Do's-and-don'ts in Oostenrijk | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Do's-and-don'ts in Oostenrijk

Bij het zakendoen in Oostenrijk moet u rekening houden met de lokale cultuur en gebruiken. Verdiep u in deze do's-and-don'ts, tips en tricks.

Heeft u vragen? Onze adviseurs staan voor u klaar.

Neem contact op

Zakelijke omgangsvormen in Oostenrijk

Spreek Duits of Engels

De voer- en handelstaal is Duits. Bij internationaal georiënteerde bedrijven wordt ook in het Engels gecommuniceerd.

Let bij contact per brief of e-mail op de juiste spelling. Vooral bij communicatie in het Duits. Spelling- of grammaticafouten komen slecht en slorig over. Schakel eventueel een professioneel vertaalbureau in.

Draag formele kleding

De formele Oostenrijkse houding komt ook tot uiting in de dresscode. Voor de mannen een (donker) maatpak of kostuum met das. Vrouwen hebben meer vrijheid in hun zakelijke kledingkeuze.

Afspraken voor zakelijke gesprekken moeten van te voren via telefoon of mail worden gemaakt. Dit wordt lang van tevoren (zeker zo'n 6 weken) gepland. De eerste gesprekken duren niet langer dan 45 minuten.

Gebruik titels

Oostenrijkers zijn ook gek op titels. Personen met een academische titel zullen hiermee aangesproken worden zoals 'Herr Doktor' of 'Frau Professor'.

Het is van belang dit op briefpapier en visitekaartjes te vermelden. De werkvloer is zeer hiërarchisch ingesteld. De baas is de baas en hij/zij neemt de beslissing.

Tutoyeer niet

De Oostenrijkers zijn strikt in het aanspreken van personen. Een Oostenrijker zal niet snel gaan tutoyeren. U spreekt elkaar in principe aan met 'Herr' of 'Frau'  en gebruikt in zakelijke contacten de beleefdheidsvorm ('Sie').

Bij de begroeting is het gebruikelijk oogcontact te houden. Wees voorzichtig met het geven van complimenten. Dat kan verkeerd worden opgevat.

Geef geen geschenken

In de Oostenrijkse zakencultuur zijn relatiegeschenken niet gebruikelijk. Wilt u toch iets meenemen? Denk dan bijvoorbeeld aan werkgerelateerde cadeaus (liefst zonder bedijfslogo) of een typisch Nederlands souvenir.

Geef liever geen persoonlijke of heel dure geschenken.

Handel ethisch

Een Oostenrijker heeft hoge verwachtingen van zijn/haar zakenpartner. Elk onethisch gedrag zit de toekomstige zakenrelatie in de weg.

Omdat de Oostenrijker redelijk terughoudend is, worden zaken niet snel afgehandeld. Het is van belang dat u regelmatig langs komt om zo interesse te behouden en te werken aan een goede persoonlijke/zakelijke relatie.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.