Hoe bereikt u de Mexicaanse consument? Wij helpen u alvast op weg met enkele tips.

Persoonlijk advies nodig voor zakendoen in het buitenland? Neem dan contact op met één van onze regio-adviseurs. Zij kunnen gratis onderzoek doen naar het land waarin u wilt ondernemen. Ook helpen zij bij het vinden van zakenpartners.

Producten verkopen in Mexico: hoe ziet de markt eruit?

Het welvaartsniveau ligt in Mexico lager dan in Nederland. De koopkracht in 2018 is $ 9.797. Toch is het consumentenvertrouwen de afgelopen jaren hoog. De bevolking is relatief jong met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar.

Behoefte aan kwaliteit

Mexicaanse consumenten houden van kwalitatief sterke producten. Verder zijn gemak, prijs en klantenservice belangrijke factoren.

Mexicanen zijn merkentrouw

Wereldwijd staan Mexicanen op de 4e plaats als het gaat om merkentrouw. Veel Mexicanen bouwen graag een band op met het merk of bedrijf.

Welke verkoopkanalen kunt u inzetten voor uw product?

U heeft verschillende mogelijkheden voor het verkopen van uw product. Het populairst is nog altijd de detailhandel.

Wel detailhandel, geen B2B

Ondanks uitdagingen door de opmars van webwinkels groeide de detailhandel in 2018 met 5%. De grootste ketens zijn Bodega Aurrera, Oxxo en Walmart. Business-to-business (B2B) staat in Mexico nog in de kinderschoenen.

Vooral internationale webwinkels populair

E-commerce wordt steeds populairder in Mexico. Het drukst bezocht zijn internationale webwinkels als Amazon en MercadoLibre. Online kopen Mexicanen vooral transportdiensten, digitale downloads (zoals muziek en films), kleding en accessoires, reizen en tickets voor evenementen.

Marketing: verover de Mexicaanse markt

Een strategie die succesvol is in Nederland kunt u niet zomaar gebruiken in Mexico. Er zijn verschillen in cultuur, voorkeuren en smaak. Neem de tijd voor het bedenken van een marketingstrategie en neem bij voorkeur een lokaal marketingbedrijf in de hand. Succesvolle campagnes hebben vaak een 'local touch', met aandacht voor taal en cultuur. Maak gebruik van verschillende media voor het veroveren van de Mexicaanse markt.

Search advertising en social advertising zijn effectief

De gemiddelde Mexicaan besteedt 3 uur per dag op internet. Via search advertising kunt u veel van deze consumenten bereiken. Social media zijn extreem populair: slechts in 3 landen wordt hier meer tijd aan besteed. Reclame op social media kan dus effectief zijn. Zet ook in op mobiele reclame.

Televisiereclames werken goed, radio minder

Mexicanen kijken gemiddeld 3 uur per dag televisie. Televisiereclames zijn dan ook een veelgebruikte manier om klanten te bereiken. De verwachting is dat deze markt alleen maar blijft groeien. De Mexicanen luisteren ook 2 uur per dag naar de radio, maar het wordt wel minder populair. Adverteren kan toch aantrekkelijk zijn, omdat radioreclames relatief goedkoop zijn.

Vakbladen en kranten

Veel sectoren hebben eigen vakbladen. Mexicaanse bedrijven lezen bijvoorbeeld 'Expansion', 'Business Mexico' en 'America Economia'. Ook dagbladen worden nog steeds goed gelezen in Mexico, vooral de gedrukte versie.

Hoe kan RVO.nl u helpen?

Heeft u specifieke vragen over marketing in Mexico? Of loopt u rond met andere vragen rondom uw exportplannen? RVO.nl is er om u als internationale ondernemer te helpen. Neem dus gerust contact met ons op.

Meer informatie

Kijk ook naar de volgende bronnen voor meer informatie:

De data van bovenstaande teksten komt van Statista en Euromonitor.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.