Marketing Saoedi-Arabië

In Saoedi-Arabië wordt veel geld uitgegeven aan advertenties. Het land heeft een van de hoogste advertentie-uitgaven ter wereld. Promotie geschiedt voornamelijk door het plaatsen van een advertentie in de Arabische en/of Engelstalige kranten of in de vele Arabische tijdschriften. Hoewel er nog niet veel gespecialiseerde vakbladen zijn, is er wel een groot aantal bladen dat zich richt op de consumentenmarkt. Er wordt niet aan huis-aan-huispromotie gedaan.

Houdt u er in uw reclame- en promotie-uitingen rekening mee dat Saoedi-Arabië een islamitisch land is. Het ministerie van Informatie houdt toezicht op alle radio- en televisie-uitzendingen en toetst of deze voldoen aan de morele en religieuze standaarden.

Internet

Saoedi-Arabië heeft veel mogelijkheden op het gebied van onlinemarketing. Search advertising en banner advertising zijn er goed ontwikkeld. Social media is er erg populair. De inwoners van Saoedi-Arabië delen veel online. Dat heeft ook te maken met de populariteit van de smartphone.

De meest populaire websites zijn Google, Youtube, Facebook, Yahoo en Live. Saoediërs zijn zeer actief op Twitter en Youtube. Populaire Arabische sites zijn Sabq, Argaam, Ajel (newsportals), Hawaaworld (digitaal magazine) en Souq (e-commerce).

Televisie en radio

Lokale bedrijven adverteren steeds meer op de regionale tv-zenders. Vaak zijn dit de exclusieve 'betaal-tv-netwerken', zoals Orbit, Showtime en ART. Ook is er een groot bereik onder de satellietzenders zoals Al-Jazeera, CNN en MBC (Middle East Broadcasting Corporation uit Londen).

Officieel zijn satellietschotels verboden, maar de decoders zijn wel legaal. In de praktijk blijkt een groot deel van de huishoudens naar satellietzenders te kijken.

Dagbladen

Een overzicht van de dagbladen vindt u op Worldpress.org.

Service menu right