Service menu right

Do's-and-don'ts in Saoedi-Arabië

Het zakendoen in Saoedi-Arabië vereist een andere aanpak dan men in westerse landen gewend is. Het is een geheel andere zakencultuur, waar de islamitische regels als een rode draad doorheen lopen. De islam is niet slechts een religie, maar beheerst naast het sociale ook het economische leven van alledag. Enige kennis van de tradities en gebruiken zal zeker op prijs worden gesteld.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Taal

  • Enkele Arabische woorden van de kant van de bezoeker zullen zeer op prijs worden gesteld. ‘Assalaam alaykum’ (letterlijk: vrede zij met u) is de traditionele islamitische begroeting in Saoedi-Arabië . De ondernemer hoort dan te antwoorden met ‘wa alaykum assalaam’ (letterlijk: en vrede zij ook met u). ‘Shukran‘ betekent dank u wel en wordt meestal beantwoord met ‘afwan’ of ‘ahlen’.
  • 'Insha’a allah' (letterlijk: indien God wil) is ook een uitspraak die veel wordt gebruikt en betekent een belofte of een hoop dat iets zal gebeuren.

Zakelijke bijeenkomsten

  • Bij zakelijke afspraken wordt verwacht dat de bezoeker op tijd komt. Bij aankomst worden er handen geschud. Iedereen wordt met zijn titel (sjeik, doctor) en naam aangesproken. De gastheer zal na begroeting de bezoekers een plaats aanwijzen. De belangrijkste bezoeker zit gewoonlijk aan de rechterhand van de gastheer.
  • Visitekaartjes (Engels-Arabisch wordt aangeraden) worden met de Arabische zijde naar boven gepresenteerd.
  • Bij voorkeur laat de ondernemer het aan de gastheer over om het zakelijke deel van het gesprek te beginnen.

Communicatie

  • Op het zakendoen in de Arabische wereld is de kreet 'business is personal' van toepassing, in tegenstelling tot de 'business is business'-houding van vele West-Europese en Noord-Amerikaanse zakenlieden. Saoedi's doen zaken met mensen en minder met bedrijven. Daarom is het opbouwen van een relatie van essentieel belang.
  • Bij het eerste contact is het niet de verwachting dat direct een contract kan worden afgesloten. De eerste afspraak moet er vooral toe dienen wederzijds vertrouwen te winnen.
  • De ondernemer doet er goed aan om het niveau van zijn zakenrelaties niet te onderschatten. Vaak hebben zij een gedegen (academische) opleiding genoten in het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten.
  • In de Arabische zakencultuur geldt dat de ondernemer niet direct met de deur in huis moet vallen. Geduld hebben is een noodzaak. De ondernemer moet ruim de tijd nemen voor een algemeen gesprek. Het is verstandig om onderwerpen als politiek, religie en seks te mijden.
  • Het is beter om 'de Arabische Golf' te zeggen en niet 'de Perzische Golf'.
  • Klaar is niet altijd klaar in de Arabische wereld. Hou er rekening mee dat er alsnog op het laatste moment wijzigingen kunnen plaatsvinden.

Hiërarchie

Hou er tijdens onderhandelingen rekening mee dat degene die het meeste spreekt, niet altijd de beslissingen neemt. Geef de gesprekspartners daarom gelijk aandacht.

    Eten en drinken

    Geadviseerd wordt om voor de gesprekken ruim de tijd te reserveren. Al was het alleen maar voor het drinken van thee of Arabische koffie, die de ondernemer uit beleefdheid niet mag afslaan.

      Relatiegeschenken

      De volgende relatiegeschenken zijn geschikt om aan te bieden: een (luxe) pen waarin de naam of het logo van uw bedrijf is gegraveerd, agenda's, kalenders met Nederlandse taferelen en bijvoorbeeld Delfts blauw. Alcohol is ten strengste verboden.

        Zakelijke gebruiken

        • Het is raadzaam om het contact na de eerste ontmoeting te consolideren, het liefst telefonisch. Een goede en snelle follow-up na afspraken en gesprekken is erg belangrijk.
        • In het westen hebben mensen de neiging om weg te kijken als ze nadenken, omdat te veel oogcontact soms als onbeleefd wordt ervaren. Wegkijken van een mannelijke gesprekspartner kan in Saoedi-Arabië echter worden opgevat als oneerbiedigheid.
        • Handgebaren en andere bewegingen kunnen als uitnodigend of afwijzend worden ervaren. Als de ondernemer bijvoorbeeld de benen over elkaar kruist en de zolen van zijn schoenen toont, is dat een gebaar waarop de Arabische tegenpartij negatief reageert.
        • Een ontspannen houding zal helpen de juiste sfeer te creëren. Handcontact is in Saoedi-Arabië een positief gebaar: een hand geven zal langer duren en er zal een kleinere afstand tussen de buitenlandse gast en de Saoedi zijn dan in het westen gebruikelijk is.
        • Zakendoen voor een vrouw in Saoedi-Arabië is anders dan voor een man. Er bestaat een sterke scheiding tussen mannen en vrouwen. Geadviseerd wordt om in eerste instantie een man te kiezen om namens het bedrijf naar Saoedi-Arabië te gaan. Als dit echter niet mogelijk blijkt, hoeft vertegenwoordiging door een vrouw geen probleem te zijn, zolang er rekening wordt gehouden met de andere omstandigheden. Buitenshuis betekent dit een lange zwarte overjas (de 'abaya') en soms een hoofddoek.

        Bent u tevreden over deze pagina?

        Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
        U kunt via dit formulier geen vragen aan ons stellen. Heeft u een vraag? Ga dan naar www.rvo.nl/contact en neem contact met ons op via telefoon, e-mail of social media.
        Als wij vragen hebben over uw toelichting, mogen wij dan contact met u opnemen?
        Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
        De komende tijd zoeken wij testers voor het nieuwe ontwerp van onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.