Marketing Roemenië

Een goed marketingplan kan bedrijven helpen om succesvol zaken te doen in Roemenië. Het is nuttig om goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden.

Ondernemersvereniging Evofenedex heeft meer informatie over het maken van een exportmarketingplan.

De advertentiemarkt in Roemenië groeit niet zo hard als in andere EU-landen. De laatste jaren is er sprake van een opleving, vooral dankzij de stijgende advertentiemarkt voor televisie.

Internet

De Roemeense bevolking is online niet zo actief als inwoners van andere EU-landen. Iets meer dan de helft van de bevolking is een internetgebruiker. Reclame op internet is niet ontwikkeld. Binnen de EU maken Roemeense bedrijven het minst gebruik van reclame op internet en hebben het minste een eigen website.

De meest bezochte sites in Roemenië zijn Google, Youtube, Facebook, Vkontakte, Yahoo en Olx.ro (online advertenties) en eMag.ro (e-commerce). Banner en search advertising zijn de meest populaire vormen van internetreclame.

De European Audiovisual Observatory heeft in 2015 een rapport opgesteld getiteld 'The Online Advertising Market in the EU'. Hier is veel informatie te vinden over de Roemeense online advertentiemarkt ten opzichte van de andere EU-landen.

Televisie en radio

Roemenië heeft een dynamische mediamarkt. De media is grotendeels geprivatiseerd en in handen van een kleine groep ondernemers. De advertentiemarkt voor televisie domineert.

Commerciële stations als Pro TV, Antena 1 en Kanal D hebben het grootste marktaandeel. In Roemenië bestaan 6 landelijke staatszenders (TVR), een groot aantal lokale staatszenders en verschillende commerciële zenders. Pro TV trekt de meeste kijkers.

Naast televisie is radio een geschikt middel om te adverteren. Iets meer dan de helft van de bevolking luistert dagelijks naar de radio.

Tijdschriften en dagbladen

De advertentiemarkt van geprinte media neemt af. De gevestigde dag- en weekbladen zoals Libertatea, Jurnalul National, Evenimentul Zilei, Ziarul Financiar en Adevarul hebben steeds minder vaste abonnees. Nieuwe kranten zoals Click! en Can-Can winnen aan populariteit. Veel kranten bieden digitale versies aan die veel lezers trekken.

Naast landelijke dagbladen zijn er veel lokale dag- en weekbladen. Weekbladen specialiseren zich vaak in een bepaald interessegebied, zoals sport, economie of familie.

Er zijn niet veel vaktijdschriften in Roemenië. Wel is het een geschikt marketingmiddel als u een bepaalde branche wilt bereiken. Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Meer informatie

Service menu right