Do's-and-don'ts in Suriname | RVO.nl | Rijksdienst

Service menu right

Do's-and-don'ts in Suriname

Wilt u weten hoe de zakencultuur is in Suriname? Deze praktische do's-and-don'ts wijzen u de weg in de zakelijke etiquette van het land.

Wist u dat RVO u kan helpen bij het oriënteren op de markt én bij het leggen van zakelijke contacten? Wij geven u graag persoonlijk advies voor zakendoen in het buitenland.

Onze informatie is met zorg samengesteld, maar houdt nog geen rekening met de volledige impact van de coronacrisis. Wanneer we meer informatie hebben, passen wij de tekst aan. Heeft u vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Zakelijke omgangsvormen in Suriname

Werk aan relaties

Relaties zijn erg belangrijk in de Surinaamse cultuur. Begin niet meteen over cijfers en zaken, maar leer iemand eerst kennen op persoonlijk vlak.

Houd rekening met de hiërarchie

Organisaties zijn vaak minder plat. Is de directeur van een organisatie aanwezig bij een vergadering? Dan wordt de aanwezigheid van een hooggeplaatste van de tegenpartij gewaardeerd. Surinamers stellen beleefdheid en respect op prijs. Een directe manier van spreken wordt niet altijd gewaardeerd. Formuleer zaken met een negatieve lading zo zorgvuldig mogelijk.

Kom op tijd

Surinamers zijn over het algemeen op tijd op afspraken en verwachten dat ook van anderen. 

Gebruik geen onofficiële tussenpersonen

Probeer een netwerk op te bouwen met rechtstreekse contacten. De ambassade kan u hierbij helpen. Tussenpersonen willen vaak betaald worden voor hun facilitering. Hierbij loopt u mogelijk risico om betrokken te raken bij corruptie.

Wees niet informeel

De informele cultuur van Suriname is niet van toepassing op de zakencultuur in het land. Het is belangrijk dat u beseft dat er veel waarde wordt gehecht aan titels en functies. Tutoyeren bij een eerste ontmoeting is niet gebruikelijk.

Verwacht geen transparantie

De Surinaamse zakencultuur is niet erg transparant. Uit angst voor concurrentie of wantrouwen geven bedrijven niet alle informatie prijs.

Bent u tevreden over deze pagina?

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *
Mogen wij u benaderen voor een gebruikersonderzoek?
Wij zoeken regelmatig respondenten voor gebruikersonderzoek op onze website. Wij zijn benieuwd naar uw mening en gaan graag met u in gesprek. Een online interview duurt maximaal 45 minuten.